Jason Statham v podřepu, se svým klasickým zamračeným výrazem a vybavený brokovnicí v jedné ruce a velkou stavební palicí v té druhé. Už plakát ke snímku Working Man dává jasně najevo, že se nebude jednat o romantický příběh ve stylu Zápisníku jedné lásky. Tady budou praskat klouby.
Novou „stathamovku“ do kin doručil režisér se zvučným jménem: David Ayer. Důkazem, že umí točit atmosférické filmy, je například Training Day, k němuž Ayer napsal scénář a který Denzelu Washingtonovi zajistil druhého Oscara. Zvládá i další témata, například válečné Fury s Bradem Pittem v hlavní roli. Nejlépe mu ale sedí prostředí ulice ztvárněné ve filmech jako Patrola nebo Drsný časy. Je pro mě proto záhadou, proč se vůbec pouštěl do Working Mana.

Po emočně vypjatých titulcích plných nábojů, amerických vlajek a vlastenecké trumpetové melodie (připomínající herní sérii Call of Duty) začíná samotný příběh. Scénář, jenž napsal s Davidem Ayerem Sylvester Stallone, je laciný stejně jako celý film. Levon Cade (Jason Statham) je vysloužilý voják trpící posttraumatickým syndromem. O ženu přišel, jeho dcera je v péči tchána a Levon ji smí vídat jen sporadicky. Nyní pracuje jako stavbyvedoucí v jedné rodinné firmě a šetří peníze na soud o opatrovnictví.
V práci ho každý miluje. Hlavně jeho šéf (Michael Peña), který je dobrák od kosti a spolu se svou manželkou a dcerou, jež tu a tam pomáhá s účetnictvím, vede svůj malý velký podnik. Jejich rodinná idyla je ovšem narušena, když milovanou dceru unesou neznámí gauneři a nikdo neví, kde ji hledat nebo co si počít. Jak už to ve filmech bývá, policie případ jen sepíše a odloží. Proto přichází na scénu Levon, se svou armádou jednoho muže, aby kamarádovu dceru nalezl dřív, než bude pozdě! Stihne ji zachránit? Bude to bolet? A co tam sakra dělá David Harbour?!

Na rovinu, bez jakýchkoliv okolků, musím konstatovat, že Working Man je strašně hloupý film. Je mi jasné, že takový je zkrátka samotný žánr, ale někde v koutku duše jsem přesvědčený, že to šlo udělat lépe. Levon na začátku přísahá, že už nikdy nikomu nechce ublížit, jenže mu vydrží doslova pět minut, než někomu hodí pytel cementu do obličeje. Podobná rádoby chlapácká a testosteronem nasáklá moudra pronáší po celou dobu, což divákovi vnucuje pocit, že sleduje „patriotický shit patos“ od Michaela Baye z počátku devadesátek. Schválně jsem si v kině dělal čárku pokaždé, když tento umírněný pacifista někoho zabil (zmrzačení se nepočítá) a došel jsem na úctyhodné číslo třiceti ukončovacích ran.
Největší chybou Working Mana je, že se bere strašně moc vážně. Stathamovo ploché herectví, kdy se mračí, i když se usmívá, tuto tezi jen umocňuje. Rád bych řekl, že je to sice pitomé, ale zábavné a vypadá to dobře. Bohužel ani to není pravda. Dvouhodinový snímek místy vypadá značně lacině a studiové kulisy nebo dramaticky velký měsíc na pozadí posledního souboje jsou jednoduše k smíchu.
Working Man je neskutečně tupý, a to i na poměry béčkového akčního filmu.

Alespoň trochu zajímavé je vyšetřování, kdo dívku unesl. Scény nabízí různá sledovací a odposlouchávací zařízení, speciální zaměřování s bluetooth propojením se zbraní a další blbůstky. Jenomže nakonec to stejně vždycky skončí nepřehlednou bitkou, v níž Statham zmlátí deset lidí naráz. Ok, to k tomu patří, je to přeci jen akční béčko… Jenže pasáž, ve které sedí v autě schovaném za třemi stromy asi deset metrů od sledovaného místa plného neřesti, je prostě další stupidní WTF moment počítající s tím, že ručička ukazatele IQ nepřekročí u diváka magickou padesátku.
Stejně hloupé, jak z Walker Texas Rangera, jsou i dialogy. A o promyšlenosti postav nemá smysl se zmiňovat už vůbec – Levon ani jeho nepřátelé nemají kdovíjak vypracované charaktery a ať už se v příběhu objeví Rus nebo Mexičan, je vykreslen pomocí stereotypů nejhrubšího zrna.

Ani herecky se nejedná o žádný filmový výkvět. Kromě Stathama a Peñi zde nenajdete vyloženě známou tvář. Ještě jedno jméno bude publiku možná povědomé – David Harbour, známý jako šerif ze série Stránce Things, hraje Levonova bývalého válečného kolegu. Jeho postava slepého veterána ale po většinu času jen sedí, pronáší moudra a vzpomíná, jak dobře jim v armádě bylo. Zbytek herců se pak snaží, aby jejich postava byla co nejdrsnější, což má za následek těžké přehrávání. Nejvíce to odnesl Emmett J. Scanlan v roli Vipera (přeloženo jako Zmiják), jemuž role ranaře setsakra nesedla.

Working Man není povedený film. Ayerův styl se z něj totálně vytratil a je jasné, že po špatně přijaté komiksové Suicide Squad a Výběrčím daní si bude muset na svůj návrat na výsluní ještě nějakou dobu počkat. Jeho poslední počin je totiž až moc tupý, a to i na poměry béčkového akčního filmu. Bylo by také hezké vidět Stathama i v jiné roli, mimo jeho komfortní zónu, jíž by mohl dokázat, že je (snad) dobrým hercem a ne jen zamračenou tváří, která zabije každého, kdo se jí postaví do cesty.