Studia na pražské AVU dokončila teprve před dvěma lety, přesto už nyní patří mezi nejvýraznější talenty současné výtvarné scény. A to nejen u nás, její hvězda začíná prudce stoupat i v zahraničí. Řeč je o multidisciplinární umělkyni Anně Ruth, kterou po letošním debutu v New Yorku nyní čeká jediná česká sólová výstava v tomto roce. Ta se uskuteční v pražské Bold Gallery, zhlédnout ji lze od 4. prosince 2024 do 11. ledna 2025. Kromě nových obrazů zde autorka představí také objekt v podobě obřího kolovratu, který promění v hudební nástroj. Kurátorem výstavy s názvem Spinning Shadows, Weaving Light je Radek Wohlmuth.
Malířka Anna Ruth absolvovala pražskou AVU v Ateliéru kresby u Jiřího Petrboka a Martina Gerboce a během svých studií prošla stážemi v Polsku a Indonésii. Druhý zmíněný pobyt přitom výrazně ovlivnil její umělecký styl, jelikož jak sama podotýká, místní v Indonésii věří na temnou magii, respektují přírodní síly a řídí se jimi. Že je tam tak možné naprosto vše se začalo projevovat i v Anniných obrazech, sloužících jí jako nástroj ke zhmotnění jejího vlastního fantazijního světa.
Tvorbu Anny Ruth tedy definuje její osobní mytologie. Maluje vlastní fantazijní světy, v nichž se třpytí perly a objevují harpyje a můry. Zvířata nezřídka mají lidskou, genderově neurčitou tvář. Zda v nich uvidí mužskou, nebo ženskou figuru, nechává umělkyně zcela na divákovi. V obrazech plynule přechází mezi figurativní malbou a abstrakcí, stejně tak pracuje s kontrasty světla a stínu. Oproti dřívější tvorbě jsou její současná díla světlejší, s pozitivním nábojem. Často se také jedná o velkoformátové malby. Typická je pro ni malba rzí, kterou nadrtí do prášku a smíchá s akrylovým pojivem. Výsledkem jsou tlumené, zemité barvy.
Jedinou letošní českou sólovou výstavu Anny Ruth bude určovat labyrint protikladů – světlo a tma, motýl a můra, osud a vůle. Inspirací pro nové obrazy, které budou poprvé k vidění v Bold Gallery, se Anně Ruth stala kukla – transformativní fáze, kdy se z larvy stává motýl. V tomto vývojovém momentu spatřuje paralelu s lidským pojetím osobního růstu a vývoje, kde období uzavření a introspekce často předchází zásadním změnám.
V rámci výstav zasazuje autorka své malby do instalací, pomocí nichž rozvíjí daný námět i mimo plochu obrazu. A jelikož se kromě malby věnuje také hudbě, její díla často doprovází hudební performance. Nejinak tomu bude i v pražské Bold Gallery, kde umělkyně představí svůj doposud nejambicióznější objekt. Tím bude obrovský kolovrat sahající až po strop, jehož otáčení a spřádání evokuje zakuklující se larvu. Ale také nit osudu, která se odvíjí, zatímco se v různých fázích života přetváříme v nové bytosti.