Válka může umělce inspirovat, v krizi mají totiž jiné podmínky a musí jinak přemýšlet. Výsledná tvorba může zase inspirovat nebo varovat svět. Jsou umělci, kteří se ve své depresi uzavřou a tvoří v ateliéru, a pak jsou umělci, které daná problematika pohltí a touží po tom, aby jejich dílo mělo výpovědní hodnotu. Český designér, umělec a pedagog Maxim Velčovský je tím druhým případem.
Signal Festival si dává za úkol pozorovat a reflektovat nejen pokrok technologií, ale také umění kolem sebe, pro Velčovského tedy byla spolupráce s letošním ročníkem logickým krokem. Společně s pořadateli se domluvil, že do Prahy dopraví hmatatelné svědectví války, které umístí mezi magistrát, Klementinum, Ústav dějin umění AV a městskou knihovnu, přímo doprostřed Mariánského náměstí. Jejich cílem bylo skloubit syrovost války s moderními technologiemi. Velčovský se to rozhodl symbolicky předvést na rozbombardovaných autech dovezených přímo z okupovaných oblastí. Na převozu aut z napadených ukrajinských měst pracoval čtvrt roku. V některých vozech, které měl k dispozici, zemřeli lidé. Ty z piety k nim nechal na místě, byť jsou nejautentičtějším důkazem zvěrstev, které se na Ukrajině dějí. Auta na Mariánském náměstí pocházejí z předměstských oblastí Kyjeva, z Irpině, Buči a Hostomelu.
Ukrajinské automobily jsou v původním stavu, lze v nich stále vidět visící obrázek nebo vedle sedadla zastrčenou Bibli, cigaretu či kus cihel z domu, který na auto spadl. Nechybí ani kulky nebo šrapnely. Velčovský si vybral jako objekt auto, protože je prostředek, který každý z nás dobře zná. Podle výtvarníka máme k autům velmi zvláštní vztah. Do jisté míry je vnímáme jako symbol svobody a lze na nich ilustrovat spoustu zajímavých lidských příběhů. Osudy majitelů aut dával Velčovský dohromady spolu s organizací Post Bellum. Na některé vozy padly celoživotní úspory, jiné byly nezbytnou pomůckou pro své imobilní majitele. Jiní rádi cestovali po celé zemi jako Kerouac.
Vpád ruských jednotek na území Ukrajiny přimělo Maxima Velčovského přijmout nabídku pořadatelů Signal Festivalu a stvořit dílo, které na daný problém upozorní. Sám říká, že pro něj bylo zvláštní dívat se na okupaci, jakou zažili naši předci v roce 1968, ale online. Jeho počáteční myšlenkou bylo, že nám válku servírují pouze média a nám pořád nedochází, jak blízko konfliktu se ve skutečnosti nacházíme.
Záměrem instalace na Mariánském náměstí je, aby lidé na sebe nechali objekty působit a nechali volně plynout emoce. Aby se seznámili s brutalitou tohoto přetrvávajícího válečného konfliktu. Spatřili zblízka nejen průstřely, ale také si sáhli na válku jako takovou. Protože válka může vypuknout kdekoliv na světě, včetně Prahy.
Název projektu Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího je snahou o moment katarze. Chvíli, ve které si člověk prožije trauma za někoho jiného, a zároveň se vlastně také očistí a něco si tím uvědomí. Záměrem designéra i pořadatelů je, aby dílo samo za sebe v tichosti promlouvalo k návštěvníkům, aniž by k tomu byl potřeba jakýkoliv doprovod.
Uměleckou instalaci známého designéra Maxima Velčovského ve spolupráci se Signal Festivalem, organizací Post Bellum a Velvyslanectvím Ukrajiny v České republice můžete zhlédnout na Mariánském náměstí v Praze do nedělní půlnoci 16. října 2022. Tato část výstavy je zdarma.