romeo&julie2022: vládne lásce image, nebo Bůh?

Divadlo pod Palmovkou uvedlo multimediální inscenaci o lásce za časů Instagramu. Projekt se uskutečnil v rámci mezinárodního programu Evropské unie Kreativní Evropa Face to Faith, kterého se spolu s pražským divadlem účastní také divadla z Německa, Izraele, Polska, Itálie, Estonska, Finska a Litvy. Divadlo pod Palmovkou je zároveň jediné české divadlo, které se v tomto roce daného divadelního programu účastní.

Láska přes sociální sítě je fenoménem současné doby, zvláště po dvou covidových letech. Právě touto problematikou se zabývá nejnovější počin Divadla pod Palmovkou, romeo&julie2022. Válcuje sebeprezentace na sociálních sítích naši přirozenost a bezprostřednost, a narušuje tak narušuje realitu? Kromě této nastoluje inscenace i další otázky a činí tak poměrně neotřelým způsobem. Formou reality show a s využitím moderních technologií.

romeo&julie2022, foto: Martin Špelda

Adam a Eva. Mladý pár, který se zná teprve krátce. Dostanou však štědře honorovanou nabídku: zúčastnit se online reality show, v níž budou hrát sami sebe. Cílem je získat co nejvíce lajků a followerů. Zdánlivě snadné zadání se promění v cosi pekelného, co způsobí, že vše kolem včetně citů lehne popelem. Protože lze prezentovat sám sebe ve virtuální realitě tak, aby člověk zůstal přirozený a sám sebou?

Zatímco se Adam (Adam Vacula) a Eva (Tereza Dočkalová) potýkají se svým vztahem, dva kolem nich poletující andělé (Tomáš Dianiška a Pavla Gajdošíková) konfrontují diváky se skutečností. Nahlas kladou otázku, zda vše, co v dnešní době děláme, je naší skutečnou volbou, nebo zda se jedná o jakýsi soudobý společenský vzor, do kterého se snažíme zapadnout. Jaký je skutečný obraz pekla? Není to sama realita sociálních sítí, ve které většina z nás žije?

romeo&julie2022, foto: Martin Špelda

Vyřčené otázky jsou o to působivější v okamžiku, kdy jsou diváci součástí kulis. Minimalistickou scénu s jednoduchou bílou konstrukcí kaple a bílými kostkami dotváří přítomnost diváků rozesazených přímo na jevišti. Umožňuje jim to být přímými svědky myšlenkových pochodů obou hrdinů, kteří jsou po celou dobu nadosah. Být mezi herci, kteří se volně pohybují po prostoru, zároveň vzbuzuje pocit, že se divák nachází v jejich nitru nebo přímo v jejich hlavách. Na jedné straně přitom poslouchá úderné otázky andělů, na straně druhé vidí samotné herce konat.

romeo&julie2022, foto: Martin Špelda

Vtáhnutí diváků do děje jejich usazením na jeviště mezi herce je sice působivé a podtrhuje chrámové kulisy, avšak citelně zasahuje do komfortu diváka. Místa k sezení nejsou k dispozici pro všechny, a tak jsou někteří nuceni bezprizorně postávat na scéně. Zároveň se divák musí za herci často otáčet, neboť přebíhají z jednoho konce na druhý. Může tak dojít k situaci, kdy vám herec mluví přímo za zády, aniž byste měli pohodlnou možnost se otočit. Větší odstup ku prospěchu diváka by v tomto případě rozhodně neuškodil.

romeo&julie2022, foto: Martin Špelda

Multimediální inscenace využívá moderní technologie. Atraktivně zpracovaná světla tak podporují vizuální dojem, i když poněkud kýčovité kostýmy ústřední dvojice oku příliš nelahodí. Nicméně dokonale kontrastují s diváky v prostorách jeviště a s bílými oděvy andělů. Chrámová okna s vitrážemi nahradily digitální obrazovky, které promítají předem připravené fotografie a krátká videa. Ty se prolínají s živými vstupy herců, kteří vyjadřují své emoce nikoli k divákům, ale do kamery. Ta je následně zprostředkovává na obrazovky. Dialogy jsou částečně přeložené umělou inteligencí a zčásti uzpůsobené současné mluvě na sociálních sítích, což jim dodává na syrovosti.

romeo&julie2022, foto: Martin Špelda

Adam a Eva sice prožívají drama plné lásky, stejně jako jej napsal Shakespeare, avšak nejen jejich jména odkazují spíše k biblické dvojici. Spolu s Evou a jejími emocemi se na obrazovkách objevuje had i jablko, zatímco Adam nečinně přihlíží.

Svérázný divadelní projekt romeo&julie2022 aneb jaký by byl Shakespeare, kdyby měl Instagram, můžete zhlédnout v Divadle pod Palmovkou jako jednu z novinek letošní divadelní sezóny. Samotná inscenace trvá sice pouhých 60 minut, avšak podnětů k zamyšlení si budete odnášet na mnohem delší dobu.

70 %

romeo&julie2022 / Divadlo pod Palmovkou

Alin Negutoiu