fbpx

Premiéra: Malvína

10/08/2023

18:00


Vila Volman

Stankovského 1200, Čelákovice

Koupit vstupenky

Pražské divadelní uskupení Pomezí přichází s letní site specific imerzivní inscenací Malvína, v níž se zabývá vztahem tří postav k jednomu domu. Tentokrát diváky zavede do čelákovické funkcionalistické vily továrníka Volmana. Navštívit ji bude možné v období 10.–15. srpna 2023.

Volmanova vila. Zapomenutý klenot české meziválečné avantgardy. Vila a závod, z kterých dělníci vyhnali jejich majitele. Nyní se vrací ti, kteří snad mají právo s vilou nakládat. Ale co je možné s takovýmto odkazem dnes dělat? Dům v rozlehlém parku na horizontu svahu nad romantickou krajinou řeky Labe a tři lidé, kteří se u něj schází. Kristián, doufající, že by dům mohl zdědit a vyřešit tak jednou pro vždy svou životní nejistotu. Sepp, který ke své smůle vždycky pláče a směje se až příštího dne, ale o to víc touží aspoň chvíli nebýt sám. A nakonec Agnes, která žije, jako by nemělo být žádné zítra; přitahována tu zahradou, hned zas zapomenutým zákoutím, která vede kamsi hluboko mimo tuto realitu. Dokáží se tito tři spolu protnout ve stejném čase a najít místo, na které žádný z nich nedokáže přestat myslet?

Malvína je imerzivní divadelní inscenace odehrávající se ve Volmanově vile a jejím okolí. Vila prošla náročnou a velmi detailní rekonstrukcí, v loňském roce se stala členem světové sítě Iconic Houses a byla otevřena veřejnosti. Vila vznikla v meziválečném období na základě návrhu architektů Karla Janů a Jiřího Štursy, kteří navazovali na myšlenky Le Corbusiera a vila se tak stala jedním z výrazných příkladů českého funkcionalismu. Oceňována je především pro spojení čisté funkcionalistické formy a skulpturálního pojetí prostoru.

Inscenace skrze tři postavy a jejich příběhy kromě jiného poukazuje i na možné přístupy k takovémuto typu architektonických památek. Setkáme se tak s přístupem kulturně-památkovým, který usiluje o zakonzervování původního stavu, čímž ovšem může blokovat další rozvoj a náplň daného místa, přístup komerční, kladoucí jako hlavní hledisko finanční zisk a profit, přičemž může docházet k poškození původních hodnot, a přístup řekněme esteticko-turistický, zaměřený na osobní zážitek s prostorem bez hlubšího zájmu o jeho kontext a budoucnost.

Během představení má divák možnost pohybovat se libovolně po vymezeném prostoru a věnovat svou pozornost tomu, co ho aktuálně zaujme. V prostoru se odehrávají paralelní herecké akce a je na každém návštěvníkovi, zda bude sledovat jednu z postav, věnovat svůj zájem několika z nich, či prozkoumávat samotnou vilu.