Vztahy, zejména ty partnerské, jsou neuvěřitelně křehké konstrukce, které se neustále mění a vyvíjejí pod tíhou nevyřčených slov a potlačovaných emocí. Vizuální umělkyně Ester Geislerová ve své nejnovější videoinstalaci nazvané Co jsme měli říct a neřekli přivádí diváky do intimního světa, kde slova mají sílu léčit i ničit.
Galerie Kunsthalle Praha hostí dosud nejrozsáhlejší videoinstalaci Ester Geislerové, jež se skládá z deseti filmů. Umělkyně se v nich zaměřuje na momenty, kdy se v partnerských vztazích otevírají nejniternější vrstvy lidské psychiky. Tyto okamžiky často přicházejí v době, kdy vztah dosáhl bodu zlomu. Kdy určitá slova zůstávají nevyslovena, ale jejich přítomnost je cítit ve vzduchu jako dusivá mlha. Tato mlha je však pouze iluzí; ve skutečnosti je plná výbuchů emocí, které jen čekají na uvolnění.
Geislerová požádala blízké osoby ze svého okolí, aby na kameru přečetly dopisy napsané jejich partnery. Co však činí tuto videoinstalaci tak hluboce dojemnou, je fakt, že účinkující netušili, že předčítané texty skutečně pocházejí z pera jejich vlastních partnerů. Bylo to jako pohlédnutí do zrcadla, které odhaluje pravdu, o níž se dlouho mlčelo. Dopisy byly plné neartikulovaných pocitů, nesmělých přání a tichých stesků – všeho, co jejich autoři nedokázali vyslovit přímo.
V některých videoartových instalacích nastává klíčový zlom, kdy si interpret či interpretka, jako například Tomáš Jeřábek, Elizaveta Maximová nebo Luděk Sobota, uvědomí, kdo skutečně stojí za textem. Tento moment má silný emocionální náboj, protože právě v něm dochází k proměně toho, co zůstávalo nevyřčeno, v něco, co je konečně vysloveno nahlas. Dlouho potlačované emoce se vynořují na povrch a iluze se rozpadají, odhaluje se syrová a nekompromisní pravda. Ta může být těžká a bolestivá, avšak je cítit obrovská úleva, a tím pádem i osvobození.
Geislerová výstavou otevírá téma, které je univerzální, a přesto často opomíjené. Lidé mají tendenci skrývat své skutečné pocity – obávají se konfrontace nebo ztráty milované osoby. Instalace vám vysvětlí podstatu nevyjádřeného. Rozsáhlé dílo je důkazem, že umění má moc nikoli jen reflektovat realitu, ale také ji přetvářet. Výstavu Co jsme měli říct a neřekli lze v Kunsthalle Praha zhlédnout do 13. září 2024.