fbpx

Vítězové Czech Grand Design 2023

  • Soňa R. Hanušová

Osmnáctý ročník soutěže Czech Grand Design zná své vítěze. Nejprestižnější ocenění pro české autory, designéry a výrobce převzali laureáti v rámci slavnostního večera v neděli 3. března 2024 ve Stavovském divadle. Absolutním vítězem, Grand designérem roku 2023 se stal Jan Plecháč.

Na úplném začátku letošního ročníku cen Czech Grand Design stálo 86 tvůrců, studií a firem, kteří nabídli průřez toho nejzdařilejšího z českého kreativního průmyslu za uplynulý rok. Od revolučních kolekcí tradičních českých skláren a výrobců přes esteticky i environmentálně laděný nábytek, módu, hračky a další objekty každodenní potřeby až ke grafickému zpracování poštovních známek pro prezidenta či návrh pracovních sešitů a interaktivních učebnic pro žáky základních škol. Z nich členové Akademie designu České republiky a odborná porota vybrali 24 finalistů a posléze i vítěze.

Oznámení finálové trojice pro každou z osmi kategorií (designér roku, móda, šperk, grafický design, fotografie, ilustrace, výrobce a objev roku) proběhlo 29. února 2024 v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu. Součástí večera bylo také slavnostní zahájení výstavy Out of the Blue loňských Grand designérů Terezie Lexové a Štěpána Smetany, kteří tak převzali pomyslný kolík od dua Vrtiška & Žák. Vyhlášení vítězů se pak uskutečnilo 3. března 2024 ve Stavovském divadle, kdy každý oceněný získal trofej v podobě „osobního lapače nápadů a snů“ navrženého studiem Lexová & Smetana.

Designér roku: Jan Plecháč

Z tria Jiří Krejčiřík, Tadeáš Podracký a Jan Plecháč vyšel vítězně poslední jmenovaný. Ocenění si odnesl za vázu Abyss, vázy Harmonic a kolekci váz a nápojového skla Duše lesa, které navrhl pro značku Moser. Plecháč zak zpečetil tak svou roli uměleckého ředitele této tradiční karlovarské sklárny Moser, které se dle odborných porot a většiny členů Akademie designu ČR zhostil s respektem k řemeslu, tradici a se smyslem pro citlivou inovaci a originální design.

Výrobce: Moser

Úspěšné spojení tradičního producenta se špičkovým současným designérem i výjimečnost kolekce váz a nápojového skla Duše lesa následně stvrdila výhra firmy Moser v kategorii Výrobce roku. Moser se vyprofiloval v důvěryhodnou značku pro konzervativnější zákazníky, kteří si potrpí na tradici a dokonalost. Současně ale značku posouvá blíže k současným zákazníkům. Nový kolekce Duše lesa tak ztělesňuje budoucí směřování značky. O titul Výrobce roku zabojovala také další tradiční česká sklářská značka Rückl se svou novou uměleckou ředitelkou Kateřinou Handlovou a Alca s tlačítky Dot.Dot od Lucie Koldové.

Móda: Boris Kráľ

Kategorii Módní designér roku ovládl slovenský návrhář žijící v Praze Boris Kráľ, který se v kolekci Salon de Nuit a při návrhu róby pro herečku Danielu Kolářovou vrátil ke svým dětským snům, vytáhl skici ze střední školy a redefinoval naivní pohled na své retro múzy.

Šperk: Klára Marie Bliss

Designérkou šperku roku se stal nový talent evropské módní scény – Klára Marie Bliss s kolekcí Banshee. Tu porota označila za přirozenou až surovou, a přece delikátní módní záležitost. Takovou, jež není závislá na čase a trendech jej lemujících, takovou, jež není prvoplánově líbivá a vkusu ani běžným komerčním požadavkům se nepodbízí. Díky tomu porazila i Janju Prokić s kolekcí Orin a Zdeňka Vacka s kolekcí Silver Gen 925.

Grafický design: Vividbooks

V kategorii Grafický designér roku uspěla vzdělávací platforma Vividbooks Vítka Škopa. Digitální učebnice pomáhají učitelům fyziky, chemie a matematiky s výukou na základních školách. Nápaditým způsobem propojují online svět s tím reálným. Z grafického zpracování učebnic čiší energie a optimismus, jež žákům přináší vzdělávání hrou.

Fotografie: SHOTBY.US

Titul Fotograf/ka roku obhájilo z roku 2020 duo SHOTBY.US, za nímž stojí Lenka Glisníková a Karolína Matušková. Porotu přesvědčila jejich práce na coveru a editorialu k albu Šťastné dieťa pro zpěvačku Katarzii, kampaň pro festival Tanec Praha, fotografie kolekce ~1 hour pro Yaru Abu Aatayu a snímky kolekce šperků Zdeňka Vacka pro Swarm Mag. Dalšími finalisty byli Jakub Straka a Marie Tomanová.

Ilustrace: Magdalena Rutová

Na poli ilustrace zazářila Magdalena Rutová, která zaujala kresbami pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST).

Objev roku: TOTEMO

V kategorii Objev roku, jejíž cílem je upozornit na čerstvé nápady, nová designérská uskupení i mladé talenty, se z široké konkurence 17 nominací do finále probojovala trojice Františka Benčaťová s projektem Basket-like, basket-what, basket-why…, značka BUDU a její Modular Shelving System a TOTEMO designérky Adriany Koldy, kreativní stavebnice z recyklovaného plastu. Ta nakonec porotu zaujala nejvíce.

TOTEMO podporuje spontánní hru, rozvíjí představivost, jemnou motoriku a kreativitu, a to nejen u dětí, ale i dospělých. Zaujme organickými tvary, výraznými barvami a jednoduchým, a přitom důmyslným, principem sestavování. Nabízí tolik možností skládání prostorových obrazů a soch, ať už abstraktních či realistických, kolik jen fantazie dovolí. A výsledný objekt vždy vypadá krásně. Projekt TOTEMO klade od začátku důraz na ekologii a udržitelnost. Zatímco spojky jsou vytištěny na 3D tiskárně z recyklovaných PET lahví, stavební dílky jsou vyrobeny z dřevěné překližky potištěné ekologickými barvami.

Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden designér Jiří Jiroutek (1928–2023), který se zapsal do historie českého designu ikonickou kolekcí nábytku U-450. V ní propojil bruselský styl (československý směr, po kterém prahnul po Expu 58 celý designový svět) a dostupnost. Designér dokázal snížit náklady tak, aby se nábytek mohl vyrábět v masovém množství a prodávat za přijatelnou cenu. Skříňky se navíc vyznačovaly skladností, vyráběly se z lehčího dřeva a hodily se do jakékoliv místnosti.