Vypsaná fiXa potěší Kusy radosti

V době, kdy nebylo možné živě vystupovat, řada kapel nelenila a pracovala na novém albu. Mezi ně patří také Vypsaná fiXa. Ze tří singlů, které chtěla čtyřčlenná skupina ve studiu původně nahrát, nakonec neplánovaně vzniklo dvanáct kousků a deska Kusy radosti byla na světě. Udělá radost i nám, posluchačům?

Kusy radosti jsou již desátým albem pop-punkové kapely z Pardubic, která od loňského roku hraje v pozměněné sestavě. Odešel z ní totiž jeden ze zakládajících členů, Daniel Oravec alias Mejn. Zpěváka a kytaristu Michala „Márdi“ Maredu, kytaristu Milana „Mejla“ Kukulského a bubeníka Petra „Pítrs“ Martínka tedy doplnil nový baskytarista Kryštof Mašek, který dříve hudebně doprovázel Mekyho Žbirku. Kapelu tato změna nerozhodila, naopak se vrátila k počátkům své tvorby a je zase o něco punkovější. Nechybí ani nejednoznačné, často až surrealistické texty, které píše frontman Vypsané fiXy Márdi. V kombinaci s jeho melancholickým zpěvem je to prostě ono.

Nová deska vyšla začátkem května 2022 pod dohledem osvědčené producentské dvojice Dušan Neuwerth a Ondřej Ježek. Kusy radosti jsou plné naděje a různých cest. Odstartuje je velmi energická skladba Vídrholec, která se společně s písní Šína je singl bude vyjímat na koncertech. „Já bojuju s leností, já bojuju s ledničkou,“ přiznává Márdi ve stejnojmenné skladbě Kusy radosti. Úsměvný je i singl Kouřící miminko, který osloví snad každého. V melancholickém duchu se nese Bagrista ze Suezu připomínající událost zaseknuté lodi v Suezském průplavu.

Album Kusy radosti je typická „fiXovina“. Kapela sází na jistotu a vychází jí to.

Všechny zatím zmíněné singly pochází z první poloviny desky, která je nabitá peckami. Většina z nich je něčím specifická a zůstane v paměti. Druhá část alba se oproti tomu nese v pomalejším rytmu, vyjma skladby Buvol. Deska tím ztrácí dynamiku a zároveň žádná ze zbývajících písní nenadchne tolik jako ty úvodní. Nabízí se proto otázka, zda by nebylo lepší písničky rozházet, aby někteří posluchači vydrželi až do konce. Nejzajímavější písní druhé poloviny je Chlap. Oproti ostatním skladbám je rockovější, ale její text také nutí k zamyšlení.

Album Kusy radosti je typická „fiXovina“. Kapela sází na jistotu a vychází jí to. Skladby jsou rytmické, takže se u nich člověk může pěkně vlnit, a zároveň se nechat unášet lyrickým proudem slov a slovních obratů, které většinou na první dobrou nedávají žádný smysl. Album je různorodé a rozhodně má co nabídnout. I když některé singly působí lehce recyklačně. Najdou se části písní (například Bagrista ze Suezu), které zní jako některé starší počiny. Celkově je však deska povedená a je opravdu radost ji poslouchat.

Možností, kde si nové album poslechnout naživo, bude teď spousta. Kapela se objeví na řadě festivalů jako Rock for People, Hrady CZ a další. V Praze 22. června 2022 také proběhne křest Kusů radosti, který si určitě nenechte ujít.

80 %

Kusy radosti / Vypsaná fiXa

pop-punk