The Gray Man se topí v rozporuplnosti

• Hannah Schönová

Platforma Netflix uvedla očekávaný blockbuster The Gray Man za 200 milionů dolarů. Akční thriller z továrny bratrů Russoových, kteří jsou podepsaní pod několika marvelovkami, provází diváky matkou měst, Prahou. Výběr lokace, jenž ocení zejména české publikum, není vším, co filmový šlágr nabízí. Ovšem po prvotních reakcích také není žádným tajemstvím, že nadšení střídá zklamání.

Nejdražší film Netflixu vznikl na motivy stejnojmenného debutového románu Marka Greaneye z roku 2009. Odhadovaný rozpočet snímku s Ryanem Goslingem v hlavní roli byl 200 milionů dolarů, tedy pět miliard korun v přepočtu. Tolik peněz mohlo mít za výsledek dar z nebes, anebo také cestu do pekla. Astronomická částka, hvězdné obsazení v podobě Bond girl Any de Armas či Captain America Chrise Evanse a výbušné skotačení v samém srdci Evropy způsobilo opravdu velká očekávání nejen v řadách uživatelů streamovací služby, ale také mezi odborníky z branže.

Film zahájí již zmíněný Ryan Gosling jako vězeň Court Gentry, na kterého se zaměří Central Intelligence Agency. Jejím cílem je vychovat neústupného zabijáka, který pod krycí přezdívkou Šestka udrží svět v bezpečí. Jenže po osmnácti letech ve službě se CIA rozhodne Šestky zbavit. Za tímto účelem si najme soukromého žoldáka Lloyda Hansena (Chris Evans). Od té chvíle je zcela jasné, že CIA zas tak čisté úmysly nemá a zábava může začít. Úvodní drsná scéna z Bangkoku napovídá, že žánrová škatulka řadící snímek mezi akční filmy rozhodně nelže. A že celý děj bude provázet jedna vypjatá situace za druhou.

Pokud od snímku The Gray Man očekáváte originální veledílo, budete lehce rozčarovaní. Velký rozpočet nemusí nutně znamenat povedený skvost.

Co se filmu nedá upřít, je promyšlený casting. Na téměř dokonalé herecké sestavě jsou znát zkušenosti s akční tematikou. Ana de Armas v roli agentky CIA Dani Mirandy poskytuje Šestce věrohodnou podporu i přes veškerou dějovou vyhrocenost. Na Chrisi Evansovi bylo zase znát, že po sérii filmů s kapitánem Amerikou si roli antagonisty opravdu užívá a divák tak hltá každou scénu, v níž figuruje. Ana de Armas a Chris Evans se na place navíc nepotkali poprvé, před The Gray Man si zahráli bok po boku ve filmu Na nože (2019) Riana Johnsona. Naopak hlavní představitel Ryan Gosling nikterak neoslnil. Sice ani neurazil – po vizuální stránce jeho postava funguje skvěle –, ovšem některé pasáže vyžadující dramatický talent postrádaly jiskru. Ač ústřední postava, ze zmíněné trojice je Gosling nejslabším článkem.

Pokud od snímku The Gray Man očekáváte originální veledílo, budete lehce rozčarovaní. Velký rozpočet nemusí nutně znamenat povedený skvost. Film působí spíše jako snůška stokrát viděných akčních scén poskládaných do jednoho celku. První polovina je o něco lepší než závěr, ačkoli tvůrcům nelze odpustit zmíněnou úvodní scénu z Bangkoku. U ní člověk málem dříve usnul, než se dobral jádru věci. Když konečně přišla na řadu pořádná akce, dostavilo se spíš pouhé probrání z letargie po nadměrně dlouhé pasáži než úžas z dynamických záběrů.

Spád a akce jsou sice fajn, ale jakmile vaše oči sklouznou pryč z obrazovky, jste ztraceni. Snímek nabízí celkem devět akčních sekvencí, jejichž rychlost dává pozornosti zabrat. Sám režisér Joe Russo po natáčení uvedl, že je nadupaný trhák téměř zabil a dodal: „Nežertuju, byli jsme na konci natáčení úplně vyčerpaní.“ Možná se v tomto ohledu dalo ubrat a lépe rozpracovat zbytek. Od profesionální skvadry scénáristů – Joe Russsoa, Christophera Markuse a Stephena McFeely – jsme se totiž dočkali dvouhodinového průměrného zážitku.

Ti, kdo rádi skrze filmy poznávají místa z nejrůznějších koutů světa, si přijdou na své. Snímek se kromě Prahy natáčel také v Baku, Monaku či na Floridě. Nezmínit ikonickou scénu s tramvají, která na náměstí Republiky nabourá do Bankovního Domu, by byl hřích. V tuto chvíli při sledování pocítíte určitou hrdost. Na druhou stranu bychom našli kvalitnější pasáže z našeho krásného města. Třeba tu se Zendayou a Tomem Hollandem ve snímku Spider-Man: Daleko od domova.

Jestliže před sebou máte volný večer, film The Gray Man si klidně pusťte. Přeci jen stále patří mezi jedny z nejdražších natočených filmů. Každopádně však nečekejte nejlepší akční trhák, jaký jste kdy viděli. Raději sáhněte po pořádné klasice, 007 vás zaručeně obohatí mnohem více. Ostatně odkaz na slavného britského agenta se tak trochu zatoulal pod ruku i tvůrcům při vymýšlení scénáře The Gray Man. A pokud je to o penězích, najdou se i dražší snímky. Například Avengers: Infinity War (316 milionů dolarů) a Avengers: Endgame (350 milionů dolarů). Oba filmy navíc patří mezi marvelovky, které režírovali bratři Russoovi.

V případě pozitivního prožitku ze sledování The Gray Man pro vás máme skvělou zprávu. Hned po uvedení tvůrci oznámili pokračování. Streamovací platforma by dokonce ráda vytvořila nový rozšířený vesmír, s nímž mají režiséři zkušenost z Marvel Cinematic Universe. Ohledně termínu uvedení dvojky však nebyl Netflix konkrétní.

65 %

The Gray Man

Mark Greaney

Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely

Anthony Russo, Joe Russo

Stephen F. Windon

Henry Jackman

Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Billy Bob Thornton, Jessica Henwick, Julia Butters, Dhanush, Alfre Woodard, Regé-Jean Page, Wagner Moura, Deobia Oparei, Robert Kazinsky, Shea Whigham, Daz Crawford, Callan Mulvey, Cameron Crovetti, Jeremy Tichý, Marián Mitaš, Petr Semerád, Dana Aliya Levinson, Jimmy Jean-Louis, Nadiv Molcho, Eme Ikwuakor, Patrick Newall, Alexandr Minajev, Angela Russo-Otstot, Becky Wu, Maria Darkina, Kaipo Schwab, Oleg Kim, Irina Aylyarova, Martin Harris, Michel Carliez, Faouzi Brahimi, Swen Gillberg, Matthew Bellows, Marc Forget, Boone Platt