Tryzna za Malou Stranu

Sweet Home Malá Strana

Malostranské A studio Rubín si připravilo skutečnou lahůdku, kterou ocení nejen obyvatelé této pražské čtvrti. Inscenace Sweet Home Malá Strana představuje polodokumentární divadlo, jehož text daly dohromady nejen autorky Magdaléna Rejžková a Olívia Fantúrová, ale také třicítka respondentů z řad starousedlíků a nových obyvatel.

S nápadem vytvořit inscenaci založenou na spolupráci s místními přišla novinářka Magdaléna Rejžková, která v současnosti žije ve Francii. Inspirovala se projektem divadla Théâtre de l´Oeuvre, na němž se podíleli obyvatelé Marseilles. Rejžková chtěla koncept přenést do Česka i z důvodu, že sama o Praze a její proměně při svých návratech do vlasti přemýšlí. Východisko inscenace představovaly neobydlené byty určené pouze pro Airbnb, nevkusné turistické obchody a zdánlivá neexistence sousedské komunity. Spolu s režisérkou Olívií Fantúrovou a obyvateli Malé Strany se snaží odpovědět na otázku, zda lze v historickém centru města stále vytvořit domov, nebo místní již definitivně vytlačili turisté, restaurace a hotely?

Sweet Home Malá Strana, foto: Dita Havránková

Výsledkem je inscenace, jež se odehrává na fiktivních, ale realitou inspirovaných místech. Taktéž postavy jsou fiktivní, ale jejich repliky vychází z rozhovorů s obyvateli Malé Strany a inspirují se skutečnými, publiku často důvěrně známými situacemi.

Oproti jiným představením se diváci tentokrát zastaví již v předsálí a rozesadí okolo stolů. Podstatná část děje se totiž odehrává přímo na baru. Barmanka Jiřina (Alena Štréblová) a štamgast Pavel (Petr Jeništa) patří mezi starousedlíky a mají řadu zavedených rituálů. Na nich nehodlají nic měnit. Panák vodky, šachy a pořad Riskuj, to jsou jediné jistoty v jejich světě. Tyto jistoty svým příchodem nabourá Rebeka (Eliška Vocelová), která se na Malé Straně sice narodila, ale už zde nežije.

Následuje divoká, lehce psychedelická barová jízda. Tempo se zvýší ve chvíli, kdy unavená Jiřina oplakává letité dveře a oznamuje, že bar, který patřil ke stálému inventáři Malé Strany musí skončit. Pavel s Rebekou vymýšlí akci na záchranu, jediné, co však nad ránem dokážou, je vypotácet se z hospody a vyrazit k některému z hladových oken. Jak důvěrně známý scénář. Kdo se nikdy neopil, ať hodí kebabem.

Rozhodně se nebojte, že představení Sweet Home Malá Strana nepochopíte. S určitými životními situacemi a zdražováním bydlení se potýkáme všichni stejně.

Poté se diváci přesouvají do sálu, kde se odehraje druhá – kratší, ale o to zásadnější – část představení. Rebeka se budí v jednom z Pavlových Airbnb bytů. Jako na potvoru zrovna v tom, který musela kdysi opustit její rodina kvůli neúměrně vysokému nájmu. Mezi oběma postavami se rozhoří konflikt a každá obviňuje tu druhou z pokrytectví. Na tomto místě je třeba pochválit autorkám text – přestože je Pavel očividným záporákem, jeho argumenty dávají smysl, a tak si divák nemůže být jistý, komu v konfrontaci vlastně fandit.

Při rozsoudí až Alena Štréblová v roli abatyše kláštera. Jejím vlivem Pavel i Rebeka prozřou a rozhodnou se o Malou Stranu pečovat, zabydlet ji znovu místními a vytvořit sousedskou komunitu, která se bude potkávat například na farmářských trzích. Vše završuje závěrečná meditace a imaginární pouť. Štréblová k divákům promlouvá svým podmanivým hlasem, ale nic naplat, po chvíli se to v hledišti začne ošívat. Scéna se zbytečně protahuje a nezapadá do jinak svižného tempa představení.

Je to však jediná vada na kráse jinak podařené inscenace. I když je místy znát, že se autorky snažily představení vyplnit a natáhnout, naštěstí chybí vysloveně hluchá místa. Velkou zásluhu na úspěchu si může připsat také trojice Alena Štréblová, Petr Jeništa a Eliška Vocelová. Obzvláště Alena Štréblová je v roli načuřené Jiřiny roztomilá.

A rozhodně se nebojte, že představení Sweet Home Malá Strana nepochopíte. S určitými životními situacemi a zdražováním bydlení se potýkáme všichni stejně. A je jedno, jestli jsme z Malé Strany, Žižkova, Poruby, Malšovic nebo Králova Pole.

85 %

Sweet Home Malá Strana / A Studio Rubín

• Text