fbpx

maomai TIP: Sólo

  • Soňa R. Hanušová

Přední český představitel nonverbálního divadla Radim Vizváry se vrací se svým Sólem na prkna Švandova divadla. Inscenace, za niž získal Cenu Thálie, neztrácí ani po téměř sedmi letech od premiéry nic ze své přitažlivosti. Na smíchovské scéně vystupuje Vizváry pravidelně, nenechte si ujít nejbližší reprízy 22. února a 18. března 2023.

Inscenace s prostým názvem Sólo je přehlídkou interpretačního mistrovství Radima Vizváryho. Ten diváky v průběhu 90minutového představení seznámí s různými podobami pantomimy. Od počátků žánru až po současnost. Sólo tak představuje určitou encyklopedii stylů, jejímž cílem je ukázat publiku bohatý rejstřík pantomimy. V Sólu se diváci setkají jak s reminiscencí na „největšího z Pierotů“ Jeana Gaspara Debureaua (česko-francouzský mim, 1796–1846), tak s imaginární pantomimou 20. století z odkazu Marcela Marceaua nebo Ladislava Fialky.

Sólo, foto: Vojtěch Brtnický

Některé z etud pak vznikaly pod vedením Borise Hybnera, jehož žákem a přímým pokračovatelem Radim Vizváry je. Poctu učiteli představuje zejména etuda Kabát, kterou proslavil Hybnerův kolega Slava Polunin a kterou Hybner často používal jako inspiraci při výchově svých žáků. V představení nechybí ani moderní technika pantomimy zapojující celé performerovo tělo, tzv. mime corporeal, či inspirace japonským butó.

Přesah do klaunérie tvoří scénka s malým chlapcem Týý Jóóó, který Radima Vizváryho doprovází již téměř dekádu, aniž by zestárl o jediný den. Nadále si tak užívá překvapení, která mu svět chystá, a nadále uvádí do rozpaků diváky nečekanými souvislostmi. Současně je však zábavným odlehčením mezi vážněji laděnými etudami.

Sólo, foto: Vojtěch Brtnický

Radim Vizváry se Sólem navštívil nejen řadu českých divadel, ale vystupoval i na mnoha zahraničních festivalech. Například v Izraeli, Japonsku nebo na Kapverdách. Po pauze obnovil spolupráci se Švandovým divadlem, ve kterém prezentuje svou sólovou tvorbu. Aktuálně je možné zhlédnout Sólo, na podzim pak Vizváry chystá novou premiéru, inscenaci Man on the Moon.

Ve své autorské tvorbě i při koprodukcích s dalšími soubory hledá Vizváry nová nosná témata a nové možnosti propojení techniky mimu s jinými žánry. Pantomimu se mu již úspěšně podařilo spojit s iluzionistikou, s novým cirkusem a akrobacií, objektovým divadlem a v neposlední řadě také s novými technologiemi a multimédii, jak dokládá jeho současná tvorba v pozici uměleckého šéfa Laterny magiky v Národním divadle.