fbpx

Stabat a Mater, Dekkadancers a Dusilová

dekkadancers
  • Soňa R. Hanušová

V polovině března měli diváci možnost zažít v divadle Jatka78 dva zcela unikátní večery ve znamení tance, hudby a improvizace. Taneční skupina Dekkadancers představila pražskému publiku svou novou choreografii Stabat Mater, která tvořila program první části večera. V té druhé pak s tanečníky vystoupila zpěvačka Lenka Dusilová, která svým koncertem doprovodila jejich improvizaci.

Stabat Mater

Choreografie dvou vedoucích členů souboru, Ondřeje Vinkláta a Štěpána Pechara, vznikla pro festival vážné hudby Lípa Musica. Premiéra tak proběhla na podzim 2021 v Děčíně v rámci festivalu. Pražským divákům Dekkadancers představili Stabat Mater až nyní, 14. a 15. března 2022.

Stabat Mater, foto: Lukáš Marhoul

Taneční inscenace Stabat Mater vychází ze stejnojmenné skladby Marca Rosana, který patří mezi současné nejuznávanější skladatele vážné hudby. O její pěveckou interpretaci se postaral německý kontratenorista Andreas Scholl, který představení prostřednictvím nahrávky doprovází.

Přestože se tvorba Dekkadancers nezřídka opírá o humor a nadsázku, jak dokazuje například divácky oblíbená Poslední večeře či sólový projekt Štěpána Pechara Muž z Malty, nevyhýbá se soubor ani složitějším tématům. Právě takovým je i výjev Panny Marie stojící pod křížem a prožívající bolest ze ztráty svého syna. Vzhledem k vážné, sakrálně znějící hudbě není v hymnu Stabat Mater místo pro humor a lehkost. Přesto se tvůrcům podařilo pár odlehčených (nikoli však téma zlehčujících) prvků propašovat – ať už v podobě krátké vložky dunivé taneční hudby nebo barevných světel. Obojí na malou chvíli oživilo jinak až sterilně působící scénu.

Stabat Mater, foto: Lukáš Marhoul

Samotná choreografie si však zachovává odpovídající vážnost. Trio Nikol Šneiderová, Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar odtančilo necelých 40 minut trvající skladbu precizně a bez jediného zaváhání. V případě Stabat Mater se těžko hovoří o dějové lince, spíše jde o sled obrazů na daný motiv. Diváci se tak mohli více zaměřit na technickou vyspělost jednotlivých pohybových prvků a nechat se pohltit celkovou atmosférou představení.

Lenka Dusilová & Dekkadancers

Po loňském úspěchu Velkého třesku !, hudebně-tanečního představení ve spolupráci s Tata Bojs, které se uskutečnilo na letní scéně Azyl78, oslovili Dekkadancers dalšího hudebníka. Tentokrát se spojili s českou zpěvačkou Lenkou Dusilovou, která na hudební scéně působí přes 20 let.

V nedávné době prošel její hudební styl zásadní proměnou, a opustila tak škatulku poprockového mainstreamu. Její skladby jsou nyní vrstevnatější a texty více osobní. Nový styl se projevil na desce Řeka, kterou Lenka Dusilová vydala v roce 2020, šest let od předchozího alba. Její aktuální směr bych přirovnala k hudbě Ivy Bittové či Dead Can Dance. Osciluje tedy mezi folklorními nápěvy a world music.

Během téměř hodinového koncertu v Jatkách78 si Lenka Dusilová vystačila sama, pouze s kytarou, elektronickými bicí a loop station. Představila vybrané skladby z aktuálního alba, které Dekkadancers doplnili svou improvizací.

Zatímco v případě Tata Bojs byli Dekkadancers upozaděni živelnou energií kapely a z projektu Velký třesk ! se stal regulérní koncert, zde měli tanečníci daleko více prostoru. Osobně jsem se v jednu chvíli zcela přestala soustředit na Lenku Dusilovou a vnímala ji jen jako hudební podkres improvizované choreografie v podání osmi tanečníků – Štepána Pechara, Ondřeje Vinkláta a šestice nováčků, kteří posílili řady Dekkadancers po loňském mezinárodním konkurzu.