Vřískot 2022: Ghostface se vrací

Vřískot 2022
  • Hannah Schönová

Vřískot 2022 vychází z kultovní verze z roku 1996 a dalších tří pokračování. Vize původních tvůrců Kevina Williamsona a Wese Cravena vytvořit hrůzostrašnou filmovou senzaci se vydařila. Snímek v 90. letech odstartoval mánii teen hororových snímků. Nyní do kin dorazil již pátý film série. Budeme ho milovat stejně jako předchozí díly, nebo Matt Bettinelli-Olpin s Tylerem Gillettem ikonický snímek nadobro pohřbili?

Zatímco jiné hororové snímky dodržovaly očekávanou hororovou tradici, kterou je například běsnící zabiják, jenž v divácích účelově vyvolá pocit nebezpečí, Wes Craven se dokázal vymanit ze všech předsudků a stereotypů. Ačkoli i on sám dodržel řadu hororových tradic, povedlo se mu těmto děsivým klišé vysmát, a odstartovat tak éru moderních strašidelných filmů. Sériový vrah přezdívaný Ghostface nás sice vyděsí, ale také pobaví při krvavých scénách, jež hraničí s posměšnou obměnou obsahu. Není divu, že se takto pojatému filmu dostalo obecného obdivu.

Fanoušci hororové série byli jistě vůči pátému pokračování obezřetní, jelikož jej poprvé nerežíroval Wes Craven, který v roce 2015 zemřel. Nové pokračování tak mají na svědomí režiséři Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett. O scénář se postarali Guy Busick a James Vanderbilt, který je podepsán i pod scénářem k thrilleru Zodiac.

I přes změny ve filmovém štábu zůstává podoba nového snímku celkem věrná těm předchozím. Úvodní scéna je totožná u všech pěti dílů a je důvěrně známá snad všem, kdo si nebojí pustit tento žánr, ba na něj zajít do kina. Bez ikonického výjevu by celý film postrádal velký kus nostalgie, na kterou současní tvůrci ostatně sází. I tentokrát film začíná typickým hovorem s otřelou otázkou „Máte rádi strašidelné filmy?“ a mladá dívka (Jenna Ortega) je opět nucena hrát hru s vrahem na telefonu. Psychopatův hlas je velmi nepříjemný, zároveň však mluví s děsivou lehkostí, jako by samotný plán vražedné hry byl zcela v pořádku.

Přestože je vrahem pokaždé někdo jiný, signifikantní masku Ghostface si nasazují všichni. Nejinak je tomu i u pátého pokračování. Beze změny zůstáva i následující: Sidney Prescott (Neve Campbell) se opět musí utkat se zlem. I když trochu jinak, než jsme zvyklí. Sid je již vyzrálou ženou, která se snaží o normální život se svou rodinou mimo Woodsboro, kde řádil a opět řádí Ghostface. Hrůzostrašné události ji však přinutí se hrdinsky vrátit zpět a změřit své síly se zločincem, tentokrát ovšem jako pomocná síla.

Aby režiséři dostáli subžánru slasher, kam je série Vřískot řazena, je i tentokrát obsazení plné herců představujících teenagery. Dokážete si však představit pokračování bez nich: již zmíněné Sidney, extrovertního a milého policisty Deweyho Rileyho (David Arquette) a všetečné reportérky Gale Weathers (Courtney Cox)? Trojici doplní ještě Bill Loomis (Skeet Ulrich), první Ghostface. V tomto díle se mu však podaří vymanit z role záporáka, především díky své dceři Sam (Melissa Barrera). Právě ona přebírá po Sidney žezlo a musí se vypořádat s běsnícím vrahem. Scény s Billem Loomisem, kterého vidíme skrze halucinace hlavní postavy Sam mi připadaly velmi nápadité.

Snímek je tedy zcela v souladu se žánrem zaměřený na skupinu mladých lidí a kdo viděl předchozí Vřískoty, ví, že vrahem je pravděpodobně někdo ze skupiny hlavních aktérů. Nebo je jich snad více? Přes tento zřejmý fakt nás celým filmem doprovází šikovně zamotaný rébus, který se snažíme od začátku rozluštit. Někdo scénáristy odhalí, jiného čeká na konci překvapení. Úspěch celé série ovšem netkví v nepředvídatelnosti děje.

Trio vřískotových matadorů zanechalo vynikající dojem. Jejich vykreslení psychického rozpoložení postav působilo velice uvěřitelně. Vřískot 2022 se tak rozhodně netváří jako neúspěšné pokračování slavného hororu.

Nejnovější verze zaujme zejména tím, že se neodehrává převážně ve školním prostředí, ale temném nemocničním oddělení a následně na party, kde napětí snímku graduje a děj vrcholí. Kameraman Brett Jutkiewicz spolu se střihačkou Michel Aller odvedli skvělou práci. Vřískot 2022 nešetří dynamickými záběry a celým filmem nás provází důkladně vystavěné scény plné brutálního násilí, které se mísí s méně vážnými scénami, které působí humorným dojmem.

Co mohlo být naopak lepší, jsou herecké výkony nového obsazení, jejichž role nebyly kvalitně ztvárněné. Naopak trio vřískotových matadorů zanechalo opět vynikající dojem. Jejich vykreslení psychického rozpoložení postav působilo velice uvěřitelně. Abychom to shrnuli – Vřískot 2022 se rozhodně netváří jako neúspěšné pokračování slavného hororu. Wes Craven by mohl být pyšný.

85 %

Vřískot 2022

Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett

James Vanderbilt, Guy Busick

Brett Jutkiewicz

Michel Aller

Brian Tyler

• Masky

Jeff Goodwin

Emily Gunshor, Susan Kaufmann

• Produkce

William Sherak, James Vanderbilt, Paul Neinstein

Neve Campbell, David Arquette, Courteney Cox, Jenna Ortega, Melissa Barrera, Jack Quaid, Marley Shelton, Dylan Minnette, Kyle Gallner, Mikey Madison, Mason Gooding, Jasmin Savoy Brown, Sonia Ammar, Heather Matarazzo, Skeet Ulrich, Kevin Williamson, Marco Beltrami, Patrick Lussier, Julie Plec, Iya Labunka, Adam Brody, Henry Winkler, Hayden Panettiere, Drew Barrymore, Matthew Lillard, Jamie Kennedy