Nová deska božské AURORY

AURORA
  • Monika Maršálková

Na konci ledna vydala své třetí studiové album mladá zpěvačka Aurora Aksnes vystupující pod jménem AURORA. Ačkoliv pochází z Norska, zpívá anglicky. Nejinak tomu je i u nové desky, které nese název The Gods We Can Touch (v překladu Bohové, kterých se můžeme dotknout). Ve svých textech využívá řeckou mytologii a tvrdí, že ani bohové nejsou dokonalí a jsou nám blíže, než si myslíme.

Teprve pětadvacetiletá zpěvačka s platinovými vlasy a dětským výrazem vás jistě okouzlí. Kariéru rozjela v roce 2012 písní Puppet, ale texty začala psát už ve svých šesti letech. Její debutové album All My Demons Greeting Me as a Friend vyšlo v roce 2016, následovalo další v roce 2019 a aktuální v roce 2022. Její jemný sopránový hlas vás během poslechu desky The Gods We Can Touch provede patnácti skladbami, jejichž celková stopáž má téměř 50 minut. Oproti předchozím deskám je tato mnohem více popová, čímž zpěvačka opět ukázala, že není jednoduché ji zařadit do konkrétního hudebního žánru. Kromě elektro-popu, art-popu či folk-popu můžeme na albu slyšet také synth-pop a další subžánry. A nebyla by to AURORA, kdyby chyběly její „éterické“ vokály, jež jsou pro zpěvačku typické.

Úvodní The Forbidden Fruits Of Eden je krátká, 40vteřinová skladba beze slov. Skládá se pouze z vokalizace a celé album otevírá. Na ni navazuje píseň The Everything Matters, na níž AURORA spolupracovala s francouzskou zpěvačkou Pomme. Skladba pojednává o malých zázracích, které se dějí každý den a neměli bychom je přehlížet – protože jak říká AURORA, na všem záleží.

Ve své dosavadní kariéře se AURORA skrze hudbu často vyjadřovala k politickým otázkám, svými písněmi bojovala za práva LGBT a myslela i na matku přírodu. Ani na novém album tato témata neopomíná. Právě v písni Exhale Inhale zmiňuje znečištění ovzduší a celkovou likvidaci přírody. Zato ve skladbě Cure For Me, která má diskotékový nádech, upozorňuje na v některých zemích stále legalizovanou konverzní LGBT terapii. Tato deska má ale i něco navíc. AURORA poprvé zpívá o romantické lásce, vztazích a víře. Nové album je tak do jisté míry její doposud nejosobnější zpovědí.

Zpěvaččin jedinečný hlas nejlépe vyniká ve skladbě Exist For Love, něžné baladě o lásce. Tu pustila do světa jako první předzvěst dalšího alba, a to už v květnu 2020. Naopak v písni Giving In To The Love, inspirované řeckou legendou o Prometheovi, AUROŘIN hlas přebíjí bubny, jež skladbě dodávají zvláštní naléhavost. Skladby Temporary Hight či The Innocent jsou velmi chytlavé a možná vás dostanou i do taneční nálady. Píseň Artemis, která již názvem odkazuje na bohyni lovu a měsíce, připomíná svou melodií francouzský šanson.

Každá píseň má na albu své místo, hezky na sebe navazují a společně tvoří příběh. Zároveň je každá skladba něčím odlišná a schopná okouzlit posluchače i samostatně jako singl.

S náboženskými motivy se setkáváme i v singlech Heathens a Blood In The Wine, kde se mísí westernové „kvílení“ s popovými tóny. Mezi obsahově silnější písně bych zařadila A Dangerous Things a A You Keep Me Crawling. Desku uzavírá skladba A Little Place Called The Moon, která dle slov zpěvačky tvoří most k dalšímu albu. Opět jde především o vokalizaci a slova se objevují až v druhé polovině písně.

V albu je často slyšet syntezátor, který se prolíná převážně s kytarou či klavírem, což vytváří velmi osobitou melodii. Ačkoliv jsou písně na první poslech hudebně různorodé, při opakovaném přehrávání se začnou některé z nich slévat do sebe, až máte pocit, že posloucháte jednu dlouhou skladbu.

Každopádně to nijak neubírá desce The Gods We Can Touch na kouzlu. Je znát, že je album promyšlené. Každá píseň má své místo, hezky na sebe navazují a společně tvoří příběh. Zároveň je každá skladba něčím odlišná a schopná fungovat i samostatně jako singl. Pokud vás AURORA oslovila, tak můžete letos vyrazit na její turné. Bude mít zastávku i u nás, a to 22. června 2022 v pražském Karlíně.

90 %

The Gods We Can Touch / AURORA

• Žánr