Ve dnech 6.-10. října 2021 proběhl již 23. ročník Designbloku, jehož stěžejním tématem bylo Štěstí. Přehlídka toho nejlepšího z designu a módy se opět uskutečnila v prostoru bývalého konventu Gabriel Loci a částečně také v Uměleckoprůmyslovém museu. Obě lokality nabídly přes 200 instalací designérů. Co nás z této bohaté designové nabídky nejvíce zaujalo?
Začněme sklem, jehož výroba má v Česku mnohaletou tradicí. Mezi vystavujícími nechyběli velikáni jako Bomma, Brokis, Preciosa a Rückl. Jejich práce se objevila v rámci výstavy Masters v Uměleckoprůmyslovém museu, jež ukázala ikony současné české produkce. Každá ze zastoupených firem si sama vybrala jeden svůj produkt, který ji na výstavě reprezentoval. Bomma tak připomenula svou kolekci Phenomena z roku 2017, zatímco Preciosa Lighting představila svítidlo Fractal z roku 2020. Brokis zvolil svítidla z ručně foukaného skla z kolekce Puro, která vznikla ve spolupráci s Lucií Koldovou. Sklárna Rückl jako svého zástupce vybrala kolekci Odette s jemným krajkovým brusem.
Současnou generaci sklářů pak zastupoval František Jungvirt, který se nedávno stal kreativním ředitelem nové značky Klimchi. Kromě něj mě zaujala také nová kolekce svítidel Mr & Mrs Sorry od značky Light Me Up, jež připomínají figurky ze hry Člověče, nezlob se. Za zmínku stojí také něžné vázy sytých barev od dvojice Honzová & Constantino.
Že i recyklované věci mohou být krásné, dokazuje Petra Švejdarová a její značka Prasklo. Designérka tvoří ze starého skla a křišťálu nové vázy, které zasazuje do betonového rámu.
Sklářům byla tentokrát věnována také instalace v prostoru Art House, která nesla název Překrásná hra. V designu scénografa Marka Cpina se představila více než desítka současných českých designérů skla: DECHEM studio, Daniela Chodilová Vrabcová, Anna Jožová, František Jungvirt, Jiří Krejčiřík, Lukáš Novák, Jiří Pelcl, Dominika Petrtýlová, Rony Plesl, Qubus, David Šedina, Vlastimil Šenkýř, Marieta Tedenacová a Maxim Velčovský. Ústředním exponátem se stal lustr Memento Mori posledního jmenovaného, který ozářil zbylé exponáty. Nutno dodat, že slovo „překrásná“ bylo v názvu zcela právem.
Mým osobním vítězem mezi skláři se však stalo studio LLEV a jejich kolekce nápojového skla Innatura a Smooth. Čím jsou tak výjimečné? Jde o ručně foukané sklo do forem ze směsi mycelia a bioodpadu. Výroba takovýchto forem je nejen ekologicky a ekonomicky příznivější, ale také vytváří jedinečné struktury, které se pak promítají přímo na sklo.
Téma ekologie a recyklace se objevovalo i u dalších designérů. Například Helena Patesilová představila novou kolekci porcelánových váz a dóz Shell-ter, přičemž součástí glazury jsou vaječné skořápky. Jejich ochranná funkce tak získala nový rozměr.
Také Jana Potiron dlouhodobě experimentuje s odpadovými materiály, zejména kávovou sedlinou. Na Designbloku představila sérii každodenních předmětů vyrobených právě z kávové sedliny.
Udržitelnosti se též věnoval projekt Balance is Motion, za nímž stojí čtyřčlenný tým včetně designérů Filipa Mirbauera a Marii Niny Václavkové. A i když nepředstavil žádný produkt, vybídl k zamyšlení nad trendy udržitelného designu. Projekt zaujal natolik, že obdržel od Designbloku ocenění v kategorii udržitelný design, jež se v letošním ročníku objevila poprvé.
Kromě interiérového designu a doplňků měli na Designbloku silné zastoupení také šperkaři. Maria Kobelova představila novou kolekci SIRI, v níž se zabývá psychickou odolností. Značka Dick Wolf vsadila na spolupráci s Kateřinou Šantrochovou, jež pod značkou Scent Roche míchá autorské vonné esence do parfémů či aromalamp. Výsledkem je společná kolekce vonných šperků kombinujících materiály kov, kůže a perly. Právě kožené detaily se stanou nositeli vůně z dílny Scent Roche.
Kolekce Mitmem, za níž stojí Janja Prokić, je inspirována zdánlivě obyčejným lučním kvítím. Šperkařka kvítky zasadila do náhrdelníků, prstenů i náušnic. Součástí kolekce se staly také objekty z kameniny, které mají evokovat pučící semena. Obyčejné v neobyčejné proměnil také šperkař Hanuš Lamr. Kolekce Cereal nás má navrátit do míst, kde za chalupou dozrává zlatavé obilí. V náušnicích a náhrdelnících se objevují zrnka, celé klasy i prázdné plevy.
Že se výrazným šperkem mohou stát i brýle, ukázala například značka Alexmonhart v aktuální spolupráci s Jiřím Krejčiříkem. Společný projekt s názvem Vernisáž připravil malíř Patrik Kriššák a studio Nastassia Aleinikava. Vystavené obrazy doplňovaly brýle designérky běloruského původu.
Na závěr zmiňme ještě módu, která tvoří nepřehlédnutelnou součást Designbloku. Letošní ročník nabídl v prostoru Sacre Coeur módní přehlídku finalistů soutěže Diploma Selection, některé modely však bylo možné obdivovat i v Gabrielu Loci a Uměleckoprůmyslovém museu. Vystaveny byly například některé z modelů Liběny Rochové, které darovala Moravskému galerii v Brně.
Skutečně originální boty a kabelky tvoří designér ekvádorského původu Fernando Echeverria. Tvary, jež svým produktům vštěpuje, jsou snové a surrealistické. Nepůsobí na první pohled nositelně, ale tuto formu jim autor dal záměrně. Chce tak bořit obecné představy o obuvi, s nimiž se každý obuvník setkává.
Jak je vidět, 23. ročník Designbloku měl opět co nabídnout a čím zaujmout. Už teď se těším, s čím designéři přijdou v příštím roce.