fbpx

Festival Nová komedie

05/04/2024 — 12/04/2024


Divadlo Komedie

Jungmannova 15/1, Praha

Koupit vstupenky

Městská divadla pražská zvou na mezinárodní festival mladých tvůrců Nová komedie, který se bude konat ve dnech 5.–12. dubna 2024. V rámci letošního třetího ročníku budou v divadle Komedie uvedeny inscenace z německého, polského, rumunsko-maďarského a slovenského divadla. Nebudou chybět koncerty, debaty či večer slam-poetry.

Mottem letošního ročníku mezinárodního festivalu mladých tvůrců Nová komedie je Identita–Revoluce. Zároveň vyjadřuje rozpoložení dnešního člověka, jenž se ve světě válečných konfliktů, environmentální krize, osobních vyhoření a sílící chudoby cítí ohrožen, či dokonce ztracen. Jenže musí tvořit a být aktivní. Chce-li si udržet identitu, nesmí se bát revoluce.

Revoluce a Den opričníka vypráví o Rusku včera a dnes, o tom, že se nemění, jak ostatně ukázala i nedávná smrt opozičního politika Alexeje Navalného v sibiřské trestanecké kolonii. Zlo a teror zkrátka v Rusku zůstávají. Inscenace z Německa a Slovenska vznikly podle próz běloruského spisovatele Viktora Martinoviče a ruského autora Vladimira Sorokina a režiséři Philipp Arnold a David Vyhnánek v nich vystihují mefistofelské mocenské aparáty, které znásilňují mocí – sledují, manipulují, vydírají, ponižují a zabíjejí.

Élektra je maďarsko-rumunská inscenace, která vznikla podle hry starořeckého politika a dramatika Sofokla. Je to jevištní báseň Botonda Nagyho se silnou vizuální a hudební složkou zobrazující rodinu s patologickými vztahy. Což se od zrození lidstva také příliš nemění, ale někdy přichází revoluce – či rebelie – osobní.

S večerem přichází tíseň vypráví o tomtéž, o členech jedné rodiny, kteří žijí vedle sebe, ale ne spolu, o depresi a cizotě. Opět se ale povedlo polské režisérce Małgorzatě Wdowik na základě románu nebinárního spisovatelstva Marieke Lucas Rijneveld vytvořit inscenaci s něžnou poetikou, jež činí temný příběh snesitelnějším. Jeviště je zahaleno mrazivě třpytivým i heboučkým popraškem sněhu, ze kterého ční socha výtvarníka Jana Bazsaka, a valí se přes něj rozličná světelná záře. Právě tato scénografie Bazsaka a Aleksandra Prowalińského byla nedávno oceněna na prestižním polském festivalu Božská komedie.

Texty k inscenacím Převozníci a Amatéři napsala slovenská dramatička Lenka Garajová a vypovídají především o pocitech a touhách mladé generace, vyprávějí o konci, který není absolutní, a o „bezstarostné“ budoucnosti, kdy se lidé stanou domácími mazlíčky umělé inteligence. Budou se odehrávat v komorních prostorech – v netypicky upraveném divadelním foyer a druhá v intimním uspořádání, kde budou herci i diváci usazeni na jevišti. Obě slovenské inscenace režiséra Šimona Ferstla jsou s živou hudbou Martina ISO Krajčíra, jehož tvorba osciluje na pomezí elektronické a kytarové muziky.

Organizátoři připravují také debaty s inscenátory. Divadelní pole tradičně rozšíří koncert písničkářů Kvietah a Člověka krve a výstavou Scénické krajiny malířky Jitky Mikoláškové a sochařky Sáry Svobodové. V letošním programu nechybí také večer slam poetry, kde vystoupí Karin Bílíková, Dr. Filipitch a Anatol Svahilec.