fbpx

Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně září novotou i designem

  • Soňa R. Hanušová

Brněnské Uměleckoprůmyslové muzeum, které je součástí Moravské galerie, se po tříleté rekonstrukci opět otevřelo veřejnosti. Nové však nejsou pouze interiéry budovy jako takové, ale také její koncept s podtitulem ART DESIGN FASHION. Ambicí bylo proměnit muzeum v pomyslnou výkladní skříň českých designérů a jejich produktů, a to i těch současných.

Hned při vstupu zaujme čistý a vzdušný prostor, kterému dominuje dílo Démon růstu sochaře Krištofa Kitnery. Ten se rozprostírá z přízemí do vrchních pater a láká do hlubin muzea. Byla by však škoda neprozkoumat nejprve přízemí. Kromě zázemí pro návštěvníky, kavárny a kinosálu se zde nachází ještě jedna místnost s názvem Jeskyně: Panorama designu. Inspiraci kurátoři nalezli v Platónově podobenství o jeskyni, protože se zde nachází pouhý zlomek dlouhé a bohaté historie designu. Panorama ukazuje nejzásadnější produkty, které vznikly od 18. století na území Brna.

Poté už můžete vystoupat po schodech do dalšího patra, kde se rozkládá podle mého to nejzajímavější ze současné expozice. Jednu polovinu prostoru tvoří otevřený depozitář skla, keramiky a porcelánu s názvem Black & Light Depo. Jeho autory a kurátory jsou Maxim Velčovský a Radek Wohlmuth. Vitríny Black Depa jsou přehlcené předměty – šálky, sošky, talířky. Vše poskládané zdánlivě bez souladu, při bližší prohlídce je však patrný dokonale promyšlený záměr. Ačkoli černé stěny pohlcují světlo, vitríny hýří všemi možnými barvami. Decentní umělecké kousky se střídají s těmi více kýčovitými, dohromady však tvoří harmonický celek.

Light Depo je o poznání více provzdušněné, s důrazem na několik výjimečných solitérů. Na první pohled zaujme dílo Romana Týce v podobě vytřískané vitríny, která již během prvního víkendu zmátla několik návštěvníků: „Sotva otevřeli, už jim to tu někdo rozbil. Lidi.“ Teprve při bližším ohledání zjitíte, že díra ve skle není žádnou náhodou ani projevem vandalismu. Ani v této místnosti se barvami nešetří, a tak zrak přechází nad skleněnou nádherou.

Druhá polovina patra patří nově vytvořené sbírce 2000+ věnované současnému designu a módě. Jejím základem se stal Open Call: Design v roce 2020. Do výzvy přihlásili čeští umělci téměř 600 prací, z nichž Moravská galerie vybrala 68 děl. Sbírku následně rozdělila do šesti kategorií (Nostalgia, Emo, Ars, Fér, Funkce a Vize), které popisují obecné tendence v současném designu. Například díla z kategorie Nostalgia vychází z minulosti a tradičních řemesel, Vize naopak vzhlíží k budoucnosti, kdy umělci zkouší nové technologie a postupy. Kategorie Fér pak reflektuje trend udržitelnosti a uplcyclingu. Všech šest kategorií se schází na jednom vyvýšeném pódiu, takže je možné různé přístupy rovnou porovnat.

Jádro sekce 2000+ Fashion tvoří rozsáhlá kolekce oděvů a doplňků Liběny Rochové, kterou Moravské galerii darovala. Kromě ní muzeum prezentuje i díla současné generace návrhářů, v nichž se prosazuje snaha vytvářet střihy s co nejmenším odpadem materiálu, digitální móda a kolekce vytvořené ve 3D programech.

Kromě již zmíněného čekají na návštěvníky ještě dvě dlouhodobé výstavy. První z nich chce seznámit širší veřejnost s dílem Lucie Koldové. Designérka se proslavila zejména svými svítidly, v jejím portfoliu však najdeme i nábytek a další produkty, které z ní dělají všestrannou autorku. Prezentace jejího díla v rámci muzea využívá členitosti prostoru a objekty jsou zavěšené ve světlíku. Pochozí lávky, jež prochází skrze zastřešenou dvoranu, pak umožňují dílo prohlédnout ze všech myslitelných úhlů i stanout přímo pod ním. V podvečer pak svítidla Lucie Koldové dodají celému prostoru unikátní atmosféru.

Jiří Pelcl je významným českým designérem, který ve svém oboru působí čtyřicet let. Moravská galerie tuto jeho kariéru mapuje a zároveň v rámci této výstavy představuje jednotlivé materiály, s nimiž Pelcl v průběhu své kariéry pracoval. Prostor je tak rozdělený do několika celků, jež se věnují dřevu, kovu, papíru, sklu, plastu, porcelánu a textilu. Návštěvníkům neukazuje pouze hotové výtvory, ale seznamuje je i s materiálem samotným. Byť je tato část expozice zasvěcena Jiřímu Pelclovi, návštěvníkům dost napoví o designu obecně.

Zkrátka k vidění je toho v Uměleckoprůmyslovém muzeu více než dost a celá expozice je velmi dobře a přehledně uspořádaná. Bude vám činit radost procházet mezi jednotlivými kousky a objevovat krásy českého designu.

Úvodní fotografie: Moravská galerie / Uměleckoprůmyslové muzeum