Kdo se stane nejúspěšnějším českým designérem za uplynulý rok? Po vyhlášení finalistů, které proběhlo 1. března 2022, jsme byli této informaci o krok blíže. O ocenění Czech Grand Design 2021 se utkalo 24 kandidátů v osmi kategoriích. Jména výherců už známe a do 10. dubna 2022 si stále můžete prohlédnout jejich práce i díla dalších finalistů v Galerii České spořitelny.
Kkdo se loni v (nejen) designerských kruzích zapsal nejsilněji? Z řady nominovaných vybrala odborná porota na základě hlasování vždy po třech finalistech, a to v následujících oblastech: produktový design, móda, šperk, grafický design, fotografie, ilustrace, objev roku a výrobce roku. Všichni finalisté napříč obory mají navíc šanci stát se absolutním vítězem a získat titul Grand Designér 2021. Jejich práci, která je posunula na dosah letošních trofejí, můžete v prostorách galerie v pražské Rytířské ulici obdivovat ještě nějakou chvíli naživo. Pojďme si však jednotlivé finalisty – a nyní už i vítěze – představit také zde.
Produktový design
Jiří Krejčiřík
Kolekcí nábytku Nouveau vzdává mladý designér hold českému umělci Františku Bílkovi. Součástí kolekce jsou komody, které ilustracemi oživila Taja Spasskova, a sochařsky pojatá knihovna a komoda. Své místo ve finále získal také za kolekci sofistikovaných svítidel Luna.
Jakub Pollág
Designér od roku 2020 tvoří pod vlastním brandem zeitgeist.limited, nominaci mu však vynesly i spolupráce se značkami PÁR, Scent Roche a Master & Master.
Vrtiška & Žák (vítěz kategorie i absolutní vítěz)
Tvůrčí duo zaujalo porotu svým širokým záběrem. Mezi práce, které porotci nejvíce ocenili, patří umyvadlo pro značku RAVAK, venkovní lavička mmcité a katamarán Independent Catamaran.
Móda
Zuzana Kubíčková
Moderní elegance, porozumění pro ženskou siluetu a spojení minulosti se současnými trendy vynesly designérku mezi finalisty. Zabodovala se svými dvěma kolekcemi Pop 2021 a odvážnou Couture 2021. Proč odvážnou? Jelikož v době pandemie Zuzana Kubíčková předvedla kolekci večerních šatů, která se v kontextu doby může zdát zbytečnou. Nepodceňujme však touhu žen líbit se. Třeba i samy sobě.
PÁR & Eliška Hořčíková (vítěz kategorie)
Tvářemi značky PÁR jsou partneři Jan Kloss a Darina Zavadilová. Na jaře uvedli svou první kolekci tenisek, na jejímž vývoji se podílela i Eliška Hořčíková. Ideou byly celokožené unisex boty pro každou příležitost. A zřejmě se povedlo, jelikož porota Czech Grand Design zařadila PÁR mezi finalisty.
Zoltán Tóth
Designér představuje mladou krev české fashion scény. Nominaci na ocenění mu vysloužily hned dvě kolekce: Base 21 a SS22, kterou navazuje na svou diplomovou práci. Čerstvý absolvent hledá nové cesty, jak vytvářet kolekce v době, která se čím dál jasněji ohrazuje vůči sezónním cyklům. S ohledem na udržitelnost a etický přístup k módě se Zoltán Tóth rozhodl pro důslednou recyklaci a minimalizoval střih, a tím i vznik odpadu. V jeho práci je znát odkaz mentorky Liběny Rochové.
Šperk
Dick Wolf
Designérka Veronika Ďuricová zvolila pro svou tvorbu pseudonym Dick Wolf, který jí pomohl se vydat na novou autorskou, ještě neprošlapanou cestu. Porota ocenila její šperky jako surové, jakoby neopracované, ale přitom technologicky dotažené. Kolekce vonných šperků VON navíc nadchla i svou originalitou a unikátností. Součástí šperku jsou kožené elementy, na něž se nanese vonná esence.
Ondřej Stára
Progresivní designér zaujal svým projektem Obchůdek pro radost. Šperk v jeho podání nepůsobí jako přehnaně seriózní věc, naopak oplývá lehkostí a nadhledem. Odvaha kombinovat vysoké s nízkým mu nyní může vynést ocenění designéra roku v kategorii šperku.
Olgoj Chorchoj (vítěz kategorie)
Hodinky jsou také šperk, o tom nemůže být pochyb. Zvlášť když kolekci hodinek Bohematic navrhlo proslulé studio Olgoj Chorchoj. Koncept je založen na jednoduchém, a přitom efektním designu. Inspiraci designéři Michal Froněk a Jan Němeček čerpali v českých luzích a hájích, kde se hodinky značky Bohematic ostatně také vyrábí.
