Sibyl: psychologické drama s francouzským šarmem

Po své zdařilé premiéře na filmovém festivalu v Cannes v roce 2019 do českých kin konečně přichází francouzské psychologické drama Sibyl. Navzdory své spletitosti stojí za snímek režisérky Justine Triet za zhlédnutí, už jen kvůli talentovaným herečkám Virginii Efira a Adèle Exarchopoulos v hlavních rolích.

Ani ten nejlepší lékař na světě není imunní vůči všem chorobám. Stejně tak může psychoterapeut bojovat s vlastními démony, jako se to děje psychoterapeutce Sibyl. Její jméno však nemá nic společného s věštkyní Sibylou. Pak by se totiž nezapletla do problémů své prominentní klientky Margot. Ale právě Sibyl v podání Virginie Efiry (můžete ji znát ze snímku Benedetta) a Margot v podání Adèle Exarchopoulos (Život Adėle) jsou jedním z důvodů, proč na film zajít. Jejich herecké výkony totiž vyzdvihují nepříliš sourodý příběh plný lidských selhání.

Psychoterapeutka Sibyl má na první pohled v životě dokonale uklizeno. Nahlédneme-li však pod pokličku, setkáme se s nevyrovnanou a nešťastnou ženou, jež podléhá svým vlastním běsům. Navíc jí chybí její životní vášeň – psaní románu. Inspiraci nachází v mladé herečce Margot, která poptá terapeutčiny služby před důležitým natáčením. Jedná se o její životní roli, jenže ještě před natáčením otěhotněla s hlavní postavou chystaného filmu. Řeší tak životní rozhodnutí, zda si dítě nechat, či nikoliv. Aby toho nebylo málo, je režisérka přítelkyní hlavního představitele. Tato neúnosná situace přiměje Margot vyhledat pomoc odborníka, avšak na Sibyl je to příliš a donutí Margot učinit rozhodnutí samostatně. Na několik dní se odmlčí a neodpovídá na její telefonáty.

Poté, co se Margot předávkuje léky, kontaktuje Sibyl přímo filmový štáb a pozve ji na natáčení. Po krátkém váhání Sibyl souhlasí. Uvědomí si totiž, že Margot je silně inspirativní a živnou půdou pro její román. Ve vášnivém příběhu mladé hvězdičky čím dál tím více vidí konotace se svým vlastním životem. Nesnaží se proto Margot pochopit, ani jí pomoci. Jen chce jejím životním příběhem co nejvíce nakrmit svůj vlastní román, dokud nezačne sama ztrácet půdu pod nohama.

Co lze filmu vytknout, je nejasná střihová skladba. Naopak herecké obsazení Virginie Efiry a Adèle Exarchopoulos se ukázalo jako jasná sázka na jistotu.

Sibyl je komorním příběhem dvou hlavních postav o několika krátkých dějstvích. Byť je celý příběh vysoce nepravděpodobný, neváhá odvážně otevírat nelehká životní témata. Své hrdinky staví na křižovatku důležitých životních rozhodnutí. Od přerušení těhotenství přes alkoholovou abstinenci a ztrátu sebekontroly až po přetvářku v rodinných i pracovních vztazích.

Režisérka Justine Triet nesourodě skáče z tématu na téma, ale to by zas tak nevadilo. Co však filmu vytknout lze, je nejasná střihová skladba, kvůli které se divák snadno ztratí mezi minulostí, přítomností a hypotetickými situacemi. Naopak herecké obsazení Virginie Efiry a Adèle Exarchopoulos se ukázalo jako jasná sázka na jistotu, která nezklamala. V hlavní mužské roli – v jedné ze svých posledních – se objevil talentovaný herec Gaspard Ulliel. Tomu to společně s exotickou Adèle velmi sluší, obzvláště v milostných scénách.

Sibyl je velice zajímavý film, který svými pootevřenými tématy nezapře, že jej režírovala žena. Snímek, i přes jeho nesporné slabiny, nebudete mít problém zhlédnout do konce, čemuž zajisté nemalým dílem napomáhají také scenérie nádherného ostrova Stromboli.

70 %

Sibyl

Justine Triet