Rush! Energií nabití Måneskin mají slušně našplátnuto

Koncem ledna obohatila italská rocková skupina Måneskin svou diskografii o další hudební přírůstek. Třetí studiové album vítězů Eurovize 2021 nese název Rush! a stejně jako sama relativně mladá skupina má potenciál. Sedmnácti songy nabitá deska, jež obsahuje anglické i italské kousky, je osobitá a srší energií. Tak jen co dočtete tuto recenzi, spěchejte si album Rush! pustit.

Kapela Måneskin, kterou tvoří čtyři členové, vznikla v roce 2015 v Římě. Jak už to u hudebních skupin obvykle bývá, i toto italské kvarteto se seznámilo na střední škole. Zpěvákem a zároveň frontmanem Måneskin je Damiano David, na baskytaru hraje Victorie De Angelis, kytaristou je Thomas Raggi a bicí má na starost Ethan Torchio. Jméno Måneskin byl Victoriin nápad a v překladu z dánštiny znamená měsíční svit. Kapela v roce 2017 soutěžila v italské verzi X Factoru, kde jim vítězství uteklo jen o kousek. Ovšem důležitější pro ně byla účast v Eurovizi, kterou se skladbou Zitti e Buoni vyhráli.

Aktuální Rush! je jejich první deskou od vítězství, díky kterému se proslavili po celém světě. Je tedy jasné, že očekávání jsou velká. Oproti předešlým deskám je na této o něco méně italštiny. V rodném jazyce hudebníků zde naleznete jen čtyři skladby, přičemž se řadí k těm nejslabším na albu. Povedený je pouze singl Mark Chapman, který odkazuje na vraha Johna Lennona. Texty zbylých třinácti písní jsou v angličtině, což může působit jako kalkul za účelem většího dosahu. Måneskin jsou také známí tím, že jejich tvorba nasává vlivy jiných interpretů a spojuje je dohromady. Ani Rush! není výjimkou. Kapela umně využívá prvků minulosti, které vyladí tak, aby zaujaly ucho současného posluchače.

Celé album provází neuvěřitelná energie. Převažují rychlé taneční skladby, které si vás svou nakažlivosti okamžitě získají, avšak většina z nich současně rychle omrzí. Některé až po několika přehrání, jiné už v půlce písně. Příkladem je třeba ironický song Bla Bla Bla, který zpočátku upoutá, ale po chvíli vás opakující se „bla bla“ a další citoslovce otráví. Velmi chytlavé jsou skladby Gossip, Timezone nebo Baby Said s osobitým riffem. Pomalejšího tempa se dočkáme ve zdařilé milostné baladě If Not For You nebo závěrečné The Loneliest, která rozdivočené album trochu uklidní.

Ačkoliv Måneskin nejsou nijak zvlášť originální, umí zaujmout. Jejich hudba je zábavná, celé to má šťávu a nestane se, že byste se u poslechu nudili. V novince Rush! byly rychlost a spěch nejspíš záměrem a až na pár zmíněných případů se deska vydařila. Uvidíme, nakolik bude kapela spěchat i v následující tvorbě. Doufejme, že ne – minimálně psaní textů by mohla věnovat více času. Jinak instrumentál společně s hlasem Damiana Davida funguje skvěle. Myslím si, že italská čtveřice má tedy slušně našlápnuto. Důležité je, aby kapelu rychle rostoucí sláva nesemlela.

Chcete-li slyšet Måneskin naživo, máte příležitost 14. května 2023, kdy mladé hvězdy dorazí do pražské O2 areny.

80 %

Rush! / Måneskin