fbpx

Maxim Velčovský chce, aby si lidé v Praze sáhli na válku

  • Adéla Ščurková

Válka může umělce inspirovat, v krizi mají totiž jiné podmínky a musí jinak přemýšlet. Výsledná tvorba může zase inspirovat nebo varovat svět. Jsou umělci, kteří se ve své depresi uzavřou a tvoří v ateliéru, a pak jsou umělci, které daná problematika pohltí a touží po tom, aby jejich dílo mělo výpovědní hodnotu. Český designér, umělec a pedagog Maxim Velčovský je tím druhým případem.

Signal Festival si dává za úkol pozorovat a reflektovat nejen pokrok technologií, ale také umění kolem sebe, pro Velčovského tedy byla spolupráce s letošním ročníkem logickým krokem. Společně s pořadateli se domluvil, že do Prahy dopraví hmatatelné svědectví války, které umístí mezi magistrát, Klementinum, Ústav dějin umění AV a městskou knihovnu, přímo doprostřed Mariánského náměstí. Jejich cílem bylo skloubit syrovost války s moderními technologiemi. Velčovský se to rozhodl symbolicky předvést na rozbombardovaných autech dovezených přímo z okupovaných oblastí. Na převozu aut z napadených ukrajinských měst pracoval čtvrt roku. V některých vozech, které měl k dispozici, zemřeli lidé. Ty z piety k nim nechal na místě, byť jsou nejautentičtějším důkazem zvěrstev, které se na Ukrajině dějí. Auta na Mariánském náměstí pocházejí z předměstských oblastí Kyjeva, z Irpině, Buči a Hostomelu.

Signal Festival, foto: Tomáš Slavík

Ukrajinské automobily jsou v původním stavu, lze v nich stále vidět visící obrázek nebo vedle sedadla zastrčenou Bibli, cigaretu či kus cihel z domu, který na auto spadl. Nechybí ani kulky nebo šrapnely. Velčovský si vybral jako objekt auto, protože je prostředek, který každý z nás dobře zná. Podle výtvarníka máme k autům velmi zvláštní vztah. Do jisté míry je vnímáme jako symbol svobody a lze na nich ilustrovat spoustu zajímavých lidských příběhů. Osudy majitelů aut dával Velčovský dohromady spolu s organizací Post Bellum. Na některé vozy padly celoživotní úspory, jiné byly nezbytnou pomůckou pro své imobilní majitele. Jiní rádi cestovali po celé zemi jako Kerouac.

Signal Festival, foto: Tomáš Slavík

Vpád ruských jednotek na území Ukrajiny přimělo Maxima Velčovského přijmout nabídku pořadatelů Signal Festivalu a stvořit dílo, které na daný problém upozorní. Sám říká, že pro něj bylo zvláštní dívat se na okupaci, jakou zažili naši předci v roce 1968, ale online. Jeho počáteční myšlenkou bylo, že nám válku servírují pouze média a nám pořád nedochází, jak blízko konfliktu se ve skutečnosti nacházíme.

Záměrem instalace na Mariánském náměstí je, aby lidé na sebe nechali objekty působit a nechali volně plynout emoce. Aby se seznámili s brutalitou tohoto přetrvávajícího válečného konfliktu. Spatřili zblízka nejen průstřely, ale také si sáhli na válku jako takovou. Protože válka může vypuknout kdekoliv na světě, včetně Prahy.

Signal Festival, foto: Tomáš Slavík

Název projektu Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího je snahou o moment katarze. Chvíli, ve které si člověk prožije trauma za někoho jiného, a zároveň se vlastně také očistí a něco si tím uvědomí. Záměrem designéra i pořadatelů je, aby dílo samo za sebe v tichosti promlouvalo k návštěvníkům, aniž by k tomu byl potřeba jakýkoliv doprovod.

Uměleckou instalaci známého designéra Maxima Velčovského ve spolupráci se Signal Festivalem, organizací Post Bellum a Velvyslanectvím Ukrajiny v České republice můžete zhlédnout na Mariánském náměstí v Praze do nedělní půlnoci 16. října 2022. Tato část výstavy je zdarma.

Úvodní fotografie: Signal Festival / Tomáš Slavík