Patříte-li mezi milovníky módy, pravděpodobně jste si nenechali ujít již devátý ročník mezinárodní soutěže Diploma Selection. Ta v rámci Designbloku představuje tvorbu nejnadanějších evropských diplomantů v oboru nejen produktového, ale také módního designu. Mezi evropskými návrháři se prezentovali i ti z Česka a Slovenska. Přestože první příčky neobhájili, do finále se dostali hned čtyři. Poznejte nastupující tváře československé scény, jejichž práce by rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti.
Porota se každoročně skládá z naprosté špičky odborníků z celé Evropy. Česko v porotě reprezentovala například publicistka, kurátorka a vedoucí české edice ELLE Decoration Eva Slunečková, šéfredaktorka Vogue CS Danica Kovářová, vedoucí rubriky Forbes Life Anna Nosková, kreativní ředitel magazínu Dolce Vita a stylista Jan Králíček nebo publicistka Andrea Běhounková. Koho přísná módní porota vyslala soupeřit v náročné evropské konkurenci a na čí modely byste se měli zaměřit?
Oděv vs. kostým
Z československého zastoupení se na seznamu finalistů objevila favoritka Alexandra Gnidiaková. Její kolekce Srdíčko oslovila českou módní elitu už na jarním fashion weeku v Chuchli, nyní ji prezentovala podruhé, a to doplněnou o další čtyři modely. Inspirací jí byla pitoreskní postava Hraběnky. Extravagantní starší dámy s dlouhými řasami, výraznými nehty, silně nalíčená, oděná do odvážných šatů s výraznými šperky, která se na sklonku minulého století procházela centrem Prahy. Kolekci charakterizují nositelné siluety a pozornost poutajícími doplňky. Přináší tak obraz toho, jak by se Hraběnka mohla oblékat v dnešní době. Na první pohled vás uchvátí především nařasené, výrazné detaily a oversized pánská saka. Favoritem byl rozhodně elegantní žlutý kabát s naddimenzovaným límcem připomínajícím barokní šaty, po kterém budete toužit.
V hlavní roli múza
Mezi českými finalisty nechyběly ani výrazné mužské tváře. Tomáš Němec, který má za sebou například výhru v talentové soutěži pro mladé návrháře Van Graaf Junior Talent, představil kolekci Eva Che. Pohrával si s pohledem a vnímáním múzy napříč dějinami umění a módy. Jeho vlastní múzou se stala Eva Che. Kolekci považuje za dialog, konfrontaci, ale také souznění mezi ním a múzou. Z modelů nás zaujaly Tomášovy perfektně střižené dámské korzety, které vévodí letošním módním trendům. Pozornost poutaly výrazné geometrické detaily, skvěle pracoval i s objemem a formou modelů. Celé kolekci vévodila černá a béžová barva.
Zlato a bioluminiscence
Další zástupkyní mezi českými finalistkami byla diplomantka módního návrhářství na Fakultě designu a umění Západočeské univerzity Ladislava Sutnara v Plzni Kristýna Teršlová, která odborné porotě představila šest modelů. Ve své práci se nechala inspirovat bioluminiscenčními hlubokomořskými rybami. Modely jsou ozvláštněné experimentálním použitím hedvábné organzy s jemným zlatým nátěrem. Speciálního svítícího efektu návrhářka dosáhla použitím luminiscenční výšivky. Modelům dominovaly šaty s volány. Působily jemně, jako křehká motýlí křídla. Kontrastu docílila pomocí výrazných zlatých kabelek.
Estetika maloměsta
Finálovou československou čtveřici doplnil Tomáš Máčik s kolekcí Haute Hurbanovo, kterou již tradičně symbolizují různé postavy a věkové skupiny obyvatel jeho rodného města Hurbanova na Slovensku. Inspirovaly ho vzpomínky z dětství a vizuální vjemy získané z pozorování lidí a jejich oděvů v Hurbanově. Jeho cílem bylo spojit svět módy s estetikou maloměsta. Sám o sobě tvrdí, že si libuje v bizarnostech a svou kolekcí pomyslně odsuzuje archetyp tamních obyvatel, kteří soudili jeho. Vše, co si představíte – od nevkusných, lesklých péřových bund, košilí s širokými krátkými rukávy nebo nepadnoucích obleků –, se prolíná v jeho nové kolekci. Modely ozvláštnily trefně zvolené doplňky, jež dotvořily vizáž maloměsta. Přehlídka byla upřímná a byla v ní cítit výstižná nadsázka. Skvěle ji doplnila turbofolková hudba, která charakter jednotlivých obyvatel dokonale oživila.
Pro úplnost dodejme, že mezinárodní porotu nejvíce oslovila přehlídka kolekce Cut Up od polské designérky Marii Czarnecke z polské univerzity Akademia Sztuk Pięknych ve Varšavě, které se podařilo obdelníkovými střihy vyhnout textilním odstřižkům a plýtvání materiálem. Druhé místo obsadil s kolekcí Return of the Witch Tomasz Umbras z téže univerzity. Jeho kolekci inspiroval svět nepochopených stvoření, která nedokáží přežít mezi lidmi. Zároveň oslavuje nadpřirozenou, tajemnou a zvláštní energii přírody. Na třetím místě se umístil Friedrich Fromm z nizozemské Artez University of Arts v Arnhemu. Kolekce The Story of the Employee of the Month kombinuje klasické krejčovské umění s elementy street a sportovní módy.