fbpx

maomai TIP: Signal Festival

  • Soňa R. Hanušová

Začíná jubilejní desátý ročník pražského Signal Festivalu, který letos na dvou trasách představí celkem patnáct instalací. Nově zavede návštěvníky do Vršovic, ale také k bazilice sv. Ludmily na náměstí Míru, kam se po několika letech vrací videomapping. Oslavy výročí se ponesou v duchu významných spoluprací, například s Laternou magikou, galerií Kuntshalle, Centrem architektury a městského plánování (CAMP) nebo Maximem Velčovským. Slavnostní zahájení festivalu se uskuteční ve čtvrtek 13. října na náměstí Míru, pokračovat bude až do neděle 16. října.

IRIS

Signal Festival se po čtyřech letech vrací s videomappingem na jedno z nejoblíbenějších míst návštěvníků, baziliku sv. Ludmily na náměstí Míru. Autory projekce jsou architekti, grafičtí designéři, hudebníci a softwaroví inženýři sdružení do kolektivu AV Extended. Klíčovou osobností studia je digitální umělec a architekt Jérémie Bellot, který navrhuje a vytváří architektonické, světelné a zvukové instalace, v nichž se zabývá rolí světla a vnímání prostředí skrze imerzivní audiovizuální díla. Projekce IRIS tematizuje perspektivy viditelného světa z hlediska jiných živočišných druhů a také odkazuje k pomyslnému předání francouzského a českého předsednictví v Radě Evropské unie.

Videomapping doplní hudba Ondřeje Mikuly aka Aid Kida. Ten patří mezi nejznámější současné představitele elektronické hudby. Mimo jiné působí například působí v audiovizuálním kolektivu Lunchmeat, věnuje se filmové a scénické hudbě nebo vystupuje v kapelách Kittchen a Zvíře jménem Podzim či po boku Lenky Dusilové a Katarzie.

Umělecké dílo zrozené z hlubin městských dat

Refik Anadol, turecký rodák žijící v Los Angeles, je novomediální umělec, designér a průkopník v oblasti umění, které pracuje s umělou inteligencí. Zaměřuje se na projekty, které propojují lidské a strojové vnímání, složitá data převádí v poetické světelné instalace. Využívá při tom znalosti z oblasti machine learningu, architektury, 3D modelování i sochařství.

Zahraniční hvězda vytvořila pro Signal festival dílo vytvořené z městských dat Prahy, které poskytl Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Technologie LIDAR (z anglického Light Detection and Ranging) využívá odraz laserových paprsků od objektů. Výsledkem je mračno bodů, které dohromady vytváří virtuální 3D model města. V Praze bylo takto nasnímáno 4 500 km ulic a dalších cest, což odborníkům umožňuje například zlepšovat bezbariérovost zastávek MHD a veřejných prostranství. Nyní z těchto dat vznikne jedinečné site-specific dílo. K vidění bude v Centru architektury a městského plánování (CAMP), a to až do 6. listopadu 2022.

Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího

Na vzniku této instalace se podílel designer Maxim Velčovský spolu s neziskovou organizací Post Bellum a Velvyslanectvím Ukrajiny v České republice. Cílem prostorové instalace na Mariánském náměstí je ukázat přímé důkazy válečných hrůz, abychom si uvědomili, že válka je reálná a nebezpečně blízko.

Dílo vzniklo z vyhořelých aut zasažených válkou na Ukrajině, dovezená přímo z místa konfliktu. Ohořelé vraky nabízí vhled do děsivého prostředí ukrajinských měst a jsou krutým svědectvím o děsivé tragédii. Vozy doplňují příběhy ukrajinských občanů, kteří přišli nejen o svá auta, ale často také o veškerý majetek a své blízké.

LUNAtic

Poprvé v historii Signal Festivalu dojde k propojení s performativním uměním. Ve spolupráci s Laternou magikou vznikla inscenace LUNAtic, jíž se režijně ujala Miřenka Čechová. Divadelně-taneční projekt je inspirovaný dílem francouzské básnířky Joyce Mansourové a české surrealistické básnířky Jany (Honzy) Krejcarové. Představení doprovodí videomapping českého vizuálního umělce Erika Bartoše.

V Kateřinské zahradě tak diváci nahlédnou do vnitřního světa umělkyně, jež bojuje s vlastními stíny. V jejím životě se zračí čirá genialita i nekonečná temnota. Duševní svět hlavní postavy je zahradou temných i prosvětlených zákoutí, útočištěm imaginace, klidným spočinutím i bující změtí fantaskních obrazců. Hranice mezi všední realitou a vzrušujícím iracionálnem je stejně tenká jako hranice mezi „prorokem“ a „šílencem“.

PHOTOSYSTEM II

Novinkou je též spolupráce s pražskou galerií Kuntshalle, v níž je k vidění instalace jednoho z nejúspěšnějších českých autorů NFT Ondřeje Zunky. PHOTOSYSTEM II tvoří série velkoformátových projekcí, které představují fenomén fotosyntézy, bez níž by na planetě nemohl existovat život. Interaktivní dílo reaguje na pohyb návštěvníků. Ponořením se do virtuálního prostředí mikro a makrokosmu dokonalých systémů, jako je fotosyntéza, můžeme lépe porozumět tomu, čeho jsme součástí. Uvědomit si, jak jsme se Zemí nerozlučně svázáni.

Na instalaci navazuje rozšiřující výstava Invisible Forces, která představuje mladou generaci českých digitálních umělkyň a umělců, kteří zkoumají různé formy koexistence organických forem života. Obojí bude v prostorách Kunsthalle k vidění až do 21. listopadu 2022.