Nostalgií nasáklí Red Hot Chili Peppers

Americká funk-rocková kapela Red Hot Chili Peppers je po návratu kytaristy Johna Frusciantea opět ve své nejsilnější sestavě. Je tedy jasné, že nové album s názvem Unlimited Love vzbudilo mezi fanoušky velká očekávání. Přinese Fruscianteův návrat skupině opětovný úspěch, jaký zažívala po roce 1998, kdy vyšly dvě z jejích nejlepších a nejúspěšnějších desek, Californication a By the Way?

Kromě Johna Fruscientea, který doplnil kapelu tvořenou zpěvákem Anthonym Kiedisem, baskytaristou Michaelem „Flea“ Balzarym a bubeníkem Chadem Smithem, se ke skupině vrátil rovněž producent Rick Rubin. Toto staronové seskupení je pro všechny dlouhodobé fanoušky „redhotů“ jistě dobrou zprávou. Unlimited Love je dvanáctým studiovým albem Red Hot Chilli Peppers, kteří se drží na hudební scéně už od roku 1983. Nová deska se 17 skladbami rozprostřenými do více než 70 minut vyšla v dubnu 2022, tedy téměř šest let od vydání předchozího alba The Getaway.

První vlaštovkou Unlimited Love se stal singl Black Summer, kterým kapela oznámila datum vydání nové desky. Píseň, jež celé album zároveň otevírá, připomíná obrovské lesní požáry v rodné Austrálii basáka Flea. Následující skladba, Here Ever Afrer, pojednává navzdory své chytlavé melodii o dalším závažném tématu – toxickém vztahu. Zakončena je Fruscianteovým kytarovým sólem.

První trojici uzavírá Aquatic Mounth Dance. Singl s nádechem jazzu v některých momentech zastiňuje Fleovu baskytaru, což je celkem škoda. Podle Anthonyho Kiedise je Aquatic Mounth Dance „ódou na starší dobu“ a odkazuje na raná léta Red Hot Chili Peppers. V podobně nostalgickém duchu se nese také skladba Poster Child. V ní Kiedis vzpomíná na ikony minulého století jako skupinu Led Zeppelin, zpěváka Van Morrisona či hudebníka Sida Visciouse.

Skladba Not The One se nese v pomalejším duchu a tóny kytary doprovází jemný klavír. Zdánlivě na stejné vlně je These Are the Ways, ovšem pomalý začátek přeroste v energickou pecku s gradujícími bicí. V tanečním rytmu se nesou také skladby She‘s a Lover nebo Whatchu Thinkin´, jež pojednává o nespravedlivém zacházení s Indiány. Slova „I just want the great apes to be free“ z písně The Great Apes vám rozhodně utkví v hlavě a spolu s Red Hot Chilli Peppers si budete zpívat o svobodě lidoopů. Kapela tak na albu dává řadou písní najevo, že jí určitá kulturní a enviromentální témata nejsou lhostejná.

Jednou z posledních písní, které stojí za zmínku, je White Braids & Pillow Chair. Z ní bych vyzdvihla hlavě opravdu povedené outro. Unikátní je také skladba The Heavy Wing, jejiž refrén zpívá převážně John Frusciante. A pořádně se do toho opře. Závěr alba patří baladě Tangelo, v níž zvuk elektrické kytary nahradí akustická. Píseň tak celou desku příjemně uzavírá.

Většina písní si vás získá až na několikátý poslech. Album neobsahuje vysloveně hit, který by vás chytil hned na první dobrou a bez kterého se neobejde žádný koncert.

Z Unlimited Love je cítit radost a vzájemná nekonečná láska členů kapely, kteří jsou rádi, že si spolu zase mohli zahrát jako dřív. Nostalgie a vzpomínání na staré dobré časy ostatně celým albem silně prosakuje. Pro všechny věrné fanoušky RHCP bude deska Unlimited Love bezesporu srdeční záležitostí. Většina písní si vás ale získá až na několikátý poslech. Album neobsahuje vysloveně hit, který by vás chytil hned na první dobrou a bez kterého se – na rozdíl třeba od Californication – neobejde žádný koncert. Čím častěji si ale desku poslechnete, tím víc se vám zaryje pod kůži.

Kapela v červnu vyráží na své turné a začíná v Evropě. Do České republiky sice nezavítá, ale 12. června 2022 si Red Hot Chili Peppers můžete zajet poslechnout do sousedního Slovenska a 5. července 2022 zahrají v Německu.

75 %

Unlimited Love / Red Hot Chili Peppers

alternative rock