Film o spojení značky Nike s vycházející basketbalovou legendou Michaelem Jordanem začíná střihovou sekvencí připomínající ikonické kulturní, politické a lifestylové vrcholy definující rok 1984. Patří k těm nejlepším momentům snímku Air: Zrození legendy a skvěle naladí na následující příběh.
NBA v té době ještě neměla podobu, kterou známe – nacházela se u zrodu svých největších hvězd a učila se definovat jejich marketingovou hodnotu skrze populární sportovní značky. Basketbal osmdesátých let minulého století byl přehlídkou mladých, nadějných a většinou černých kluků, kteří ještě o necelou dekádu dříve nebyli bráni příliš vážně. Objevují se jména jako Magic Johnson, Larry Bird a další řada vycházejících talentů z univerzit, ostře sledovaných marketingovými stratégy.
Ať je to z dnešního pohledu jakkoli nepředstavitelné, Nike byla v té době pouze slabší trojkou se sportovním vybavením na basketbalovém trhu. Tomu dominovaly značky Adidas a Converse. Vedení Nike chtělo toto rozložení sil změnit. Nestačila mu dominance v běžeckých disciplínách; uvědomovalo si rostoucí sílu publika spojeného se světem basketbalu.
O tom, jak toho Nike dosáhlo, je Affleckův film. Snímek popisuje cestu k získání jediného a nenahraditelného hráče Michaela Jordana, který změnil svět basketbalu, Nike jako značky a v samém důsledku i chování fanoušků.
Před zraky diváka se rozvíjí konverzační drama s mnoha vtipnými momenty. Ty často vychází z rozdílností dominantně bílého světa mužů marketingu a mladých hráčů a fanoušků s převážně afroamerickým původem („Proč by černoši běhali“ nebo „Zkuste dát pokutu Jordanovi za to, že je příliš barevný!“).
Hra jako taková se ve filmu mihne jen jako záznam na VHS. Je pouhou kulisou k odvyprávění příběhu o jednom marketingovém úspěchu, nečekejte tedy sportovní drama. To, co ze snímku dělá událost hodnou zájmu, jsou herecké výkony hlavních postav a pro fanoušky Nike / Michaela Jordana odhalení celého mechanismu zrodu legendy Nike Air.
Silnou stránkou filmu je jeho vizualita. Dobová výprava nemá chybu a dokonalou atmosféru dotváří skvěle vybraný soundtrack.
Hlavní postavou je marketingový stratég Sonny Vaccaro (civilní a vizuálně sympaticky nesportovní Matt Damon). Jako první pochopí, že jedinou cestou, jak uspět s Nike v basketbalu, je získat pro značku vycházející hvězdu s obrovským potenciálem a vyrobit jí botu na míru. Jinými slovy vsadit celý rozpočet skomírající divize na Michaela Jordana a přesvědčit všechny okolo, že je to správné rozhodnutí.
Na českého diváka může Vaccaro působit jako nadšený outsider, kterému se podaří životní krok. Nicméně se jedná o významnou osobnost basketbalového marketingu, ve kterém hrál důležitou roli již před svým příchodem do Nike.
Vaccaro bojuje na několika frontách – musí přesvědčit kolegy i šéfa (okouzlující Phil v podání Bena Afflecka), licituje s Jordanovým agentem (psychopatický Chris Messina) o možnost být vedle Adidasu a Converse dalším subjektem s oficiální nabídkou a v neposlední řadě hledá cestu, jak se k Jordanovi dostat. Ten totiž nechce mít s Nike nic společného.
Přestože se celý film točí okolo získání Jordana, jeho postava se na scéně objevuje minimálně. Na záběrech mu nikdy není vidět do tváře a funguje spíše jako symbol. Air: Zrození legendy totiž ve výsledku není o Jordanovi jako osobnosti, ale o lidech, kteří z něj „vytvořili“ reklamní ikonu postavenou na jeho výjimečném sportovním talentu. Do této skupiny patří i jeho matka (komorní a autentická Viola Davis) a otec (Julius Tennon), jejichž role ve finálním rozhodnutí Michaela je pro mnohé určitě překvapením.
Silnou stránkou filmu je jeho vizualita. Dobová výprava nemá chybu a dokonalou atmosféru dotváří skvěle vybraný soundtrack. Diváka vtáhne do atmosféry osmdesátek zažívajících v posledních letech velký comeback.
Affleck natočil zajímavý film o talentovaných lidech, kteří se snaží dosáhnout svého cíle a uspět. Fanouškům Nike osvětlí kroky vedoucí k revolučním změnám ve sportovním marketingu a zrození legendy Air. Ostatním však může konverzační formát bez akčních scén s prvky melodramatu připadat na filmové plátno již málo.