Knot: o obavách i naději

nový cirkus

Může být cirkus romantický? Rozhodně ano, jak dokazuje tento akrobatický milostný duet Nikki Rummer a JD Broussé. Aspoň do chvíle, než se ukáže, že on je gay a ona beznadějně single… Ale i přesto je představení Knot neobvykle intimní a především je z něj cítit obrovská vzájemná důvěra obou aktérů.

Pro londýnské duo Nikki & JD je Knot jejich debutovým představením, které vzniklo ve spolupráci s celosvětově uznávaným choreografem Benem Dukeem z Lost Dog Dance Company. V roce 2019 jej uvedli na festivalu Fringe v Edinburghu a získali zaslouženou pozornost. Mimo to si za inscenaci odnesli také několik ocenění. Dechberoucí párová akrobacie přitom není tím jediným, co diváka zaujme. Knot dává nahlédnout do duší obou artistů a je jejich osobní zpovědí. Téma vlastních prožitků, traumat a nejistot a vypořádání se s nimi je v novém cirkusu stále častější. Nikki & JD nicméně dokázali své problémy, s nimiž se musí popasovat, podat nenásilně a s laskavým humorem.

Knot, foto: Fabio Affuso

Představení začíná společnou choreografií a párovou akrobacií. Ladné pohyby, jasně rozpoznatelné jiskření mezi oběma účinkujícími, stupňovaná romantika, něžný polibek na scéně. Stop! Těsně před polibkem se JD zasekne a nedojde k němu ani napodruhé. Nikki ho přesvědčuje, že je to jen pusa, nic víc. Tlak má za následek explozi emocí, musí to ven – JD je gay! Přitom si troufám tvrdit, že minimálně polovina diváků byla přesvědčená, že dvojice tvoří pár nejen na jevišti.

Jakmile se jednou přehrada protrhne, těžko velkou vodu usměrnit. Oba tak začnou sdílet své bolístky a drobné nespravedlnosti. Nikki je single a v nejbližší době to nevypadá, že by se na tom něco mohlo změnit. Muže odrazuje buď její blízký vztah s JD, s nímž tráví hodiny na tréninzích, zájezdech a představeních, nebo právě fakt, že je se svou profesí v podstatě neustále na cestách. Samozřejmě ani mezi nimi to není pokaždé ideální – hádky a trucování jsou na denním pořádku, vždy si však uvědomí, že v jednom se párová akrobacie dělá blbě.

Knot, foto: Fabio Affuso

Témata jsou čím dál vážnější a na povrch vyplouvají opravdové obavy či traumata. Jean-Daniel vypráví, jak pro jeho rodiče bylo těžké přijmout, že chce být akrobatem. V jeho rodině se po několik generací dědila profese pekaře a jeho otec předpokládal, že JD po něm řemeslo převezme, tak jako jej on převzal po své otci a tak dále. Rodina byla proto rozčarovaná, když JD odmítl a rozhodl se jít vlastní cestou. Nikki se naopak zamýšlí nad svou profesní budoucností. Co bude dělat, až jí na akrobacii přestanou stačit síly? Jaká je její kvalifikace? Pomůže jí schopnost udělat dvojité salto vzad získat práci?

Knot dává nahlédnout do duší obou artistů a je jejich osobní zpovědí. Jde o dojemné představení rámované precizní párovou akrobacií.

Knot, foto: Fabio Affuso

Oba tak využili publika coby svých důvěrníků a svěřili se mu se svými problémy a obavami. Učinili tak však zcela přirozeně a ukázali, že za maskou trénovaných akrobatů zvyklých uvádět v úžas plná hlediště, se skrývají křehké bytosti. Lidé, kteří stejně jako všichni ostatní musí bojovat se svými vnitřními démony. Čelit každodenním výzvám a strachovat se, co (zase) přinese budoucnost. Ale ať přijde cokoli, Nikki & JD si mohou být jistí jedním – mají jeden druhého. A vždy si budou navzájem oporou. Knot je dojemné představení rámované precizní párovou akrobacií.

90 %

Knot / Nikki & JD

Jean-Daniel Broussé, Nikki Rummer, Rosamond Martin