Počtvrté vyrostlo na pomezí pražského Výstaviště a Stromovky sněhobílé šapitó Azyl78. Prvním „azylovým“ představením se staly odložené Cesty, jimiž soubor Cirk La Putyka oslavil své desetileté působení. Ty se nakonec hrály tři roky po sobě, loni je pak doplnil projekt Horáček GEN XYZ. Také letos přichází Cirk La Putyka s novou show. A opět slaví, tentokrát patnácté narozeniny.
Režie se ovšem neujal principál souboru Rosťa Novák ml. jako v předchozích případech, ale finský režisér Maksim Komaro. Ten s Cirkem La Putyka spolupracuje od roku 2010 a pod jeho vedením vzniklo sedm novocirkusových produkcí včetně nejnovějšího Okamžiku. Na rozdíl od Nováka nestaví Komaro svá představení na lineárně vyprávěném příběhu, ale na zážitcích, emocích a pečlivě vystavěných obrazech. Ne náhodou nese jedna z jeho show název Kaleidoscope. V tomto duchu se nese i Okamžik, jehož jednotlivé scény se střídají v rychlém sledu. Jako mrknutím oka…
S premiérou titulu La Putyka se před patnácti lety zrodil novocirkusový soubor, který se za tu dobu rozrostl z malé company ve více než stohlavý organismus. Mezi prvním a zatím posledním projektem, loňskou novinkou R.I.E., jich leží dalších bezmála třicet. Tuto bohatou historii připomíná Maksim Komaro hned v úvodní scéně, kdy manéž zaplní účinkující v různorodých kostýmech. Některým divákům možná budou připadat povědomé – Roots, Cesty, Horáček GEN XYZ, Batacchio, … Je jasné, o čem bude následujících osmdesát minut. Tohle je narozeninový večírek pro Cirk La Putyku.
Po úvodu zůstávají na prázdném jevišti pouze Rostislav a Anna Novákovi. Poklidně sedí v malém karavanu. Ale ne na dlouho. Záhy se začne plnit, až přeplňovat. Touto scénou se rozehrává dynamická hand to hand akrobacie, kdy každý prvek trvá skutečně jen okamžik. Pozice se rychle mění, akrobaté přebíhají sem a tam, metají salta, balancují na ramenou svých kolegů a zase seskakují zpět na pevnou zem. Klidná síla a zkušenost artistů, kteří patří k zakládajícím členům souboru, se mísí s dravostí nastupující generace, tzv. young blood. U činoherních divadelních produkcí lze obdivovat, jak se mladí herci prosazují vedle svých zkušenějších kolegů. Zde si naopak zaslouží uznání ti, kdo i po patnácti letech od první premiéry dokážou na jevišti předvést vrcholovou akrobacii.
Po párové a skupinové akrobacii přichází ke slovu další disciplíny, opomenutá nezůstává snad žádná z nich. Diváci mohou obdivovat ladnost, eleganci a synchronní pohyby akrobatek na závěsných kruzích, preciznost žonglérů či obratnost artistů na cyr wheelu. Nechyběla ani čísla na vertikální a horizontální tyči, provazochodectví či teeterboard, jenž by se dal označit za signature disciplínu Cirku La Putyka.
Má představení hlubší myšlenku? Nikoli. Ukazuje, kam se Cirk La Putyka za 15 let své existence posunul? Dokonale.
Novocirkusové kusy se střídaly s dalšími vystoupeními – klaunérií, stand-upem, loutkovým divadlem či tancem. Některé z nich představovaly slabší momenty celé show, zejména kytarové sólo Ivana Sobchenka. Rozumím snaze tvůrců připomenout nejen rok 2022, kdy se Cirk La Putyka ujal ukrajinských studentů a nastudoval s nimi performance Boom, ale také fakt, že válka na Ukrajině stále probíhá. Ovšem způsob, jakým tuto myšlenku napasovali do představení Okamžik, zdá se mi poněkud nešťastným a kostrbatým.
Obdobně prázdně vyzněl také výstup Adama Joury, v němž parodoval Rosťu Nováka ml. Scénka působila spíše jako interní vtip pro pobavení těch, kdo principála osobně znají. Naopak nevyužitý potenciál spatřuji v hospodské scénce, jež by si zasloužila více rozvinout. Metafora, že nový provozovatel proměnil předešlou putyku v moderní ginový bar, mi v souvislosti s vývojem samotného souboru přišla velmi přiléhavá. U barového pultu se dokonce sešli známí štamgasti z La Putyky, ovšem místo vytahaných svetrů na sobě měli švihácká sáčka s vestičkou.
Naštěstí převažují okamžiky, kdy člověk jen sedí a okouzleně sleduje, co dokáže lidské tělo. Estetický dojem ještě umocňují honosné kostýmy, jejichž autorkou je Kristina Záveská, a autorská hudba v podání CLPBND. Pokud tedy do Azylu78 vyrazíte, s největší pravděpodobností nebudete odcházet zklamaní. Atmosféra oslavy dokáže strhnout i náročnější publikum, které by od představení očekávalo hlubší myšlenku. Tu Okamžik sice nenabídne, zato dokonale ukazuje, kam se Cirk La Putyka za 15 let své existence posunul.