Macbeth: vybroušený jako diamant

Letní shakespearovské slavnosti nabídly tento rok divákům jednu z neslavnějších tragédií, jakou britský dramatik napsal. Příběh o skotském králi Macbethovi a jeho ctižádostivé ženě, jež probudila monstrum a nakonec se zalekla vlastních skutků, režíroval Jakub Krofta. Do hlavních rolí obsadil Marka Němce a Lenku Krobotovou.

Přestože se oblíbený divadelní festival může pyšnit více než třicetiletou historií, letošní uvedení Macbetha je teprve druhé v řadě. První a dosud jediná inscenace v rámci Letních shakespearovských slavností měla premiéru v roce 1998 v režii Borise Rösnera. Pro Jakuba Kroftu byl Macbeth první volbou, stejně tak měl okamžitě jasno o obsazení Lady Macbeth. K Lence Krobotové pak hledal vhodného partnera, kterého našel v Marku Němcovi. Přestože se pozornost logicky upírá k této ústřední dvojici, dodejme, že obsazení je povedené celkově.

Macbeth, foto: Pavel Hejný

V jednotlivých rolích se objevuje řada ostřílených herců od Davida Matáska (Duncan) a Filipa Kaňkovského (Malcolm) přes Václava Vašáka (Macduff) až po Tomáše Měcháčka (Banquo), které doplňují neméně talentovaní kolegové. Například Vojtěch Vondráček, který ztvárnil postavu sluhy a vrátného. Pouze Kláře Issové scénář vepsal poněkud zdlouhavou repliku, v níž sama zastává obě postavy dialogu. Jako Lady Macduff vysvětluje svým dětem, že přišly o otce, který je zradil a opustil. Tato scéna rozmělnila jinak kompaktní představení.

Macbeth, foto: Pavel Hejný

Jakub Krofta se rozhodl Macbetha zbavit veškerých přebytečných nánosů a jít rovnou k jádru věci. K temným stránkám lidské duše, které se skrývají v nitru každého z nás. Jde jen o to, zda jim podlehneme podobně jako Macbeth, nebo se udržíme na uzdě. Díky tomu je představení srozumitelné a je patrná jeho nadčasovost. Není třeba rovnou zabíjet, ale v životě zřejmě každý stál před volbou, zda podlehnout, či odolat pokušení v zájmu naplnění vlastních ambicí. Kroftovi se tak povedlo inscenaci vybrousit podobně jako diamant, naprosto čistě a bez balastu aktuálních odkazů.

Macbeth, foto: Pavel Hejný

Zároveň se mu podařilo v temné a kruté hře objevit náznaky humoru, které přenesl na jeviště. Nepadnoucí koruna, jež z hrůzného tyrana udělala malého trucovitého kluka, vyjevený sluha či nechuť Rosse ztrapňovat se s větví z Birnamského lesa byl úsměvnými momenty, které odlehčily některé z postav, aniž by je zesměšnily. Osobně pak nejvíce oceňuju, že se Jakub Krofta dokázal vyvarovat nešvaru shakespearovských slavností z posledních let a neměl potřebu do inscenace napasovat rádobyvtipnou politickou narážku jen proto, že se hraje na pražském Hradě.

Jakub Krofta se rozhodl Macbetha zbavit veškerých přebytečných nánosů a jít rovnou k jádru věci. Díky tomu je představení srozumitelné a je patrná jeho nadčasovost.

Macbeth, foto: Pavel Hejný

Zajímavého pojetí se dočkalo také trio čarodějnic, které nejen škodolibě a ke svému obveselení svede Macbetha na scestí, ale také mu k tomu po celou dobu hraje. Čarovná kapela tvořená bicími, saxofonem a violoncellem tak tvoří živý hudební doprovod. Úvodní melodie je chytlavá a zapamatovatelná jako znělka televizní reklamy – po pár dnech se přistihnete, že vám stále hraje v hlavě, i když nechcete. Čarodějnice vše sledují z výšky nad jevištěm, zbytek scény tvoří členitá kulisa. Kombinace bílé, azurové a tmavomodré připomíná zpěněné moře nebo bouřkové mraky. Ke které z variant se přiklonit, napoví v závěru sama scéna, když se ztemní a kulisy efektně prosvítí blesky.

Macbeth, foto: Pavel Hejný

Macbeth zkrátka i přes krvavý děj pohladí po duši svým zpracováním. Chvála režisérovi, že dokázal upozadit své ego a nechal vyznít Shakespearův text místo snahy o modernizaci. Tím spíš však vynikla přetrvávající aktuálnost celé hry.

Macbeth, foto: Pavel Hejný

90 %

Macbeth / Letní shakespearovské slavnosti

Jakub Krofta

Maria Wojtyszko

Jana Bačová Kroftová

Zuzana Štefunková Rusínová

Vratislav Šrámek

Marek Němec, Lenka Krobotová, David Matásek, Filip Kaňkovský, Tomáš Měcháček, Václav Vašák, Klára Issová, Jakub Gottwald, Václav Šanda, Karel Zima, Hynek Chmelař, Vojtěch Vondráček, Jiří Kohout, Filip Richtermoc, Anna Bubníková / Anna Schmidtmajerová, Kateřina Eva Lanči / Markéta Ptáčníková, Petra Červinková / Eliška Hurábová

28/06/2022