Grafický design
Štěpán Malovec
Grafické zpracování knihy Město pro každého od autorů Osamu Okamury, Davida Böhma a Jiřího Franty si získalo mimořádnou pozornost. Kniha pro nadšence urbanismu je nepřehlédnutelná i zásluhou Štěpána Malovce.
publikum.design
Studio ve složení Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde stojí za vizuální identitou pro Muzeum umění Olomouc. Ta nese motiv kontrastu historie a modernity, zároveň se jedná o čistou a snadno rozpoznatelnou identitu.
Adéla Svobodová (vítěz kategorie)
Designérce nominaci vyneslo grafické zpracování katalogu Móda v modré ve spolupráci s Terezou Hejmovou a knih Výstava jako médium. České umění 1957–1999 a Divadlo ulice. Její práce se vyznačuje kreativitou a jednoduchostí.
Fotografie
Ladislav Kyllar
Přestože Ladislav Kyllar momentálně působí v Londýně, jeho fotografie získaly ohlas i u nás. Postup do finál získal za úspěšné spojení s luxusním módním domem Balenciaga a také za editorial pro britský Re-Edition Magazine. Pro něj vytvořil sérii fotografií, které odkazují na tradici a historii módní fotografie, a zároveň se vůči ní vymezují.
Marie Tomanová
Fotografka, jež nyní žije v New Yorku, vzbudila pozornost uměleckou cover story s českou topmodelkou Paulinou Porizkovou pro Vogue CS (květen 2021). Mezi další její významné práce patří editorial pro GQ, Faz Magazin, V Magazine a fotografie pro label R13.
Vojtěch Veškrna (vítěz kategorie)
Fotograf se loni podílel na celé řadě rozmanitých projektů. Například na spolupráci se zpěvačkou AnnetX či skupinou PSH, dále má na svědomí fotografie pro designéry Terezu Rosalii Kladošovou a Lukáše Nováka a pro projekt Haenke.
Ilustrace
Jakub Bachorík
Také Jakub Bachorík měl letos hned několik želízek v ohni. Pozornosti poroty neunikla jeho série ilustrací upozorňující na dezinformace s názvem NE-U-VĚ-ŘI-TEL-NÁ fantasmagorie či ilustrace knih Co je vlastně design?, Odsunuté děti a Kluk v ohni.
David Böhm & Jiří Franta (vítěz kategorie)
Nejen grafický design, ale také ilustrace oslovily porotu u knihy Město pro každého. Trojnásobní finalisté Ceny Jindřicha Chalupeckého se nebojí experimentovat, což jim vynáší nejen řadu nominací, ale i ocenění. Třeba letos promění i nominaci na Czech Grand Design.
Magdalena Rutová
Autorská kniha Magdaleny Rutové Meanwhile – Mezitím s podtitulem Příběhy 21. století představuje osobní obrazovou kroniku. Pokrývá přitom veškerá možná témata od celebrit přes obyčejné lidi až po zvířata. A fascinuje propracovanými ilustracemi.
Výrobce
M&T
I zdánlivě obyčejná věc, jakou jsou kliky od dveří, vás může vynést téměř až na designérský piedestal. Značka M&T po něm už pokukuje díky spolupráci s designérskou dvojicí Herrmann & Coufal a společností JANOŠÍK OKNA–DVEŘE.
Master & Master (vítěz kategorie)
Také značka Master & Master v loňském roce spolupracovala se zvučnými designérskými jmény. Firma vyrobila židli Mistra podle návrhu Lucie Koldové a odkládací stolek Gon Jakuba Pollága, který je mezi finalisty v kategorii produktový design.
Space of Space
S kolekcí kovového nábytku a interiérových doplňků se do finále probojovali také bratři Jakub a Martin Klimešovi tvořící pod značkou Space of Space. Z loňského Designbloku, kterého se účatnili poprvé, si již odnesli vítězství v kategorii bytových doplňků. Promění svou šanci i tentokrát?
Objev roku
František Jungvirt
Jméno talentovaného designéra, který studoval u Ronyho Plesla, rezonuje i mezi laickou veřejností. Současný kreativní ředitel progresivní sklářské značky Klimchi proslul svými designérskými vázami, za loňský rok konkrétně kolekcemi Trdlík, Drama a Felicity.
Monika Markytánková (vítěz kategorie)
Čerstvá absolventka UMPRUM budila pozornost od prvního ročníku, kdy nastoupila do ateliéru k Maximu Velčovskému a Milanu Pekaři. Velký prostor ve své tvorbě věnuje rehabilitaci porcelánových figurek, což dokazuje i její soubor Alegorie covidu. Sošky z kolekce představují kurýra s jídlem, ženu, jež si sama stříhá vlasy a další činnosti, které se nám během pandemie staly důvěrně známými.
Mikolášková & Drobná
Kolekce nábytku a bytových doplňků Scene Collection, jež upoutala porotu, je prvním počinem autorského dua. Během pandemie se designérky rozhodli společně opustit šedost všedních dní a vytvořit si vlastní barvitý mikrokosmos. Výsledkem je hravá kolekce objektů z kovu a ohýbaného skla.