Paní Harrisová: Mary Poppins v šatech od Diora

Snímek Paní Harrisová jede do Paříže je pohádkou o ženě středního věku. Příběh vdovy, která své srdce uložila k ledu, a šaty jsou jedinou věcí, kterou může milovat, aniž by zrazovala manžela. Jenže právě ty šaty jí nakonec pomůžou srdce rozmrazit a ona znovu začne milovat sebe samu i lidi kolem sebe. Srdceryvná a eskapistická oslava konceptu šťastného nakupování. Bohužel, jakkoli je nesporně sympatická, přes všechen svůj jiskřivý půvab a zmrzačené kusy sartrovské filozofie prostě není nijak zvlášť dobrým filmem.

Ústřední hrdinkou je vdova Ada Harrisová (Lesley Manville), která žije a pracuje v Londýně již 50 let. Její život plyne poklidně a v zajetých kolejích. Je osamělá, avšak vcelku spokojená a stesk po manželovi, který se nevrátil z války, zahání se svými nejlepšími přáteli Vi (Ellen Thomas) a sukničkářem Aechiem (Jason Isaacs). Vydělává si úklidem v domácnostech bohatých lidí, po večerech chodí s přáteli do hospůdky, před spaním si povídá s fotografií svého manžela a žádná další očekávání od života nemá. Až na šaty od Diora.

Jednoho dne spatří paní Harrisová svou klientku v šatech od Diora a okamžitě se do nich zamiluje. Rozhodne se odjet do Paříže a nechat si ušít šaty na míru. Poměrně absurdními způsoby se jí povede získat dostatek peněz k uskutečnění svého snu a vyráží směr Francie. V Paříži se paní Harrisové podaří další řadou absurdních náhod dostat k samotnému, pro ostatní nedostupnému panu Diorovi a docílit splnění svých tužeb. V Paříži se paní Harrisová setkává také s děsivou paní Colbertovou či pohledným markýzem de Chassange.

Příběh je adaptací románu z 50. let 20. století. Tehdy mohl být zábavný a něžný, dnes ale působí absurdně a vytržený z kontextu.

Vrozený šarm a nevinnost paní Harrisové si diváka získá. V této pohádce o Popelce je v centru pozornosti – jako pestrobarevná cukrovinka vystavená ve výloze obchodu – roztomilý, sladkobolný smysl pro legraci. Lesley Manville se role zhostila naprosto přesvědčivě. Naivitu paní Harrisové hraje s tou správnou lehkostí, její odhodlání s tou správnou ocelovou ranou a její vnitřní žal z dlouho popírané ztráty manžela s tou správnou vážností a smutkem.

V dalších rolích se představí Ellen Thomas, která podává krásný výkon v roli nejlepší kamarádky paní Harrisové, a Jason Isaacs jako rachitický a veselý Archie. Anna Chancellor se zhostila role protivné lady Dantové, která má dost peněz na ohromující šaty od Diora (právě pohled na tento model vyvolá u paní Harrisové její bláznivé přání), ale je příliš lakomá, aby zaplatila své uklízečce, co je dlužná.

První polovina filmu je poměrně zábavnou podívanou. Divák se seznamuje s příběhem i prostředí a naladí se na notu paní Harrisové. Děj má spád, osamělost ústřední hrdinky je v patrném kontrastu s jejím bohatým společenským životem a vše do sebe zapadá. Druhá část je jako z jiného těsta. Jedna absurdní situace střídá druhou, kupí se nepravděpodobné scénáře a také postava paní Harrisové projde proměnou. Z milé a sympatické dámy se mění v přehnaně sluníčkovou ženu, pro kterou nic není problém a které vše jako zázrakem vychází. Opravdu autorům nestačilo pracovat s námětem vdovy, pro kterou není snadné si do života vpustit někoho dalšího? Musí paní Harrisová do všeho fušovat?

Inspirací pro film byla kniha Paula Gallica, první díl trilogie (v těch dalších se paní Harrisová vydává do New Yorku a Moskvy). Knižní příběh se odehrává v době, kdy byl napsaný, tedy v 50. letech minulého století. Jedná se tedy o 70 let starý román, což z filmové adaptace podivným způsobem čpí. Sám námět je něčím, co mělo v době svého vydání úplně jiný společenský kontext, smysl i vyznění než dnes. Příběh, který tehdy mohl být zábavný a něžný, působí v roce 2022 absurdně a vytržený z kontextu.

Komedie o odhodlané a cílevědomé paní Harrisové ukazuje, že když se do všeho vrhnete s láskou, vervou a nezměrným odhodláním, tak nic na světě není nemožné. Snímek je lehce stravitelný, laskavý, s nenáročným dějem. Lehké fantazírování, které si pohrává s poválečným traumatem, pařížskou atmosférou, a místy koketuje se Sexem ve městě. Pokud tedy hledáte něco nekomplikovaného s nulovou přítomností speciálních efektů, pak je film právě pro vás.

50 %

Paní Harrisová jede do Paříže

Anthony Fabian

• Knižní předloha

Paul Gallico

Carroll Cartwright, Anthony Fabian, Keith Thompson, Olivia Hetreed

Felix Wiedemann

Barney Pilling

Rael Jones

Jenny Beavan

Lesley Manville, Isabelle Huppert, Lambert Wilson, Alba Baptista, Lucas Bravo, Ellen Thomas, Rose Williams, Jason Isaacs, Anna Chancellor, Christian McKay, Freddie Fox, Guilaine Londez, Harry Szovik, Philippe Bertin, Roxane Duran, Dorottya Ilosvai, Balázs Csémy, Zsolt Páll, Panka Murányi, Igor Szász, Péter Végh, Barnabás Réti, Balázs Veres, Vincent Martin, Jeremy Wheeler, Declan Hannigan, Stephen Saracco