Šílená noc: Santa Claus a zlobiví zlodějíčci

Věříte na Santa Clause? Pokud ne, měli byste začít. Jednoho takového totiž možná potkáte v kině nebo v baru u skleničky. V lepším případě bude lamentovat nad tím, že si dnešní děti přejí pouze mobily a videohry. V tom horším bude pouze mlčet se skleničkou v ruce a v hlavě střádat ďábelský plán. Zdá se, že letošní svátky nebudou v míru a pohodě ani za nic. Ho-Ho-Ho!

Norský režisér béčkových filmů Tommy Wirkola neváhal si tentokrát vzít na paškál celé Vánoce se starým dobrým Santou v čele. Snímek v sobě nese vše, co si jen lze pod názvem Šílená noc v souvislosti s Vánoci představit. Ujetý příběh se labužnicky ráchá v parodii a splétá hned několik žánrů najednou. Takže pokud nemáte rádi Vánoce, ale naopak milujete bláznivé komedie a parodie a do toho vám nevadí „trocha“ krve, stane se Šílená noc spolu s Grinchem vaším oblíbeným filmem. I když v něm padne asi sto sprostých slov za minutu a uvidíte tolik krve, jako v deseti akčňácích najednou, nakonec si stejně všichni tak nějak pospolitě popřejí požehnané Vánoce a padne pár sentimentálních mouder.

Dokonce i sám Santa Claus má právo nadávat na konzumní společnost a také na to, jak se čím dál víc vytrácí kouzlo Vánoc. Že nic není ztraceno mu připomene až malá holčička. Ta by si moc přála, aby cynický a nevrlý Santa zachránil Vánoce, protože právě u její rodiny doma se objevila parta profesionálních zlodějů, která si krádeží chce „nadělit“ své dárky.

Wirkola celý snímek pojal jako kombinaci akční Smrtonosné pasti a komedie Sám doma – podle toho, v jaké části příběhu se zrovna nacházíte. Ostatně, DVD se Smrtonosnou pastí nese Santa ve svém pytli a omylem ho vytahuje namísto zbraně. Pasáž inspirovaná filmem Sám doma je nejbarvitější a nejzábavnější scénou z celého filmu, jelikož se neredukuje jen na pouhou střílečku.

Příběh v rámci svého žánru není špatný, ale scénář dost pokulhává. Není konzistentní a těžkopádně přeskakuje od jednoho žánru k druhému. Film by měl i docela spád, kdyby děj neustále některá z postav nepřerušovala, aby utrousila pár srdceryvných vět na téma Vánoce.

David Harbour v roli Santa Clause předvedl příjemně uvěřitelný výkon. Snadno si vás získá Santovou srdečností a stejně tak budete mít pochopení pro jeho zdeptanost světem, kterou si vylévá v zaplivaném baru. Vedlejší postavy v porovnání s ním však nejsou zrovna dvakrát zábavné. Celý film tak Harbour táhne sám. Což u téměř dvouhodinové stopáže nestačí.

Máte-li ale rádi vánoční parodie smíchané napůl s akčními filmy, dejte Šílené noci šanci. Jednak vás uklidní, že na Vánoce se mohou stát i horší věci než se octnout s celou rodinou a rozsáhlým příbuzenstvem u jednoho stolu. A také vás utvrdí v tom, že okrasnými vánočními řetězy můžete zdobit stromek i škrtit lidi. Jo, a abychom nezapomněli – připomene vám, že Santa Claus je také jenom člověk a když se zlije, zvrací.

55 %

Šílená noc

Tommy Wirkola

Pat Casey, Josh Miller

Matthew Weston

Jim Page

Dominic Lewis

David Harbour, John Leguizamo, Alex Hassell, Alexis Louder, Cam Gigandet, Edi Patterson, Beverly D’Angelo, Leah Brady, Alexander Elliot, Brendan Fletcher, André Eriksen, Mike Dopud, Sean Skene, Stephanie Sy, Erik Athavale, John B. Lowe