Kde je Anne Franková: edukace, nebo agitace?

Podle francouzského plátku Le Monde patří Deník Anny Frankové mezi 100 nejdůležitějších knih 20. století. Její příběh tak mnohokrát zavítal i na plátna kin. Tentokrát v animovaném podání, kterého se ujal izraelský režisér Ari Folman. Stejně jako při Valčíku s Bašírem v roce 2008 si Folman také nyní zvolil společensky pulzující téma. Ovšem víc než natočit artový film, bylo cílem oslovit mladší publikum.

Film Kde je Anne Franková vychází z jejího deníku, ve kterém si vytvořila imaginární kamarádku Kitty. V této verzi příběhu Kitty částečně obživne a vydá se svou kamarádku Anne hledat. Postupně tak rozkrývá skutečný příběh toho, co se Anne a její rodině stalo, a odnáší si z toho ponaučení do přítomnosti. Samotný snímek se zmateně zmítá mezi dvěma póly: fantazijním snovým světem, do kterého se Kitty probudí, a stále přetrvávající uprchlickou krizí. Tím ostatně film také začíná; když se před domem Anne Frankové rozběsněný vítr opře do stanu, ve kterém přebývají uprchlíci, je od prvních vteřin jasné, že tento snímek nebude Folman servírovat zadarmo.

Kitty byla 75 let neodmyslitelnou součástí deníku a nikdy z něj nevyšla. Aby mohla vypátrat svou kamarádku v ulicích Amsterdamu, ukradne pro tyto účely deník z muzea. Od této chvíle po Kitty pátrá policie. Ta se zatím toulá městem a pročítá si deník, aby zjistila, jak se Annin příběh vyvíjel. Dochází ke snovým dialogům, které však příběh neozvláštní a neoživí. Nepomůže ani vztahová linka hlavní hrdinky, která je vedle samotného pátrání po Anne je také součástí snímku. Kitty se zamiluje do mladého přistěhovalce a zlodějíčka, kterému svěří své trápení a vydají Anne na pomoc společně.

Kde je Anne Franková působí jako kostrbatě sepsaná učebnice dějepisu. Vypravování se vleče a nezachraňuje ho ani milá animace. Kontroverzně pak může působit také moment, kdy se Kitty vrací z Annina příběhu do současnosti a na základě nabytých zkušeností se rozhodne aktivně pomáhat uprchlíkům. Filmu by rozhodně prospělo, kdyby se dokázal více dotknout srdce diváka. Na to se měli tvůrci soustředit, protože v tomto pojetí se tak – oproti všem očekáváním – nestane.

Kde je Anne Franková má silný námět a poetickou dějovou linku, která však zůstala nevyužitá. Místo důstojného a soucitného konce brnká na zcela odlišnou, aktivistickou strunu.

Dojem ze snímku naopak kladně vyvažuje již zmíněné animované zpracování. Díky němu lze poodstoupit z reality a přistupovat k příběhu jako k pohádce, kde vše vypadá méně děsivě a daleko víc roztomile. Hravost, nejen ta ve scénáři, se filmu nedá upřít. Působí radostně a nadějeplně. Na druhou stranu se ale paradoxně nelze úplně zbavit dojmu, že se Kitty s kšiltovkou na hlavě bezcílně poflakuje po městě.

Tvůrci se ze všech sil snažili, aby byl film primárně edukativní, ovšem v závěru už příliš tlačí na pilu. Edukace se prudce mění v agitaci, když je příběh násilně a napřímo vtažen do současné problematiky migrace a uprchlictví. V tomto okamžiku autor přesahuje původní dílo. Kitty se totiž rozhodne využít Annin odkaz k pomoci válečným uprchlíkům. Vnímá, že plno lidí v současnosti nechápe, co Annin odkaz znamená. To je sice pochopitelné, ale jistě by se to obešlo bez Kitty křičící do megafonu na střeše útočiště pro uprchlíky.

Kde je Anne Franková má silný námět a poetickou dějovou linku, která však zůstala nevyužitá. Místo důstojného a soucitného konce brnká na zcela odlišnou, aktivistickou strunu s tlampačem v ruce. Přitom je otázka, zda je téma uprchlíků stále tak palčivým problémem, jak je ve snímku vyobrazeno. Poselství je přesto jasné – Kitty, v současném světě ztracená, je znechucená nespravedlností, kterou musí snášet dětští uprchlíci. Svými postoji se snaží naplnit Annin odkaz, ovšem do děje Deníku Anne Frankové je toto poselství našroubováno dost neuměle a přirozeně nesedí. O tom, jak by se v současnosti zachovala samotná Anne, ani nemluvě.

Edukativní rovina pokračuje i mimo film samotný. Díky spolupráci s Nadací Anne Frankové a UNESCO si mohou školy objednat projekci, s níž dostanou také přístup k výukovým materiálům a pracovním listům týkajících se filmu. Učitelé v materiálech naleznou rozdělení témat do výukových hodin, jež se hodí do dějepisu i občanské výchovy a pomohou studentům k lepšímu pochopení snímku i probírané látky.

45 %

Kde je Anne Franková

Ari Folman