fbpx

Obrazem: Nevstoupíš do stejné řeky

  • Soňa Hanušová

V poděbradské Galerii Ludvíka Kuby lze do 29. ledna 2023 obdivovat dílo malíře Pavla Šmída. Ten pro lázeňské město a jeho galerii připravil tematický výběr ze své současné tvorby, který spojuje motiv vody. Veškeré obrazy, jež jsou na výstavě Nevstoupíš do stejné řeky k vidění, pak vznikly v posledních pěti letech.

Pavel Šmíd ve své tvorbě mnohdy, a zcela přiznaně, vychází ze starých fotografií. Ať už z rodinného archivu, nebo náhodně nalezených. Jeho malby však nejsou pouhým přenesením motivu na plátno. Autor vždy hledá vnitřní „drama“, aby obraz měl výpovědní hodnotu i na venek, aby v něm byl patrný děj, dynamika. Pro autora je zvláště důležitý motiv plynutí, který se netýká pouze vyobrazené vody, ale také času. Orámovanému přítomnému okamžiku, zachyceném barvami, předchází minulost a následuje budoucnost. Konkrétní dění pak závisí na fantazii diváka. Nicméně dynamika je ve většině děl patrná a málokterý obraz vyvolá zdání statické nehybnosti.

Nevstoupíš do stejné řeky, foto: Soňa Hanušová

Postavy vyzařují bezstarostnost, uvolněnost, radost. Silným prvkem je také tělesnost, jež obrazům dodává náboj intimity. Zároveň jsou lidé nezřídka vyobrazováni ve skupinkách, jejich nahota tak získává nádech svobody.

Celá výstava působí barevně a pozitivně – stejně jako její titulní obraz Červený míč –, nenechte se zmást. V díle Pavla Šmída figurují i obrazy nazvané Démoni, Chlapec v uniformě či série Hanebných parchantů. Malíř v nich reflektuje smutné období nacismu a komunismu a inspiruje se propagandisticky zneužitými situacemi, jako jsou spartakiády a průvody. Rozzářené výrazy lze tedy přečíst také jako nevědomost, naivitu – postavy netuší nic o hrůzách války či komunistické totalitě.

Nevstoupíš do stejné řeky, foto: Soňa Hanušová

V tomto ohledu je tedy na divákovi, jak na něj Šmídovy obrazy zapůsobí. Někdy ale vyjde malíř svému publiku vstříc jako například obrazem Nadějné vyhlídky. Ten osobně také považuji za jedno z nejzajímavějších děl výstavy, spolu se starším dílem Vodopád. Pokud se i v těchto dvou ukrývá ambivalence a dvojí možný způsob čtení významu, pak jsem vůči tomu druhému slepá a nechávám se prostoupit optimismem, který v nich spatřuji.

Nevstoupíš do stejné řeky, foto: Soňa Hanušová

Naopak patrný smutek zamaskovaný strnulým úsměvem je zřejmý v portrétech Umístěnka a Teta Květa. Jak během komentované prohlídky Pavel Šmíd poznamenal, v těchto původně fotografiích spatřuje určitý archetyp. Podobnou stylizaci, tedy člověka stojícího jako kůl v plotě a křečovitě se usmívajícího do aparátu, najdeme v rodinných fotoalbech nejspíše všichni. Pohled upřený do budoucnosti v sobě mísí naději se zoufalstvím, jež se Šmíd snaží zachytit i ve svých obrazech.

Nevstoupíš do stejné řeky, foto: Soňa Hanušová

Ať už se rozhodnete vnímat obrazy Pavla Šmída pouze pozitivně, nebo v nich budete hledat skryté významy, výstavu Nevstoupíš do stejné řeky můžete v Poděbradech navštívit už jen do 29. ledna 2023. Poté se představí Tomáš Predka, vernisáž jeho výstavy proběhne 4. února 2023.