Oppenheimer: nádherně strašlivé

Do kin dorazily takřka souběžně dva velmi očekávané snímky, které snad nemohly být rozdílnější. Rozverně růžovou Barbie režisérky Grety Gerwig na plátně doprovází Oppenheimer, životopisný film o vynálezci atomovky. Pokud jste jako správní Barbieheimer fanoušci nevyrazili na obojí a váháte, kterému z filmových hitů dát přednost, prozradíme, že je Nolanův snímek skutečnou bombou a vyplatí se jít právě na něj.

Kromě mnohých bitev hrály ve druhé světové válce svoji klíčovou roli vynálezy jako radary či první počítač své doby sloužící k prolomení kódu Enigma. Nad nimi vyčníval výtvor, který by jedné ze stran zaručil rozhodující převahu a možnost vmžiku zničit celá města. Atomová bomba. Mezi Spojenými státy a Německem započal závod o to, kdo ji zkonstruuje jako první. V Americe byl tajný výzkum označen jako Projekt Manhattan, přičemž jedním ze spoluúčastníků – a zároveň klíčovou postavou celého vývoje – byl J. Robert Oppenheimer. Ten si později vysloužil přízvisko „otec atomové bomby“.

Christopher Nolan ve své velkolepé tvorbě nijak nepolevuje a pro svůj druhý historický film zvolil opravdu silné a obsáhlé téma. Téma hodné velkého režiséra, jakým Nolan bezesporu je, a také velkorysé stopáže. Že by byl tříhodinový snímek příliš dlouhý, mě nenapadlo před, ani během projekce. Vývoj atomové bomby s přehledem obsáhne stovky stran (o čemž svědčí relativně nedávno vydaný a úchvatný komiks Bomba, který vřele doporučuji) a minut, a ani tak nelze pokrýt vše. Bylo by proto s podivem, kdyby byl film kratší. Navíc má obsahově co říct od začátku do konce; nejedná se o uměle natahovanou stopáž pouze na efekt, jak dnes s oblibou praktikují mnozí filmaři. A vzhledem k provedení jde pro filmového nadšence o tři hodiny plné fantazie.

Vidět snímek jinde než v IMAXu je samozřejmě v pořádku, ovšem zážitek bude poloviční. Oppenheimer vznikal pro co největší plátno a nejlepší zvuk, projednou se tak skutečně vyplatí si za lístek do kina připlatit. Takže ano, IMAX na pražské Floře berte všemi deseti, už jen z důvodu, že se jedná o jedno z mála kin na celém světě, které k promítání obdrželo klasický filmový pás (ze 70mm pásu Oppenheimera nejblíže promítají jen v Londýně). V případě této volby vám dám ještě jednu přátelskou radu: máte-li horší zrak a nevládnete dobře angličtinou, vezměte si bez ohledu na obří plátno brýle, jelikož minimálně během mnou zhlédnuté projekce byly titulky skutečně malé.

Oppenheimer patří mezi jeden z technicky nejlépe provedených a obsahově nejdůležitějších snímků posledních let.

Audiovizuální stránka filmu je jednou z nejlepších (ne-li přímo nejlepší) za dlouhé roky a veškeré vjemy ve vás zůstanou ještě dlouho po závěrečných titulcích. Za to vděčí nejen špičkové technice, ale také faktu, že Nolan tradičně zanevřel na jakékoli digitální triky. A to i v případě odpálení první zkušební bomby.

Neméně úchvatné byly i herecké výkony. Od hlavního představitele Cilliana Murphyho, jehož postavu Nolan od začátku do konce griluje a přesto se do role dokázal perfektně vžít, po další známé herce. Jeden bravurní výkon vedle druhého, které si vyloženě říkají o ocenění. Herci jsou natolik přesvědčiví a jejich výkon dokáže pohltit, že jsem nejednou na okamžik zapomněl (především během výslechových a soudních scén), že nesleduji reálné záznamy událostí, ale film.

Dalo by se polemizovat nad některými „ale“, nicméně pro všechna dokážu najít menší či větší pochopení. Tříhodinový snímek je napěchovaný dialogy, a tak by ho nejeden mohl právem označit za „neskutečně ukecaný“. Na druhou stranu, jak již bylo řečeno, jde o obsáhlé téma a veškeré rozpravy mají podstatnou informativní hodnotu. Nolan si také velice rád hraje s časovými liniemi, mezi kterými často přeskakuje, a tím i s divákovou pozorností. Typický režisérův rys, o druhý Tenet se ale ani tak rozhodně nejedná. Při druhém zhlédnutí by orientace v ději již neměla být problematická pro nikoho.

Ve výsledku mě tak pouze zamrzelo, že tragické vyústění celého vývoje atomové bomby – zničení měst Hirošima a Nagasaki – se ve filmu pouze párkrát zmíní a více se s ním nepracuje. Jsem si jistý, že ve finální hodině by se pro něj místo našlo, jde však o osobní preferenci a Nolanův focus na jiné téma plně akceptuji. Snímek jsem si dokázal (navzdory onomu tématu) i tak užít.

Oppenheimer rozhodně není snímkem, kterým „zabijete jeden nudný večer“. Tři hodiny (které mi osobně rychle utekly) plné dialogů překypují nesčetnými informacemi a vyžadují divákovu plnou pozornost. Z tohoto důvodu nebude pravděpodobně pro každého, byť by měl. Nejen audiovizuální stránka a herecké výkony, ale i poselství snímku přesahující do současného i budoucího světa a životů nás všech, ve vás zůstanou hodně dlouho. Je otázkou, zda se Oppenheimer zařadí mezi Nolanovy nejlepší filmy. Je však jisté, že patří mezi jeden z technicky nejlépe provedených a obsahově nejdůležitějších snímků posledních let.

90 %

Oppenheimer

Christopher Nolan

Hoyte van Hoytema

Jennifer Lame

Ludwig Göransson

Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh, Benny Safdie, Jason Clarke, Dylan Arnold, Tom Conti, James D’Arcy, David Dastmalchian, Dane DeHaan, Alden Ehrenreich, Tony Goldwyn, Jefferson Hall, David Krumholtz, Matthew Modine, Gustaf Skarsgård, Michael Angarano, Jack Quaid, Josh Peck, Olivia Thirlby, Danny Deferrari, Devon Bostick, Alex Wolff, Scott Grimes, Josh Zuckerman, Matthias Schweighöfer, Christopher Denham, David Rysdahl, Guy Burnet, Louise Lombard, Harrison Gilbertson, Emma Dumont, Trond Fausa Aurvåg, Gary Oldman, John Gowans, Macon Blair, Harry Groener, Jack Cutmore-Scott, James Remar, Gregory Jbara, Tim DeKay, James Urbaniak, Máté Haumann, Bryce Johnson, Jeff Hephner, Sadie Stratton, Jacob Taylor