Sedmnáctý ročník Czech Grand Design odtajnil jména letošních finalistů. V každé z osmi kategorií – produktový design, móda, šperk, fotografie, grafický design, ilustrace, výrobce roku a objev roku – se utkají vždy tři designéři. Ze všech pak porota vybere Grand designéra 2022. Než se tak stane, jsou práce všech 24 finalistů k vidění v pražské Galerii České spořitelny, a to do 2. dubna 2023.
Vyhlášení finalistů tentokrát proběhlo v Brně, při příležitosti 150. výročí od založení brněnského Uměleckoprůmyslového muzea. Zároveň se v ten večer konala vernisáž výstavy loňských držitelů titulu Grand designér 2021, dvojice Vrtiška & Žák. Mezi letošními finalisty se objevila řada známých jmen, ale také několik nových. Všech 24 designérů – jednotlivců i firem – nyní představuje výstava v pražské Galerii České spořitelny. Oproti minulému roku, kdy byla vystavená přímo díla, je letošní pojetí poněkud netradiční.
Autorem výstavy je loňský laureát ceny Fotograf roku 2021 Vojtěch Veškrna. Ten pro zvěčnění 21 prací finalistů zvolil techniku polaroidu. Důvodem byla jednak její obrazová jedinečnost, ale také charakteristický prvek částečné nečitelnosti a romantického tajemství. Zbylé tři prezentuje 3D scan převedený do plochy. Finální část výstavy tvoří video, jehož hlavním motivem jsou pohybující se ruce všech nominovaných.
Někde tam je…
Kdo se tedy má šanci stát Grand designérem roku? V kategorii produktový design porota vybrala kolekci sedacího nábytku Hide & Seek od dvojice Lexová & Smetana, vázy Barzoj Daniela Piršče a kontinentální postel Libra Jana Plecháče.
Z módních návrhářů cenu získá Zuzana Kubíčková za kolekci Couture 2022/23, Liběna Rochová za kolekci Inside 23, nebo Zoltán Tóth za oděvy LABORA23. Ze šperkařů porota do finále poslala Bold studio Markéty Kratochvílové za experimentální kolekci Archean, značku Dick Wolf se šperky Marina a Anežku Juhovou za kolekci Taro.
V kategorii grafického designu se bude rozhodovat mezi projektem Machine learning: Programming Patterns, v němž umělá inteligence pod taktovkou Julie Dítětové generuje vzory, navigačním systémem Čitelná Praha pro pěší a veřejnou dopravu hlavního města Prahy od studia Side2 a vizuálním stylem neziskové organizace Člověk v tísni z dílny studia Marvil.
Vojtěcha Veškrnu na jeho postu tento rok vystřídá Iryna Drahun, fotografka běloruského původu, Julie Hrnčířová či Ladislav Kyllar. Z ilustrátorů porotce nejvíce zaujali Darja Čančíková Bogdanová s knihou Pan Nikdo a bílá tma, Jindřich Janíček rovnou s několika knihami (Na západ severozápadní linkou, Lambička, Bitva o diamant, Ztracený svatý) a Jan Trakal s knihou Nožička a Wohryzek.
Jednou z posledních kategorií je výrobce roku a nominovanými jsou: AMPLLA za své inovativní hasicí přístroje HUSSECHUCK a SHIELD, Polstrin za kolekci sedacího nábytku Hide & Seek v designu dua Lexová & Smetana, TON s kolekcí 882.
Na nová designérská uskupení i mladé talenty upozorňuje kategorie objev roku. O tento titul se letos uchází Alena Konečná s fototerapeutickým svítidlem Hledání světla, Tomáš Němec s módními kolekcemi FW22 Thanks God I’m an Atheist a SS23 The Lady of the Lines a designér Johan Pertl se sérií objektů Monumentality a stolky Utopia.
Slavnostní vyhlášení vítězů jednotlivých kategorií i absolutního vítěze proběhne 21. března 2023, výstava potrvá do 2. dubna 2023.