Do kin vstoupil hudební film roku. Máte-li rádi Elvise a vaše srdce bije pro rokenrol, tento snímek byste měli vidět. Elvis je zatím posledním dílem australského režiséra Baze Luhrmanna, který je podepsán pod trháky jako Velký Gatsby nebo Moulin Rouge. A ač je stopáž filmu necelé tři hodiny, jsou to hodiny vizuálně a hudebně kvalitně nabité.
Film Baze Luhrmanna vypráví příběh o americkém klukovi, který v rámci své slibné a zářné kariéry sešel na scestí a nakonec ho to stálo život. Krále rokenrolu sleduje pohledem jeho manažera Toma Parkera, který v úvodu filmu říká: „Sice jsem ho využíval, ale nezabil jsem ho.“ Hudební drama sleduje Elvisův život od jeho dospívání po smrt. Režisér v příběhu hodného chlapce, kterého zničil showbusiness, zpěváka idealizuje a oslavuje. Neskromně jej prezentuje jako tragického hrdinu a hocha se srdcem ze zlata, který by pro své milované okolí chtěl všechno bohatství světa a pro sebe jen možnost hrát hudbu, kterou tolik miloval. Dojemný snímek však není pouhým biografickým převyprávěním, ale také jednou velkou hudební show.
![](https://maomai.cz/wp-content/uploads/2022/07/5-2-1024x768.jpeg)
Příběh začíná Elvisovým dospíváním, v němž ho fascinovala černošská hudba. Užíval si pocit svobody, naplněnosti a radosti, který mu poskytovala. Navíc, jak ve filmu zazní, Elvis vyrůstal v chudé čtvrti mezi kamarády bluesmany a není tajemstvím, že byl dobrým přítelem B. B. Kinga. Odtud pak pramenily melodie, kterými dobyl svět. Propojení blues a country z něj udělalo krále. Snímek popisuje jeho začátky s malou kapelou a objevení budoucím manažerem Tomem Parkerem. Ten jeho umění sice nerozuměl, byl však svědkem jásotu a extáze fanynek, které Elvisovi doslova padaly k nohám a házely po něm své spodní prádlo. Parker tušil v tomto mladém útlém chlapci, jehož hluboký hlas jakoby k němu ani nepatřil, zlatý důl. A přesně tím mu později také byl.
![](https://maomai.cz/wp-content/uploads/2022/07/4-3-1024x768.jpeg)
Krále rokenrolu, Elvise Presleyho, ztvárnil dosud poměrně neznámý herec Austin Butler a zdá se, že to byla trefa do černého. Tento charismatický a hudebně nadaný mladík zahrál Elvise herecky i pohybově takřka brilantně. Roli vychytralého manažera Toma Parkera přijal Tom Hanks a nutno podotknout, že je díky práci maskérů k nepoznání. Hanksova postava je neuvěřitelně slizký a sobecký manipulátor, jehož silný nepřirozený přízvuk mu dodává na autenticitě. Nejen že v Luhrmannově příběhu Elvise sdírá z kůže a vydělané miliony investuje do své gamblerské vášně, také mu znemožní odjet na světové turné a opustit hranice Spojených států. Je zjevné, že tato negativní role Hanksovi, u kterého jsme zvyklí na samé „správňáky“, opravdu sedla. Třicet let po slavném Forrestu Gumpovi, který učí Elvise správně tancovat, se spolu setkávají – alespoň na plátně – znova.
![](https://maomai.cz/wp-content/uploads/2022/07/2-4-1024x768.jpeg)
Přidanou hodnotou je, že ani jedna z hlavních postav, tedy Butler a Hanks, se svými výkony navzájem nezastiňují. Ovšem s přehledem strčí do kapsy všechny ostatní postavy, což se u životopisného snímku dá snadno odpustit. Jediná škoda je, že režisér nedal větší prostor Elvisově manželce Priscille, kterou si zahrála Olivia DeJonge. Priscilla je v tomto příběhu jen nevýraznou a přihlížející postavou, což divákovu pozornost připoutá zpět k hlavním postavám.
Jestli váháte, zda tomuto snímku věnovat tři hodiny svého života, tak vězte, že za to skutečně stojí.
![](https://maomai.cz/wp-content/uploads/2022/07/3-3-1024x768.jpeg)
Když se divák přenese přes energický a akcí nabitý úvod, stráví divoce se pohybující kameru mezi tančícím Butlerovým rozkrokem a ječícími obličeji fanynek a naladí se na Luhrmannovu notu, bude zbytek filmu příjemnou hudební podívanou. Protože střih, kamera a v neposlední řadě kostýmy jsou oslňující a dodávají hudebním číslům ještě větší šťávu. Kvalitní hudební zpracování a soundtrack se skládá ze zremixovaných skladeb, na kterých se podíleli mistři řemesla jako například Eminem či Jack White, a že je to znát! Kvalitní hudební zpracování tvoří převážnou část snímku, takže přebije vše ostatní, ale kupodivu to vůbec nevadí.
![](https://maomai.cz/wp-content/uploads/2022/07/1-6-1024x768.jpeg)
Baz Luhrmann nám však veškerou podívanou nedává zadarmo. Tříhodinová stopáž je sama o sobě velkým soustem, navíc k ději nepřistupuje vždy chronologicky. Z předchozích Luhrmannových snímků víme, že každou emoci exponuje dvakrát výrazněji, než jsme běžně zvyklí. Režisér se v audiovizuální stránce vyžívá, a to jeho filmy odlišuje, přestože chvílemi máte pocit, že nejste v kině, ale na nějaké dobré párty v klubu.
Jeho Elvis je místy příliš melodramatickým dílem s lehce přepáleným začátkem. Navzdory již zmíněné poletující kameře a touze, aby se alespoň na chvíli uklidnila, máte v závěru pocit, že jste se právě svezli na celkem příjemné horské dráze. Sice jste místy jezdili hlavou dolů, ale špatně se vám z toho neudělalo. A přesně to je nejlepší možná divácká strategie; poddat se této rokenrolové jízdě.
![](https://maomai.cz/wp-content/uploads/2022/07/elvis-0074r-proxy-high-res-jpeg-kopie-1024x768.jpeg)
Jestli váháte, zda tomuto snímku věnovat tři hodiny svého života, tak vězte, že za to skutečně stojí. Kromě filmu si dáte také skvělý koncert, takže návštěva kina je v tomto případě takové 2v1, kterého nebudete litovat. Elvis byl králem a stal se legendou. Po zhlédnutí filmu budete mít chuť si jej pustit v autě nebo si spolu s ním zatancovat. Navíc se na mladého Butlera hezky dívá, napodobované zpěvákovy pohyby a manýry jsou obdivuhodné. A naučený přízvuk mu snad nezůstane do doby, kdy si (možná) za roli bude přebírat svého prvního Oscara. Kdo ví.