Ludovico Einaudi, italský klavírista a skladatel, mistr působivé, zasněně magické hudby, autor soundtracků k filmům jako Nedotknutelní, Samba nebo Země nomádů, vystoupí během května v pražském O2 universu. Naživo představí nové album pojmenované The Summer Portraits, které je „věnované všem našim létům a všem našim krásným okamžikům.“ Nahrávka se třinácti skladbami čerpá z osobních vzpomínek vyvolaných sluncem, létem, prázdninami s rodinou a nedávným návratem do Turína, města, kde strávil dětství. Na obou večerech vystoupí Einaudi v doprovodu šestičlenné smyčcové formace.
Album The Summer Portraits je cyklus písní, ve kterých se osobní stává univerzálním. V roce 2023 si Einaudi s rodinou pronajal vilu na italském ostrově Elba, která byla zasazena do borového lesa. Zjistil, že dům zdobí třicet nebo čtyřicet působivých olejomaleb, které byly zjevně namalovány stejnou rukou. Objevil, že je vytvořila jedna žena z Říma, která dům vlastnila několik let a každé léto malovala nové scény. Podle Einaudiho má každý vlastní verzi letních portrétů, přičemž své malby začal vytvářet hudbou.
Album je tak věnováno všem našim létům a krásným okamžikům. Olejomalby, které daly název sólové klavírní meditaci Oil on Wood, jsou symbolem Einaudiho impresionistického přístupu k hudbě – každý tah je pečlivě zvolený, působivé nálady jsou vytvářeny něčím křehkým. Na album poutají videoklipy Sequence, Jay, Rose Bay, Punta Bianca a Pathos.
Ludovico Einaudi patří s devíti miliardami přehrání skladeb ročně k nejstreamovanějším klasickým umělcům. Vydal řadu úspěšných alb, vyprodává nejprestižnější sály po celém světě a je ceněným autorem hudby k mnoha filmům. Narodil se v roce 1955 v Turíně, v mládí ho však přitáhl Milán a v osmnácti letech již Einaudi studoval skladbu na tamější Verdiho konzervatoři pod vedením průkopníka experimentální hudby Luciana Beria.
A ačkoliv své rodiště původně považoval za šedivé místo, kam by se již nikdy nevrátil, nyní má k němu jiný vztah – vyjadřuje se o něm jako o poetickém. Není také neobvyklé, že Einaudi píše skladby během zvukových zkoušek a příprav; turné je pro něj formou dovolené. Komponování je nevědomé a nelze ho naplánovat – skladby nahrává na telefon a poté je s kapelou znovu vytváří.