Divadelní spolek JEDL, který nedávno získal ocenění Divadlo roku v Cenách divadelní kritiky, uvede poprvé ve své historii „velké plátno“. Tedy inscenaci s početným obsazením a výraznou technickou náročností. Klíčoví tvůrci Jan Nebeský, Lucie Trmíková a Matouš Hejl se navíc rozhodli pro žánr opery, do něhož převedou Ibsenovo drama Přízraky. Premiéra se uskuteční v neděli 10. dubna 2022 v Rajské zahradě Gabriela Loci.
Režiséra Jana Nebeského provází Ibsen celým jeho profesním životem. Opera Ibsen / Přízraky je jeho devátým divadelním setkáním s norským dramatikem, v roce 1991 dokonce Přízraky již režíroval. Jak však Jan Nebeský uvedl, nerad se vrací ke hrám, které již jednou prošly jeho rukama. Z toho důvodu nad volbou Přízraků nejprve váhal a posléze vyslovil podmínku, že musí jít o jiné zpracování. Spolu s autorkou libreta Lucií Trmíkovou a hudebním skladatelem Matoušem Hejlem se proto rozhodli o vyšší stylizaci a operní žánr.
Obdobně bohatou zkušenost má s Ibsenem i Lucie Trmíková, která vedle tvorby libreta také ztvární jednu z rolí – paní Alvingovou. Jedná se o šestou ženskou hrdinku z Ibsenových dramat v jejím podání. „Vybírali jsme asi ze čtyř her, ale Přízraky jsem si prosadila ze sobeckých důvodů. Zkrátka jsem si chtěla zahrát paní Alvingovou,“ uvádí Trmíková a pokračuje: „Ibsenovy ženské hrdinky jsou dokonale stvořené postavy, často spíš antihrdinky. Když si je dám vedle sebe, vidím ženy toužící po lásce a po pravdě i za cenu velkých obětí. Nikdy nejdou tou širší a snazší cestou. Jsou urputné, často nesnesitelně. Často se mýlí. Hodně bojují. V tom je pro mě Ibsen naprosto současný.“
Znepokojivý Ibsen
Ve své době byl Ibsen kontroverzním autorem. Jak Nebeský připomíná, tehdejší kritika odsoudila Přízraky jako „omáčku ze sajrajtu“. Neméně slavná Nora se dočkala podobného přijetí. Ovšem témata, která byla společností 19. století vnímaná jako skandální, dnes nepovažujeme za šokující. Co nám tedy může Ibsen předat dnes, o dvě století později? Podle Lucie Trmíkové Ibsen odkrýval a poukazoval na to, co v mezilidských vztazích není dobře. V tom je nadčasový a téma je dodnes nevyčerpané, ba možná i nevyčerpatelné. Jan Nebeský k tomu připojuje motiv deště, nikoli však smývajícího a očišťujícího, ale deště, po němž hrozí nebezpečí utopení v bahně.
Někdejší Ibsenovu skandálnost a provokaci se tvůrci rozhodli promítnout alespoň do plakátu k inscenaci, který zobrazuje odhalená ženská ňadra v celé jejich kráse. Tvůrci je nazývají obrazem „vyhasínajícího mateřství“, čímž odkazují k postavě paní Alvingové. K volbě vizuálu režisér Nebeský dodává: „Díváme se do nejintimnější zóny, tak jako v Ibsenově hře – a to je pohled, který je skoro vždycky nepříjemný. Je ale dobré si uvědomit, že temná území duše máme všichni.“
Opera v klášteře
Inscenace bude mít premiéru v komplexu Gabriel Loci, bývalém benediktinském klášteře svatého Gabriela na pražském Smíchově. Místo přináší vlastní dramatický prvek: minulost se zde setkává se současností, a v režijní koncepci Jana Nebeského, kde krajina navozuje pocit nebezpečí, se stává zdánlivým útočištěm.
Jan Nebeský je spolu s Petrou Vlachynskou též autorem scénografie. Ta nicméně nebude mít ambici zastínit prostor, spíše naopak jej tvůrci nechají vyznít. Samotný prostor Rajské zahrady oplývá také bohatou akustikou, k němuž se žánr opery perfektně hodí, což si pochvaluje i autor hudby Matouš Hejl. Kromě již zmíněných je součástí tvůrčího týmu také norská skladatelka a interdisciplinární umělkyně Tine Surel Lange, která pro inscenaci tvoří speciální videoinstalaci.
Opera vzniká a bude uváděna v rámci projektu Play Ibsen! – divadelní inscenace s doprovodným programem, který získal podporu grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP 2014–2021. Spoluzakladatelka JEDLu Lucie Trmíková přiznává, že bez této finanční podpory by se do podobně velkého projektu nemohli vůbec pustit. Už jen z toho důvodu si projekt oceněného divadla zaslouží pozornost i širší veřejnosti.
Premiéra se uskuteční v neděli 10. dubna 2022, následovat budou první reprízy v pondělí 11. a úterý 12. dubna 2022. Výjimečnou událostí pak bude uvedení Opery Ibsen / Přízraky v orchestrální úpravě v rámci festivalu NODO / Dny Nové opery Ostrava. Představení se odehraje 26. června 2022 v Divadle Antonína Dvořáka.