Taková je Sarah: dechberoucí milostný příběh dvou žen

kniha

Miluje ji tak moc, že i spánek je zbytečnost, která je okrádá o společný čas. Kdo by také nemiloval Sarah – krásnou a excentrickou. Krásná je i její duše, ovšem ne pořád. Ne ve chvílích, kdy ubližuje ženě, kterou sama miluje víc než cokoli jiného… Taková je Sarah, románový debut francouzské spisovatelky Pauline Delabroy-Allard, je vzrušující jako čerstvá ústřice a trpký jako nedozrálé víno.

Jaká je Sarah? Drobná, veselá a neodolatelně zábavná. Teatrální, pro vše se hned nadchne. Když jí iberskou šunku, umírá slastí. Tyto charakteristiky jsou jedněmi z mnoha, kterými neznámá vypravěčka – „ta druhá“ – popisuje svou novou milostnou známost. Nejlépe ji vystihuje následující: nespoutaná, bouřlivá, netrpělivá. A takový je i jejich vztah. Láska, které se nemohou nabažit a která je zároveň vzájemně ničí a spaluje.

Autorka napsala milostný román, který ničím nenarušuje zvyklosti tohoto žánru. Naopak si silně pohrává s klišé nečekané a osudové lásky. Obě ženy si vstoupí do života úplnou náhodou a zamilují se. A to i přesto, že je každá jiná. Zatímco jedna je nespoutaná a obráží večírek za večírkem, druhá je vdanou ženou a matkou.

Kniha je rozdělená do dvou částí, které tvoří krátké a strohé kapitoly. Dějová linka začíná bezhlavým zamilováním se a graduje společným soužitím, upozaděním rodiny vypravěčky a prvními neřešitelnými problémy. Rychlost a intenzita první části přechází v druhou část, v níž přebujelou lásku a chuť do života vystřídá strach a apatie.

Taková je Sarah, foto: Anna Postnikova

Sarah svou láskou a povahou nabourá život druhé ženy, která ze dne na den odsune svou roli matky na druhou kolej a stává se vášnivou milenkou. Zatímco první část vypráví spíše o Sarah a důvodech, proč ji milovat, druhá polovina knihy je úplným protikladem. Vypravěčka opouští svou dceru a vydává se na několikatýdenní cestu na sever Itálie, kde se snaží utřídit si myšlenky a představit si život bez ní. Bez Sarah. Tuto část knihy charakterizuje bolestivá agónie, jež vede k nedobrovolnému vystřízlivění vypravěčky. Její identita zůstává skrytá po celou dobu, čímž příběh získává na napětí a atraktivitě.

Styl Pauline Delabroy-Allard využívá krátkých vět a lehkého, hovorového jazyka. Text je protkaný řadou metafor, náznaků a nedokončených vět, které čtenáře zejména v první části nekompromisně vtáhnou do děje a vyvolají v něm touhu obě ženy pozvat na víno a poznat je osobně. Bude chtít přihlížet jejich lásce, poznat, jak se Sarah směje, jak vypadá, jaké nosí oblečení. Ovšem zároveň v četných metaforách najde náznaky budoucí bolesti a vzájemné destrukce, což činí celý příběh o to napínavější. Autorka také nechává až intimně nahlédnout do strachů a nejistot, které provází milostný vztah obou žen.

Taková je Sarah, lettering: Adéla Ščurková

Byť se jedná o milostný román, v němž jsou hlavními aktérkami ženy, kniha upozaďuje klasicky atraktivní témata jako coming-out, přijetí společností či role „lesbické matky“. Naštěstí, chce se říct. Kniha se tím stává podstatnější v popisu spalující vášně a není zbytečně zatížená společenskými otázkami.

Román o vzájemné posedlosti dvou žen, který získal francouzské literární ocenění Prix France Culture-Télérama, vydalo jako svou první publikaci nové české nakladatelství Incipit. Překlad Venduly Pazderové doplnila černobílými ilustracemi Adéla Marie Jirků.

Taková je Sarah je o bouřlivé lásce, jež vede ke vztahové závislosti mezi partnery. O vyrovnávání se se ztrátou partnera. O citovém prázdnu a reflexi nad cenou vlastního života. Útlý a svižný román, který přečtete na dvojí nadechnutí. Rozbuší vám srdce a následně donutí otevřít si víno a pohlédnout k nebi. A pustit si Brahmsovo trio.

80 %

Taková je Sarah

• Autorka