Havěť. Pavouci všude, kam se podíváš

Lidožraví žraloci, krokodýli, hadi nebo medvědi – zvířecí horor má své jasné favority už od dob prvních Čelistí. Filmoví tvůrci jako by úplně zapomněli na existenci pavouků. Strachem z těchto členovců (tedy arachnofobií) přitom trpí převážná většina z nás. Pokud se mezi tuto část populace hrdě řadíte i vy, je pro vás horor Havěť jako stvořený.

Příběh nejnovějšího snímku francouzského režiséra (s českými kořeny) Sébastiena Vanička nás přivádí na omšelé předměstí pařížského sídliště. Zde sledujeme slasti i strasti chudých obyvatel zchátralého bytového domu. Hlavním hrdinou je impulzivní Kaleb, který načerno prodává značkové tenisky a k tomu chová celou řadu exotických zvířat. Nejnovějším přírůstkem do jeho různorodé sbírky živočichů se přitom stává velký tmavý pavouk. Ten se však nehodlá smířit s rolí pouhého mazlíčka, a proto téměř okamžitě uteče. Jelikož se jedná o vysoce agresivní druh pavoukovce, jenž se rozmnožuje enormně rychlým způsobem, celý bytový dům se rázem promění v obrovské pavoučí doupě. Boj o holý život tak může vesele začít.

Snímek jako takový samozřejmě neoplývá kdovíjak originální zápletkou. Od zvířecího hororu se ale nic podobného ani neočekává. Divákům podobně laděných snímků většinou stačí svižné tempo, sympatické postavy, hrůzu vyvolávající zvířata či brutálně explicitní úmrtí. Havěť nejenže do puntíku naplňuje všechny tyto aspekty, ale navíc přihazuje i neokoukanou hrozbu v podobě nekonečného množství osminohých zabijáků. Scény toho největší děsu jsou nepříjemně vlezlé a klaustrofobickou atmosféru dokonale podtrhuje stísněný prostor bytových jednotek. Ačkoliv od samotného počátku víme, co nás bude strašit, snímku to na působivosti ani trochu neubírá.

I přes zbytečně velkolepý závěr se jedná o dravě natočený pavoučí horor, který donutí odvrátit zrak i toho nejotrlejšího diváka.

Pavoučí útoky působí nepříjemně realisticky a postavy na smrtelně nebezpečné členovce reagují přesně tak, jak by nejspíše reagovala převážná většina z nás. Havěť navíc nezapře svůj nezaměnitelný francouzský rukopis, který skrze ruční kameru dokonale šponuje napětí i stísněnost nejednoho skvěle nasnímaného momentu. Příjemně překvapí i nezvykle zvolená hiphopová hudba perfektně dokreslující prostředí, v němž se snímek odehrává.

Vzhledem k jednoduchému, avšak úderně vystavěnému příběhu trochu zamrzí pouze zbytečně velkolepý závěr. V tom se tvůrci nechali možná až příliš unést. Nelítostní pavouci jsou najednou čím dál větší a snímek se vzdaluje poměrně realisticky pojatému úvodu. Samotné finále se kvůli tomu začne táhnout, a i přes svou akčnost jde o nejslabší pasáž do té doby napětím překypující podívané.

V konečném součtu představuje Havěť zábavný mix napětí, akce, dramatu i děsu. Hlavní postavy jsou sympaticky napsané a jednoduchý příběh příjemně odsýpá. Patřičně ponurou atmosféru chudého sídliště bezchybně dotváří stylový hudební podkres a pomalu gradované napětí je v některých scénách přímo nesnesitelné. I přes zbytečně velkolepý závěr se tak jedná o dravě natočený pavoučí horor, který donutí odvrátit zrak i toho nejotrlejšího diváka.

70 %

Havěť

Sébastien Vaniček, Florent Bernard