Bylo, nebylo v jedné malé středoevropské zemičce se odhlasuje manželství pro všechny. V tu ránu však z jedné normální české domácnosti zmizí ochránkyně rodinného krbu. Náhoda? Konspirace? Spiknutí? Kdepak, jen nová autorská inscenace brněnského divadla Husa na provázku nazvaná Normální detektivní komedie.
Je tomu už sedm let, co se na jeviště Husy na provázku postavili členové hnutí Slušní lidé a přerušili zde hostující inscenaci režiséra Olivera Frljiće Naše násilí a vaše násilí. Dle nich samých tímto jednáním bránili křesťanské a také morální hodnoty, a to nejen před vystupujícími umělci ze slovinského souboru Slovensko mladinsko gledališče, ale také organizátory festivalu Divadelní svět Brno a samotnými diváky. Se situací i celým tématem se domácí soubor následně popasoval inscenací Vykouření pod režijním vedením Jiřího Havelky.

Teď se v moravské metropoli rozhodli na stejném jevišti rozčeřit stojaté konzervativní vody autorskou inscenací Normální detektivní komedie. Ta rozbíjí hodnoty tradiční rodiny, a zároveň tím zvyšuje krevní tlak zastáncům „normálního“ uspořádání světa. A to nejen v Brně – i při pražském hostování Husy na provázku v prostoru Archa+ opustilo sál v průběhu představení několik diváků. Přitom soubor tak činí s vtipem a dávkou edukace, která nemůže nikoho pohoršit. Leda osvítit, v nejhorším případě snad nudit.
Autorkou textu je členka hereckého souboru Husy na provázku Tereza Volánková, která jej posléze i zrežírovala. K napsání komedie ji vedlo nejen umělecké puzení, ale také neschválení tzv. manželství pro všechny, okolo kterého se vedly mnohé debaty a nejvíce v nich zazníval strach o zničení tradiční rodiny. Proto se této modelové rodině Volánková rozhodla podívat na zoubek. Její rodina Normálních se skládá ze stárnoucího otce Miloše, vyhořelé matky Renaty a dvou dětí – syna Adama, jenž nemá vyřešenou sexuální orientaci, a dcery Evy, která přijíždí domů s přítelem a má typické problémy mladé ženy 21. století. Zmizení matky si všichni všimnou, teprve když vyhasne oheň v krbu.

Na scénu je povolán detektiv Luboš Prcka, aby Renatu vypátral a rodina se mohla vrátit do normálu. Prcka jako správný bílý heterosexuální muž vidí ve svobodném odchodu matky, která navíc zanechala vzkaz na rozloučenou, heterofobně motivovaný únos lesbickým párem ze sousedství, u kterého Renata najde azyl. Během pátrání dojde také k odhalení koníčku místního policajta Jirky, co skutečně skrývají lesbičky od vedle, i kým je Peťa z baru.
Volánková všechny tyto figurky vyzbrojila klasickými stereotypy a předsudky, které vedou k situacím a humoru ve stylu Jana Prušinovského, s nímž coby herečka spolupracovala na seriálu Dobré ráno, Brno! Do detektivní linky navíc zakomponovala edukativní okénka jako například historické výlety do problematiky manželství. Zároveň jsou v této bedně na vědění (ne náhodou prostor připomíná televizi) k vidění odkazy na reality zábavu Výměna manželek či legendární televizní produkt z Brna AZ Kvíz. V těchto hraných výstupech účinkuje sama Volánková, v tandemu s Daliborem Bušem.

V dalších rolích a povedené výpravě Johany Kubincové se představí Jan Kolařík, Vladimír Hauser, Sylvie Kee Krupanská, Matouš Benda, Zdislava Pechová, Dominik Teleky, Tereza M. Marečková, Markéta Matulová, Růžena Dvořáková či Milan Holenda. A byť byla Tereza Volánková coby autorka i režisérka ze zkoušení nervózní, tak kolektivní duch zde zafungoval na maximum a její kolegové nasedli na společnou vlnu, která jim skvěle funguje.
Co jim však občas sráží herecké výkony, je tempo některých scén a částečná rozvláčnost. Téměř dvě hodiny bez přestávky se Volánková rozhodla napěchovat opravdu všemi současnými nešvary i problémy, které se okolo nahlížení na LGBTQIA+ točí. Jenže tím hře částečně ubírá na spádu. To se projeví i v samotném závěru, kdy už divák čeká děkovačku, ale místo ní přijde ještě dovětek. Co ale lze považovat za největší škodu, že mnoho diváků na tuto komedii, která je jinak moc fajn a funguje na jedničku, nedorazí právě kvůli svým zakořeněným postojům k ožehavému tématu.
