Bod varu: servírováno v syrovém stavu

Bod varu
  • Martin Roháček

Kuchaře v nejlepších restauracích světa považuji za umělce. Jejich díla kombinují jedinečné chutě, vizuální harmonii na talíři a vše podtrhují lákavými vůněmi. Chcete se těmto mistrům podívat pod ruce a nahlédnout pod pokličku oceňované kuchyně? Díky filmu Bod varu máte tu možnost. Musím vás ale varovat. Realita se od romantických představ výrazně liší. Spolu s hlavními postavami zažijete tu nejhektičtější noc, jaké je provoz vyhledávaného podniku těsně před Vánoci schopen.

Šéfkuchař Andy patří ve svém oboru ke špičce. Přesto by se málokdo chtěl ocitnout v jeho kůži. Osobní život se mu hroutí a ve své luxusní restauraci čelí každodennímu tlaku na perfektní výkon. Do příběhu vstupuje divák ve chvíli, kdy Andyho čeká nejnáročnější směna v životě. Protože když se nedaří, tak pořádně. Kontrola z hygieny, návštěva food kritika, nespokojení hosté, rádoby influenceři dožadující se večeře zdarma, otrava jídlem a neshody mezi placem a kuchyní. Snímek Bod varu odhaluje v plné nahotě, jak umí být vrcholná gastronomie neúprosná.

Syrově intenzivní

Autoři Bodu varu se rozhodli experimentovat a natočit celou více než hodinu a půl trvající podívanou na jeden záběr. V kinematografii nejde o úplnou novinku, přesto můžeme počet snímků, které se každý rok takto natočí, spočítat na prstech jedné ruky. Zvolený způsob zde však dodává příběhu na intenzitě a divák je vtažen do hektické atmosféry jedné večerní šichty. Vše se totiž odehrává velmi rychle a po každém rozhodnutí čelí hlavní aktéři okamžitým důsledkům.

A právě fakt, že příběh probíhá v reálném čase, ve mně vyvolal pocit, že do snímku vložili scénáristé zbytečně mnoho dějových linek. Aby Andyho (a nejen jeho) situace dosáhla patřičně zoufalého charakteru, film častokrát příliš tlačí na pilu. Pokud by během hodiny a půl prožil o třetinu méně strastí, divák by i tak pochopil, v jak svízelném stavu se po osobní a profesní stránce nachází. Zároveň by spíše uvěřil, že dostává skutečně autentické svědectví ze zákulisí luxusní restaurace. Chápu, že autoři chtěli ukázat, co všechno se může v podniku pokazit. A že neštěstí nikdy nechodí o samotě, ale jedna katastrofa následuje druhou. Moji pozornost to však bohužel trochu rušilo.

Tenhle tým si zapamatujete

Musím nicméně smeknout před hereckým výkonem Stephena Grahama. Nutno říct, že za svůj „bod varu“ si šéfkuchař Andy v jeho podání může z velké části sám. Stále se ale snaží balancovat nad propastí a udržet si pověst profesionála a lídra týmu, ačkoliv objektivně je jeho nejslabším článkem. Někteří diváci ho proto budou litovat, jiní ho odsoudí a někdo možná dostane chuť Andyho profackovat za jeho věčné „I am sorry“ a taky, aby se vzpamatoval. Málokoho nechá zcela chladným a jeho chybná rozhodnutí i boj s větrnými mlýny dává po zhlédnutí mnoho podnětů k diskuzi.

Výborný herecký um předvedli všichni herci. Každý z nich dokázal své postavě vdechnout unikátní charakter. Zaměstnanci podniku byli snadno rozpoznatelní a zapamatovatelní, na většinu z nich si uděláte jasný názor. Po odchodu z kina ve svém hodnocení nenecháte na nikom nit suchou. A takovou reakci by film měl vyvolat – aby ve vás rezonoval ještě hodiny poté a rozebírali jste ho s kdekým na potkání.

Což mi připomíná – máte-li možnost, doporučuji si své závěry z filmu porovnat s některým profesionálem z gastronomického oboru. Věřte mi, že si všimne detailů a souvislostí, které vás nemohly upoutat. Navíc vám zpravidla potvrdí, že události, jež snímek popisuje, se opravdu často dějí. Pochopitelně ne v tak intenzivním sledu. Není divu, že v gastronomických kruzích jde o oblíbený film „ze života“. Za to si Bod varu zaslouží bonusové body.

Uznávám, že se mi film vryl do paměti. Měl jsem potřebu se o své dojmy dělit s dalšími a debatovat, zda závěr nebyl už přestřelený a zbytečně intenzivní. Zkrátka film zanechal, co zanechat měl. Pokud jste milovníky vysoké gastronomie, a Bod varu jste ještě neviděli, neváhejte a kupujte lístky. Ve vašem případě se jedná o „povinnou četbu“. Snímek má ale co nabídnout i běžnému divákovi. Příště se totiž zamyslíte nad tím, co předcházelo vašemu foie gras, které dokonale upravený číšník právě přinesl na váš stůl.

80 %

Bod varu

Philip Barantini

Philip Barantini, James Cummings

Matthew Lewis

Aaron May, David Ridley

Stephen Graham, Hannah Walters, Jason Flemyng, Ray Panthaki, Vinette Robinson, Áine Rose Daly, Lourdes Faberes, Malachi Kirby, Rosa Escoda, Alice May Feetham, Thomas Coombes, Taz Skylar, Diljohn Singh, Stephen McMillan, Hester Ruoff, Lauryn Ajufo, Izuka Hoyle