Městečko Palermo usíná: mafiánem na jeden večer

Divadelní inscenace Městečko Palermo usíná divákům příběh nevypráví, ale umožní jim ho prožít a ovlivnit. Jedná se o divadelně-herní projekt, který vychází z principu LARP (Live Action Role Play) a kde je každý jeden divák zároveň nepostradatelným hercem v příběhu. A kdo by se nechtěl stát hercem, alespoň na jediný večer. A navíc mafiánem.

Autoři divadelního projektu v čele s režisérem Jankem Lesákem se trefili do černého, neboť není snad nikdo, kdo by tuhle nenáročnou táborovou hru neznal a rád si ji nezahrál. Nosnost námětu je nejen v příběhu Cattani-vrah-mafie, ale také v prostředí sicilského Palerma a atraktivitě 20. a 30. let minulého století. Právě tím si vás tvůrci získají, ještě než se vydáte do divadla. V průvodním mailu rozeslaném několik dní předem vás totiž nabádají, abyste si opatřili kostým z daného období. Jejich cílem bylo vytvořit divadelní zážitek se společenským přesahem, a to se povedlo na výbornou.

Městečko Palermo usíná, foto: Anna Hladká Vašicová

Představení / hra se odehrává po celém divadle NoD, které se na jeden večer promění v miniaturní městečko. Spolu s diváky je na place pět herců a další tři kontrolují průběh hry ze zákulisí. Všichni víme, o co při hře Městečko Palermo jde, hra samotná je tudíž předvídatelná. Ovšem její průběh nikoliv, jelikož drtivá většina děje vychází z jednání herců-diváků, čímž se závěr hry mnohdy stává překvapivým i pro samotné profesionální herce.

Představení se může zúčastnit 55 diváků, přičemž 50 je minimální počet, aby mohl příběh dobře fungovat. Každý divák má svou nepostradatelnou roli, která je mu přidělena. Na začátku dostanete svou osobní kartu se jménem a charakterem postavy, kterou budete následující 2,5 hodiny ztvárňovat. Může se stát, že vaší rolí bude vrah nebo zloděj a vy se svou postavou nebudete sympatizovat. V tom však spočívá kouzlo celé inscenace – vcítit se do kůže někoho jiného a po následujících minimálně 120 minut jím být.

To ostatně bylo motivací autorů – chtěli uvést hru, v níž by diváci byli někým jiným, stali se součástí děje a spoluvytvářeli příběh i jeho konec. Nejedná se tedy čistě o improvizaci, ale o váš důvtip a herecké nadání. O snahu posunout vaši divadelní postavu dál a dožít se konce hry. No ano, dožít se. V průběhu představení můžete být i zabiti, a pro vaši postavu tak hra končí.

Janek Lesák spolu s tvůrčím kolektivem hledal princip, díky kterému by mohl diváky do děje aktivně vtáhnout a nabídnout jim neotřelý divadelní zážitek. Jestli po návštěvě divadla často přemýšlíte, zda se vás právě zhlédnuté představení dotklo, či nikoliv, pak vězte, že zde nebudete mít na výběr. Vše totiž prožijete přímo na vlastní kůži. Městečko Palermo usíná se vás chtě nechtě dotkne a bude doznívat ještě dlouho poté.

K intenzivnějšímu prožitku přispívají divadelní kulisy. Herec-divák se pohybuje v Palermu 30. let, kde nechybí náměstí, radnice, bar, nemocnice, policejní stanice či přístav. Doporučený dress-code pak dokonale pomáhá dokreslit sicilské prostředí a je takřka nemožné nenechat se hrou unést. Pětice profesionálních herců pomáhá divákům orientovat se v příběhu a spoluvytvářet děj. Je opravdu málo inscenací, kde jste s profesionálními herci jedna ruka. A v této jste kolikrát doslovnými spojenci.

Pro lepší orientaci a plynulost děje rozdělili inscenátoři představení do dvou úseků. Celkem zažijete pět dní po 15 minutách, ve kterých musíte prožít a odehrát příběh vaší postavy. Zároveň jste součástí jedné ze skupin tvořené vámi a třemi dalšími postavami. Můžete se stát součástí významné palermské rodiny či máte svůj okruh spolupracovníků v určitém oboru.

Vaše počínání zůstává čistě na vaší vlastní kreativitě a úsudku, je však dobré o svém záměru v následující čtvrthodině informovat alespoň spoluherce. Každých patnáct minut tak máte prostor pro strategii, abyste dosáhli svého cíle a dožili se – to hlavně – dalšího dne. Vaší vynalézavosti a hereckému umu se meze nekladou. V rámci hry můžete intrikovat, lhát, pomáhat, kšeftovat i zabíjet.

Po skončení příběhu dostanou diváci prostor, aby si v kulisách mohli vášnivě popovídat o svém nově nabytém zážitku. A nutno podotknout, že tato malá podivadelní afterparty je stejně zajímavá jako předchozí společně prožité hodiny.

Jestli po návštěvě divadla často přemýšlíte, zda se vás právě zhlédnuté představení dotklo, či nikoliv, pak vězte, že zde nebudete mít na výběr. Vše totiž prožijete přímo na vlastní kůži.

Inscenace Městečko Palermo usíná je dalším z řady autorských projektů pražského divadla NoD, které se svou formou vždy liší od tradiční činohry. Hru, ve které autoři využili princip LARP jako východisko pro své divadelní vyprávění, byste si neměli nechat ujít. Zejména pokud vyhledáváte netradiční divadelní zážitky. Čekají vás dobové kostýmy, pravá palermská atmosféra a zábavní herci, se kterými se jeden večer stanete parťáky.

90 %

Městečko Palermo usíná / NoD

Janek Lesák