fbpx

Obrazem: ART, LIFE. Umění pro život

  • Soňa R. Hanušová

Uměleckoprůmyslové museum v Praze představilo svou nejnovější stálou expozici ART, LIFE s podtitulem Umění pro život. Věnuje se užitému umění a designu od antiky až po současnost. Expozice se rozpíná skrze celé jedno patro a v šesti tematických sálech je vystaveno přes 1300 předmětů ze sbírek musea. Ty jsou uspořádány tak, aby zdůraznily dialog uměleckých děl minulosti se současností.

Cílem Uměleckoprůmyslového musea je představit plastický a živý obraz užitého umění. Ukázat specifickou povahu i poetiku každodenních předmětů. Užité umění a design totiž spoluutváří životní styl a modely lidského chování. Slouží k rituálům i slavnostem, jsou spjaté s domácnostmi a utváří obraz moderního bydlení, oděvy a šperky pak zdobí lidské tělo. Více než v jiných oblastech umělecké tvorby zde vystupuje smysl a účel těchto předmětů a to, jak v průběhu věků proměňovaly a spoluutvářely lidskou společnost.

ART, LIFE. Umění pro život, foto: Uměleckoprůmyslové museum

První ze sálů je věnovaný rituálům a slavnostem. V prostorné místnosti se nachází stovky předmětů církevního i světského rázu. Vedle historických kousků zde pozorný návštěvník objeví i ty zcela současné, například dílo Sv. Josef sklářského výtvarníka Františka Jungvirta. Značný podíl v této úvodní části expozice mají liturgické objekty jako mešní roucha, monstrance či vitráže. Své místo zde mají ale také profánní předměty jako nádoby na servírování pokrmů, poháry a sklenky užívané při slavnostních hostinách.

Trasa expozicí pokračuje přes sál nazvaný Mikrosvěty: panovnická kunstkomora. Neobvyklý pojem označuje pokladnice uchovávající encyklopedické sbírky evropských panovnických rodů. Jednou z nejvýznačnějších byla kunstkomora císaře Rudolfa II. Tento svět „kabinetů kuriozit“, který zahrnoval různé cennosti i přírodniny všeho druhu, propojoval přírodní vědy, filozofii a umění. Tvořily nekonečný labyrint různorodých předmětů. A přesně tak působí celá místnost, jíž vévodí dvojice umně vyřezaných kabinetů. Okolní vitríny pak obsahují pelmel předmětů – od zdánlivě antických sošek přes hodinové stroje až po další ukázky sklářského mistrovství.

ART, LIFE. Umění pro život, foto: Uměleckoprůmyslové museum

Nevyčerpatelné bohatství přírody se stalo nejen inspirací pro mnoho uměleckých stylů, ale také tématem třetího sálu. Shromážděné předměty jsou důkazem, že k přírodě se napříč stoletími obracely mnohdy protichůdné umělecké směry. Zatímco jedni obdivovali její harmonii a uspořádanost, jiní oslavovali její nespoutanou svobodu. Inspirace se taktéž proměňovala v čase. Zatímco rokoko patřilo asymetrii živých tvarů, kubismus vyznával geometrický řád. Jedním z nejvýraznějších děl této sekce je váza s ulitou a korály (1850) z Thunské porcelánky. Zaujmou také rokokové krbové hodiny z 18. století v kontrastu se sousedícími hodinami Digi Clock Maxima Velčovského.

Následuje sál věnovaný módě a šperkům. Zde kurátoři chtěli zdůraznit vliv oděvu na formování tělesné siluety. To bylo vždy podmíněno kulturními a estetickými normami doby. Na osmnácti modelech oděvů včetně ukázek spodního prádla je patrný vývoj ženské figury napříč posledními dvěma stoletími. Nechybí ani plesové šaty ze salonu Hany Podolské z meziválečných let. Oděvy v této části doprovází ukázka módních doplňků (boty, punčochy, kabelky a klobouky) a šperky uvedené v témže kontextu, tedy jejich proměnlivosti v čase.

Předposlední část nese název Design a fenomény modernity. V tomto sále se již návštěvník naplno setkává s designem 20. a 21. století, kdy jeho rozvoj podnítily požadavky na vybavení bytových interiérů. Vystavené předměty v sobě propojují požadavek vkusu a funkčnosti. Moderní a postmoderní kulturu (nepřekvapivě sem spadá také období funkcionalismu) provází také idea zušlechtění výroby. Zároveň zde sledujeme cestu od inovativního návrhu k hrubé sériové výrobě. Řadě příchozích budou jistě povědomé plastové ošatky na pečivo, sada cestovního nádobí – taktéž z plastu – či porcelánový čajový servis a pivní půllitry. To vše doplňují současné porcelánové kelímky Evy Pelechové inspirované starými obaly od jogurtu nebo hořčice.

ART, LIFE. Umění pro život, foto: Soňa Hanušová

Závěr expozice se věnuje tématu kosmické inspirace a utopické vize. Úzce souvisí s aktuálním pojetím designu jako fikce a hry, které odpoutává člověka od přílišného lpění na účelnosti a praktičnosti (které se naopak projevuje v předchozím sále). Herní prvky se v moderním designu vyskytují hojně. Dokládá to dílo Bořka Šípka, nábytek Bohuslava Horáka či oděvy módní návrhářky Liběny Rochové. Hravé zakončení výstavy podtrhují nafukovací zvířátka a ikonický kocour Libuše Niklové či hračky značky Tititi.

ART, LIFE. Umění pro život, foto: Soňa Hanušová

Přestože je expozice logicky rozčleněna do šesti tematických celků, na jednom místě se mísí předměty z různých dob. Prohlídka tak vyžaduje dostatek času a divákovu plnou pozornost. Pro navnímání celku je proto potřeba do musea zavítat víckrát. Teprve pak lze docenit, nakolik se užité umění a design v průběhu staletí vyvinuly i jaké prvky si navzdory plynoucímu času zachovaly.

Úvodní fotografie: Uměleckoprůmyslové museum