Na začátek roku 2025 si soubor Musica Florea připravil unikátní program. Znovu se vrací k dílu Jana Křtitele Vaňhala, významného současníka a přítele J. Haydna a W. A. Mozarta. Významným hostem koncertů bude klavírní virtuóz Michael Tsalka. Diváci uslyší Vaňhalův Klavírní koncert A dur a výběr symfonií, o nichž je známo, že je ve své době dirigoval sám Haydn. Koncert vytvořený ve spolupráci se Společností Jana Křtitele Vaňhala bude uveden v Českých Budějovicích a Praze. Program zároveň zahájí nový ročník cyklu Musica Florea Bohemia 2025.
Speciální host, všestranný klavírista Michael Tsalka, je umělec a pedagog, který již aktivně působil na všech světadílech: v USA, Kanadě, Evropě, Latinské Americe, ale také v Asii, zejména v Japonsku. Sám projevil zájem o realizaci Vaňhalova Koncertu A dur a interpretačně přímo z Vaňhalova rukopisu vychází. Jak navíc uvádí umělecký šéf suboru Musica Florea, Marek Štryncl, mistrův koncert je zajímavým srovnáním s Mozartovými skladbami ze stejného období.
Podle Štryncla jsou symfonie také výjimečné v tom, že se jedná o jejich novodobou premiéru – notové partitury totiž nebyly v současném zpracování dosud vydány. Ve výběru byl rozhodující i Joseph Haydn, který hrál ve stejném smyčcovém kvartetu jako Mozart a Vaňhal, a který vybrané symfonie za Vaňhalova života dirigoval (čímž se Vaňhalovi ve své době dostalo výrazného uznání). A tak i dnes je vhodné poukázat na to, že se Vaňhal intenzivně podílel se svými věhlasnými „kamarády“ na vzniku a jednotě tehdejšího hudebního stylu.
Projekt Maestro Jan Křtitel Vaňhal vznikl jako vrchol dosavadní spolupráce souboru Musica Florea se Společností Jana Křtitele Vaňhala / Johann Baptist Wanhal Association, zastoupenou jejím sekretářem, muzikologem Pavlem Svačinkou. Náplň současného vaňhalovského projektu pochází výhradně z doporučení této společnosti. Vybrané symfonie navíc spartoval a muzikologicky zpracoval samotný prezident asociace Dr. Allan Badley. Koncert A dur poté zpracovala a spartovala v rámci bakalářské práce na Univerzitě Karlově Martina Pospíšilová.
Tvorba Jana Křtitele Vaňhala (1739–1813), rodáka z českých Nechanic, spadá do druhé poloviny 18. století, především do stylu vídeňského klasicismu. Byl významným současníkem Mozarta a Haydna a patřil mezi skladatele, kteří přispěli právě k rozvoji tohoto stylu. Do Vídně přišel ve dvaceti letech již s prvními skladatelskými zkušenostmi. Karl Ditter von Dittersdorf mladého skladatele uvedl do větší známosti u aristokracie a vídeňského císařského dvora. Později se Vaňhal setkal při své italské cestě s Willibaldem von Gluckem, a dokonce s císařem Josefem II.. Hrál také první housle při premiéře Gluckovy slavné opery Orfeus a Eurydika v roce 1763 ve Vídni. Seznámil se rovněž s Florianem Leopoldem Gassmannem, který byl významným vídeňským hudebníkem a operním skladatelem. Vaňhal do vídeňského hudebního života přirozeně pronikl a stal se součástí silné generace autorů.
Když Wolfgang Amadeus Mozart napsal smyčcové kvartety, které věnoval Josephu Haydnovi, hráli je ve složení Haydn, Mozart, Dittersdorf a Vaňhal v přítomnosti významných osobností. V závěru života vyučoval hudbě a stal se vyhledávaným klavírním pedagogem. Jan Křtitel Vaňhal napsal za svého života 73 symfonií a více než 100 smyčcových kvartetů, 58 mší a množství dalších hudebních skladeb, z nichž jsou obzvláště ceněny instrumentální koncerty. Jeho dílo upadlo na čas v zapomenutí, ale začalo být objevováno znovu ve 20. století.