Podsvětí Gothamu se otřásá v základech. Hlava vládnoucí rodiny Carmine Falcone je pryč. O místo na samém vrcholu potravního řetězce nyní usilují nejen jeho příbuzní, ale i další ctižádostiví gangsteři. Jedním z nich je všemi podceňovaný Oswald Cobb alias Tučňák. Podaří se právě jemu všechny přechytračit a konečně převzít vládu nad celým městem? Nebo mu jeho plány překazí nečekaný nepřítel?
Tučňák, seriál streamovací platformy Max, rozšiřuje komiksový vesmír nejnovějšího filmového Batmana. Ačkoliv se v něm tehdy samotný Tučňák příliš neohřál, svým zjevením zanechal ve fanoušcích hluboký dojem. Není proto žádným překvapením, že teď přichází s vlastním seriálem, v němž rozehrává nebezpečnou partii o moc nad gothamskou spodinou. Jeho největším protivníkem se přitom stává nevypočitatelná Sofia Falcone – dcera padlého krále nečekaně propuštěná z psychiatrické léčebny Arkham Asylum.
Tučňák navazuje přesně tam, kde před dvěma lety skončil Batman. Celý Gotham se ještě vzpamatovává z řádění vyšinutého Hádankáře a Ozovi se tak otevírá lákavá, byť krkolomná cesta na vrchol. Seriál již od prvních minut zaujme svou audiovizuální stránkou. Kontrast barev, kamerové záběry i ponurý hudební podkres dokreslují nehostinnou atmosféru gothamských ulic. Nejde sice o tak obrazově úchvatnou podívanou, jakou byl svého času Batman, přesto se Tučňákovi v tomto ohledu nedá prakticky nic vytknout.
Oku lahodící dojem v každé scéně umocňuje také perfektní herecký ansámbl. K nepoznání namaskovaný Colin Farrell je v titulní roli naprosto fantastický. Skrze svérázný mluvený projev a výraznou gestikulaci se mu podařilo skvěle vystihnout Ozovu karikaturní slizkost a vychytralost. Na druhé straně barikády mu pak zdárně konkuruje démonicky svůdná Cristin Milioti, kterou si coby bláznivou Sofii dokázal před uvedením seriálu představit opravdu málokdo. Ve vedlejší rolích zaujme jako vždy charismatický Clancy Brown, utrápená Deirdre O‘Connell či sympatický Rhenzy Feliz.
Nepopiratelné řemeslné kvality a bezchybné herecké výkony ovšem nedokážou zakrýt do očí bijící příběhovou kostrbatost celého vyprávění. Děj osmidílné podívané představuje jedno velké klišé, v němž je většina zajímavě načrtnutých situací vyřešena tím nejpředvídatelnějším způsobem. Rádoby šokující zvraty působí v lepších případech tuctově, v těch horších pak vyloženě hloupě a řada oslích můstku a příběhových zákrutů často pokouší divákovu shovívavost.
Problém tkví i v absenci sympatického protagonisty, kterému by šlo upřímně fandit. Všichni hybatelé děje ztělesňují povrchně napsané sociopaty, jejichž motivace i činy často postrádají jakoukoliv osudovost. Chybí zde rozervanost, hloubka či morální dilema někoho, o koho bychom se jako diváci skutečně zajímali. Seriál jako takový vás proto nedokáže nikdy naplno pohltit.
Tučňák představuje snaživý návrat do nelítostného světa gothamského podsvětí, ve kterém není nouze o audiovizuálně zajímavé záběry, ani kvalitní herecké výkony. Jeho příběh je však až příliš slabý na to, aby dokázal uspokojivě utáhnout nekonečnou osmihodinovou stopáž. Potenciálně silné momenty působí prvoplánově, jednotlivým postavám chybí hloubka a některé scénáristické berličky postrádají jakýkoliv náznak logiky. Pokud máte alespoň minimální povědomí o zákonitostech mafiánského žánru, bude pro vás Tučňák obrovskou ztrátou času. Všechny jeho příběhové trumfy už jste totiž mohli vidět jinde a nutno uznat, že v mnohem údernějším provedení.