Marie Kieslowski svým prvním sólovým albem potěší uši i duši

Marie Kieslowski na sklonku letošního roku vydala své první sólové album. Na české hudební scéně však není žádným nováčkem. Vstoupila na ni už v roce 2010, kdy s Davidem Pomahačem založila duo Kieslowski. Po jeho rozpadu následovalo působení v projektu Jakuba Königa Zvíře jménem Podzim. Vydáním alba nyní odstartovala svou sólovou hudební kariéru. Hned v názvu desky i úvodní písni se hudebnice ptá: Je všechno dobrý? A my odpovídáme, že to dobrý rozhodně je!

Zpěvačka, pianistka, písničkářka a v neposlední řadě maminka dvou dětí – to vše charakterizuje Marii Kieslowski. Poslední zmíněné se může zdát z hudebního hlediska nepodstatné, ale na tomto albu sehrálo nemalou roli. Její první sólový počin obsahuje deset autorských písní, jež vznikaly v domácím prostředí během zpěvaččiny mateřské „dovolené“ a nuceného lockdownu. Na produkci alba se podílel hudebník, producent a Mariin spoluhráč ze Zvíře jménem Podzim Ondřej Mikula alias Aid Kid.

Je všechno dobrý? nabízí pestrou paletu žánrů, kterou spojuje v jeden celek zpěvaččin múzický hlas. Ačkoliv dle slov Kieslowski deska nevznikla z žádného promyšleného konceptu, má hlavu i patu a funguje skvěle. Album otevírá stejnojmenná skladba Je všechno dobrý? Otázka, nad níž lze rozjímat po celou dobu poslechu. V dalších devíti písních Marie Kieslowski prezentuje svůj pohled, kdežto poslední instrumentální skladba Etuda I. dává prostor pro naše odpovědi.

V již zmíněném singlu Je všechno dobrý? můžeme slyšet i další hlasy. Jeden patří zpěvačce Kláře Vytiskové a na konci ještě zazní vysamplovaný rap dvouletého Mariina syna Benjamina, což skladbu hezky okoření. Marie Kieslowski si je vědomá, že album stojí hlavně na jejím hlasu, a tak si s ním různě hraje. Zřetelně to zaslechneme na začátku písně Město bliká, kdy se zpěvačce cíleně klepe hlas, nebo při vyslovování slov „malý chvíle“ ve skladbě Zítra, které opravdu hned mizí, jakmile se vysloví. V písni Lou Lou, kde můžeme pro změnu slyšet ozvěnu, oceňuji i text a obzvláště povedený verš „nejlíp uděláš, když necháš den, ať noc ho zapiká“. Při poslechu melancholické skladby Stín, která odráží naše konzumní žití a zrychlený svět, vám možná, stejně jako mně, naskočí husí kůže.

Každá skladba v albu má co nabídnout. Deska je mimořádně povedená po zvukové i textové stránce. Zajímavá je rovněž struktura písní. V některých případech je obtížné zjistit, co je vlastně refrén. To ale skladbám neškodí, naopak díky tomu zní neotřele. Celým albem se line příjemná atmosféra, která ve mně vyvolává pocit bezpečí, lásku, pochopení a sounáležitost. Je všechno dobrý? pohladí po duši, ale zároveň potěší i uši.

Pro příznivce klasických CD může být zklamáním, že deska vyšla pouze na streamovacích platformách. Marie Kieslowski ovšem pracuje na něčem zcela unikátním. Tím je kniha rozhovorů s matkami hudebnicemi z české hudební scény. Kromě rozhovorů budou její součástí i texty skladeb z alba, které pomocí QR kódů půjdou jednoduše přehrát.

100 %

Je všechno dobrý? / Marie Kieslowski

alternative