Letošní 11. ročník festivalu Czech Design Week se poprvé odehraje na dvou místech v centru Prahy. První lokalitou je i tentokrát Výstavní síň Mánes, kde se představí aktuální kolekce českých a zahraničních designérů, značek a studií. V Clam-Gallasově paláci pak návstěvníci zhlédnou výstavu New Generation s výběrem tvorby „mladé krve“ designu a umění. I letos festival, který se koná od 5. do 8. září 2024, doplní doprovodný program přednášek a diskuzí na téma umělé inteligence, investice do umění či mediální tvorby.
Během čtyř dní zaplněných designem se formou panelových instalací ve Výstavní síni Mánes představí výběr současné tvorby českých i zahraničních designérů, studentů, značek a studií napříč všemi obory designu. S aktuální tvorbou do Výstavní síně Mánes zavítají taktéž talentovaní designéři z českých i slovenských uměleckých škol, v individuálních instalacích například Ema Domanická, Markéta Masnicová, Marek Hanák, anebo Karolína Kučerová či další studenti napříč ateliéry pražské UMPRUM. V rámci společných expozic se představí také studenti z ateliéru Produktový design FUD UJEP, ateliéru Design oděvu UTB Zlín či ateliéru Sklo VŠVU v Bratislavě.
Ani letos nebudou na festivalu chybět také přední značky, které se i díky aktivitám festivalu čím dál více spojují s českými mladými designéry. Xiaomi, jež patří ke globálním technologickým lídrům, návštěvníkům představí svůj koncept chytré domácnosti skrze instalaci navrženou designérem a sklářským výtvarníkem Františkem Jungvirtem. Ten instalaci doplní o své aktuální kolekce váz. Letošní 30. výročí od uvedení své první generace herní konzole připomene v Mánesu PlayStation, a to prostřednictvím instalace designéra Filipa Hrubého z Ateliéru skla na UMPRUM.
V instalaci designéra ze zlínské Baťovky Adama Keprty se představí jeho letošní kolekce nápojových hrníčků, které navrhl pro značku Baileys k příležitosti 50 let od prvního umíchání tohoto likéru. A půl století už také vzniká ikonické nápojové a stolní sklo pod značkou Crystalex. I ta v Mánesu představí své aktuální kolekce, z nichž ty poslední vznikaly pod vedením nového šéfdesignéra značky Martina Jašontka.
Prostor funkcionalistického Mánesu, který je s uměním spjat už téměř sto let a který na Czech Design Weeku nabídne téměř stovku jmen a tvůrců, programově doplní Clam-Gallasův palác s doprovodnou výstavou New Generation. V sálech historické perly pražské barokní architektury, která nedávno prošla rozsáhlou rekonstrukcí, se představí tvorba téměř padesáti designérů a umělců nejmladší generace, jako je například František Jungvirt, Pavlína Šváchová, Tomáš Kučera, Mikolášková & Drobná, nebo Matěj Macháček, Kryštof Strejc, Barbora Lepší a Zuzana Badinková. Jejich kolekce a díla už nyní patří k tomu nejvýraznějšímu, co u nás vzniká.
Výstavní linku v Mánesu doprovodí každodenní cyklus přednášek a debat zaměřených na aktuální témata i mladou tvorbu. Návštěvníci tak budou moci nahlédnout do svodů i svízelů umělé inteligence, která čím dál více proniká do kreativní tvorby, zjistit jak velké umění je samotná investice do umění, či se podívat pod pokličku toho, jak vznikají kulturní akce nebo jak fungují dnešní lifestylová média.
Návštěvníkům se v rámci doprovodného programu představí také partnerské projekty, jako je fashion show pro mladé talenty We’re Next či Rare Places, které nabízí tipy na nevšední a často skryté architektonické perly v Česku a na Slovensku. A například značka Crystalex přiblíží svůj nový Flag ship shop otevíraný v půlce září v pražské Masaryčce.
Festival Czech Design Week také již tradičně zakončí udílení cen Czech Design Award, jejichž 11. ročník proběhne v neděli 8. září od 18 hodin v Mánesu. Ceny, které se zaměřují na výrazné tvůrce všech generací a cílí na podporu oceněných v další tvorbě, se kromě kategorie Objev roku udělují také za výjimečnou tvorbu a za designovou instalaci v rámci festivalu Czech Design Week.