Sedmnáctý ročník cen Czech Grand Design zná letošní vítěze. Svá ocenění si designéři převzali během slavnostního večera, který se odehrál 21. března 2023 v pražském Centru architektury a městského plánování: CAMP. Radostný, halasný a bujarý ráz ceremonie zapříčinila i samotná trofej – hliníková řehtačka z dílny loňských Grand designérů, studia Vrtiška & Žák.
Mezi letošními finalisty se objevila řada známých jmen, ale také několik nových. V každé z osmi kategorií – produktový design, móda, šperk, fotografie, grafický design, ilustrace, výrobce roku a objev roku – vyhlásila porota trojici finalistů. Z nich pak vybrala nejen vítěze pro danou kategorii, ale také absolutního vítěze. Ten se nyní může pyšnit titulem Grand designér 2022 a těšit na výstavu své tvorby v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu, která je součástí výhry. Kdo z 24 finalistů tedy u poroty nejvíce zabodoval?
Produktový design: Lexová & Smetana
Designéry roku a zároveň absolutními vítězi se stala autorská dvojice Terezie Lexová a Štěpán Smetana, kteří pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Pro firmu Polstrin navrhli kolekci sedacího nábytku Hide and Seek inspirovanou dětskými schovávačkami. Akademii designu ČR zaujalo mimořádně originální zpracování a závan hravé, ničím neředěné kreativity.
Móda: Liběna Rochová
Kategorii Módní designér roku ovládla zkušená návrhářka, umělkyně a pedagožka Liběna Rochová s kolekcí Inside 23, která je vyjádřením touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost. Zkušenou autorku, která mimochodem loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly.
Šperk: Dick Wolf
Značka Dick Wolf obhájila loňské prvenství a cenu v kategorii Designér šperku si odnesla i letos. Na kolekci Marina porota ocenila kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu a uvolněnost v tvůrčím procesu. Šperky zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům.
Grafický design: Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš)
V kategorii grafického designu uspěl projekt Čitelná Praha, navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu. Porota kvitovala zejména kvalitní zpracování zadání, které se v českém prostředí znovu jen tak nenaskytne. Grafické studio Side2 ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy, který se v letošním roce začne implementovat do veřejného prostoru města. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD.
Fotografie: Iryna Drahun
Fotografkou roku 2022 se stala mladá, v Praze působící fotografka běloruského původu Iryna Drahun, která porotu zaujala snímky pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna. Iryna Drahun se s otevřenou náručí boří do hlubších dezénů současného street stylu, především plastického zpodobnění hyperstylizované ošklivosti a bolesti bobtnající při prorůstání tělesného a digitálního.
Ilustrace: Jindřich Janíček
Na poli ilustrace zazářila známá tvář – držitel titulu Ilustrátor roku 2018, Jindřich Janíček. Akademii designu ČR zaujal ilustracemi autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG).
Výrobce: AMPLLA
Výrobcem roku je firma AMPLLA za revoluční pojetí hasicího přístroje HUSSECHUCK a SHIELD. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila mladá značka tento všední objekt na uživatelsky i esteticky přívětivé umělecké dílo.
Objev roku: Alena Konečná
Jako nejzajímavější Objev roku 2022 vybrala Akademie designu ČR designérku Alenu Konečnou. Její diplomový projekt na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze s názvem Hledání světla slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, známých jako SAD (sezónní afektivní porucha), depresím a poruchám spánku, ale má i praktické uplatnění jako běžný stolek s přídavným světlem. Při vývoji produktu využila vlastní zkušenosti s hospitalizací na psychiatrii a konzultovala jej s odborníky na fototerapii a psychiatry.
Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden Otakar Diblík (1929–1999), který svůj pracovní život zasvětil průmyslovému designu a významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa. Spolupracoval s mnoha českými firmami, vedl ateliér Průmyslového designu na VŠUP, vytvořil ikonický autobus Škoda RTO 706 nebo dobře známý zemědělský traktor Zetor Crystal a více než 10 let pracoval pro italské studio Benetto.