fbpx

Obrazem: Muriel a andělé

  • Soňa R. Hanušová

Galerie Tančící dům mezi svými zdmi po třech letech opět vítá dílo Káji Saudka. Zatímco v roce 2019 slavila úspěch retrospektivní výstava Od aut po ženy, nyní se expozice zaměřuje na Saudkův komiks z konce šedesátých let, Muriel a andělé. Nadšení je i tentokrát na místě, s ohledem na téměř neuvěřitelný příběh, který komiks významného kreslíře provází. Komplet originálních kreseb je možné zhlédnout do 31. března 2023.

Český malíř a komiksový tvůrce Kája Saudek (1935–2015) se do širšího povědomí dostal díky kresbám, které Miloš Macourek použil ve filmu Kdo chce zabít Jessii. Po tomto úspěchu se pustil do svého komiksového opusu Muriel a andělé, který vytvořil podle Macourkova scénáře. Ambice byly nemalé. Saudek s Macourkem plánovali filmové zpracování a malíř začal pracovat na druhém dílu Muriel a oranžová smrt. Jenže osud tomuto komiksu, který vznikl v letech 1968 a 1969, nepřál. Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy nastává období normalizace a nová vláda vydání komiksu zakázala. Trnem v oku jí byl především evidentní odkaz na západní kulturní kontext.

Muriel a andělé, foto: Galerie Tančící dům

Saudkovo dílo je charakteristické pevnou, dynamickou linkou, americkým stylem kresby, nadsázkou, ironií a osobitým humorem. S postupující normalizací tak pro něj bylo stále těžší proniknout na oficiální výtvarnou scénu. Publikoval proto pouze v malých nákladech, mimo dosah cenzurou kontrolovaných socialistických nakladatelství. Oficiálně směl vydávat až po sametové revoluci.

Muriel a andělé, foto: Lenka Lesenská

Přitom se český komiks mohl díky Saudkovi stát jednou z nejzářivějších hvězd na světovém komiksovém nebi. „I dnes je možné konstatovat, že album Muriel a andělé představuje zřejmě nejzásadnější dílo českého komiksu. Nikdy předtím ani potom zde nevznikla práce, která by byla svou progresivitou, ambiciózností a výtvarnou suverenitou podobně srovnatelná s tím nejzajímavějším, co se souběžně rodilo v západní Evropě a ve Spojených státech. Kdyby tento komiks vyšel už v roce 1969 v zamýšlené podobě a rozsahu (a kdyby na něj navázaly další plánované díly), bezpochyby by katapultoval Československo na mapu komiksově vyspělého světa,“ soudí historik komiksu Tomáš Prokůpek.

Neuvěřitelný příběh…

Příhody krásné a odvážné Muriel, jejích mocných souputníků z budoucnosti i proradných současníků v čele s generálem Xeronem měl být pouze začátkem. Saudek s Macourkem plánovali rozsáhlé dílo, které počítalo s dvanácti komplexními příběhy. Nakonec však došlo pouze na tento jediný komiks, Muriel a andělé, a ctižádostivý projekt skončil dřív, než pořádně začal. Přes 130 originálních kreseb, velkoformátových papírových listů, navíc zůstalo před plánovaným vydání v nakladatelství či tiskárně. A zde se po nich na čas slehla zem.

Muriel a andělé, foto: Lenka Lesenská

O dvacet let později se jako zázrakem objevily tiskařské podklady připravené v roce 1969 k původnímu plánovanému vydání. Komiks tak v roce 1991 mohl konečně vyjít – byť v nevalné kvalitě tiskového zpracování a s nepůvodní obálkou, neboť ta originální v nálezu nebyla. Přesto jsou dodnes tyto tisky žádanými sběratelskými kousky. Saudek sám byl nadšen, že alespoň „něco“ se podařilo zachránit. Přes veškerou radost z nálezu však zůstávaly původní kresby i nadále ztraceny.

Muriel a andělé, foto: Lenka Lesenská

Trvalo dalších dvacet let, než se je podařilo objevit. Sám Kája Saudek se z nich už radovat nemohl – tou dobou již několik let ležel v kómatu. Muriel tak musela zachránit jeho rodina. Společně s policií zabránila aukčnímu rozprodání originálního souboru a po vleklých soudních sporech, jež trvaly osm let, nakonec docílila toho, že se Saudkovo mistrovské dílo vrátilo domů, do rodinné sbírky.

Muriel a andělé, foto: Lenka Lesenská

… se šťastným koncem

Po desítky let ztracené a marně hledané originální podklady komiksu Muriel a andělé nyní autorovi dědicové představují veřejnosti úplně poprvé. Dosud je mohli vidět pouze ti, kteří kresby zrovna měli ve své moci, a krátce také zájemci o dražbu, než dílo v roce 2014 zabavila policie. Všech 130 původních kreseb je tak k vidění v plné své kráse ve druhém podzemním podlaží galerie Tančící dům.

Muriel a andělé, foto: Lenka Lesenská

Kromě komiksu Muriel a andělé, který je samozřejmě hlavním klenotem výstavy, se v přízemí a prvním podzemním patře nachází desítky dalších Saudkových maleb a grafik. Součástí výstavy je také ochutnávka z tvorby Berliny (Berenika Saudková).

Komiks se po skončení výstavy 31. března 2023 vrátí zpět do depozitáře, máte tak jedinečnou a možná i neopakovatelnou příležitost si originální listy prohlédnout a stanout kompletnímu příběhu tváří v tvář. Nenechte si to ujít.