Medvěd s motorovou pilou se vám zařízne do bránice

Divadlo Na zábradlí uvedlo svou první premiéru sezóny, inscenaci Medvěd s motorovou pilou. Dramatizace vybraných povídek Rosy Liksom se ujali Jan Mikulášek a Boris Jedinák, kteří jsou současně podepsaní také pod režií, respektive dramaturgií inscenace. Volba oceňované finské autorky coby předlohy inscenace je přitom trefou do černého – humoru.

Finská spisovatelka Rosa Liksom (* 1958) osobitým stylem povídek nastartovala v 80. letech 20. století svou literární kariéru. Přestože poslední sbírku vydala v roce 2014 (v češtině vyšla v roce 2020 pod název Život je jen náhoda) a nyní se věnuje spíš románům, komiksům a ilustracím, její povídky mají i dnes co sdělit. Navíc zaujmou svým nezvyklým rázem. Autorčiny povídky jsou krátké a úderné a mísí se v nich řada protikladů. Poetično i brutalita, komično i tragédie, krása i krutost. To vše se skrývá pod nánosem černého humoru až cynismu.

Medvěd s motorovou pilou, foto: KIVA

Hrdinové, nebo spíše antihrdinové, kteří v povídkách vystupují, připomínají Hrabalovy pábitele. Také postavy v povídkách Rosy Liksom patří k okraji společnosti a potýkají se s existenciálními trabli, zároveň ale sní o lepší budoucnosti. Příběhy mají pevný základ v realitě, rostou však do nebeských výšin absurdna. V čem se Liksom od Hrabala odlišuje je ona přidaná seversky mrazivá krutost hraničící s morbiditou.

Také tvůrci inscenace se rozhodli skočit do toho rovnýma nohama, a tak první postavou, s níž se divák setkává, je kanibal. Když sousedé na jeho zálibu v lidském mase přijdou, rozpoutá se krátká debata o poživatelnosti tvrdého sobího masa ve srovnání s křehkou člověčinou. Po pointě se obraz okamžitě mění a před divákem se ocitá hotelový pokoj. V něm kněz a trestanec, kteří zde kvůli nehodě uvízli. Jak tohle dopadne? Další střih na scéně se objevuje mladík, který zdědí chatu. Po marné snaze dát stavení do pořádku se rozhodne s ním skoncovat jednou provždy.

Medvěd s motorovou pilou, foto: KIVA

Představení je dynamické a jednu scénu hned střídá druhá a stále dál. Každá je jiná a v něčem jsou si přesto všechny podobné. Rychlému sledu situací se cynická část publika jízlivě pochechtává, zatímco té druhé nejspíš běhá mráz po zádech. Skvěle sestavená autorská koláž klade důraz na bizarnost a černočerný humor, zároveň ale ponechává prostor i pro tísnivý pocit plný úzkosti. Navzdory humornému vyznění před diváky defilují drsné, smutné výjevy. Mikulášek touto osvědčenou směsí tragikomična navazuje (nejen) na své úspěšné Požitkáře (2014), kteří jsou dodnes součástí repertoáru divadla. Nakolik se to může zdát již obehranou písničkou, nutno přiznat, že podobný přístup na obecenstvo zkrátka funguje.

Divadlo Na zábradlí se sice vrací ke svému ověřenému stylu, lze mu to však vyčítat? Medvěd s motorovou pilou má totiž šanci stát se diváckým mazlíčkem.

Medvěd s motorovou pilou, foto: KIVA

Velice podařená je hudba, kterou pro inscenaci vytvořil Vojtěch Vondráček. Herec a hudebník v jedné osobě dokonale vystihl nervy napínající atmosféru představení, kterou podtrhnul temně laděnou hudbou s opakujícím se motivem. Chvíle oddechu představuje povídka o nejtlustší Fince stylizované do písně, kterou Dita Kaplanová po vzoru country zpěváků odrecituje. Hudebním vrcholem – zejména díky textu – je pak rocková policejní balada Pomáhat a chránit v podání Jiřího Vyorálka.

Medvěd s motorovou pilou, foto: KIVA

Scénu tentokrát Marek Cpin pojal jako levný hotelový pokoj plný hnědých tónů, který lze stejně snadno považovat za garsonku či chatu. Kostýmy jsou pestré stejně jako charaktery vyobrazených postav, nechybí ani svetr s motivem sobů ani medvěd s motorovou pilou. Po herecké stránce inscenace ladí stejně dobře jako po té hudební. Herci nepracují pouze s výrazem, ale s různými postavami výrazně mění i své hlasy. Nejpřekvapivější proměnu v tomto ohledu předvedl Michal Bednář, od letošní sezony oficiální člen souboru, byť jej diváci Divadla Na zábradlí mohli zaznamenat již v loňské inscenaci Obscura.

Medvěd s motorovou pilou, foto: KIVA

Přestože vybrané povídky dospějí ke své pointě podle stejného modelu, a tak ke konci již divák tuší, jakým směrem se může která scéna ubírat, drží si představení spád a švih. Po rozporuplných inscenacích Obscura a Discoland se Zábradlí sice vrací ke svému ověřenému stylu, lze mu to však vyčítat? Medvěd s motorovou pilou má totiž šanci stát se diváckým mazlíčkem.

85 %

Medvěd s motorovou pilou / Divadlo Na zábradlí

Jan Mikulášek