Ant-Man a Wasp. Marnost mlčení a graficky poutavý svět

• Honza Vlasák

V pořadí třetí mravenčení z komiksové dílny Marvel diváky naplno vtáhne do Říše kvant. Člen elitního týmu superhrdinů Avengers se už v říši ocitnul, a to na počátku snímku Endgame. Nezapomene se o tom zmínit ani sama hlavní postava hned v úvodu filmu. Lehce opomíjený superhrdina si žije spokojený, avšak poněkud monotématický život se svou rodinou v San Franciscu, když náhle zjišťuje, že jeho dcera Cassie je z poněkud divočejších vajec.

Po úsměvném a klidném začátku se hlavní hrdina Scott Lang spolu s celou rodinou, včetně prarodičů, propadá do Říše kvant, kde začíná jejich dobrodružství. Barevná, různorodá a patrně i velmi rozsáhlá Říše ukazuje na kvalitu a čas grafiků, kteří si na ní dali velmi záležet. Bohužel se totéž nedá říci o scénáristech a jejich času stráveném nad postavami v příběhu. Překvapivě zkušenou a znalou obyvatelkou tohoto místa je babička Janet van Dyne, která nám i svojí rodině odmítá říct jakékoli podrobnosti. Tajemnost jejího mlčení a vyhýbání se odpovědím začíná být po chvíli otravná.

Obecně je vykreslení charakterů hlavních postav poněkud ploché včetně vztahů mezi nimi. Zaostávají i postavy vedlejší, které se v Quantumanii objevují. Známe pouze jejich základní motivace, ale i ty jsou popsány velmi stroze. O hlavní dějovou linku se postará Dobyvatel, který před nějakým časem ovládl místní svět a krutou rukou mu vládne. Když se babička rozhodne promluvit, ukáže se, že ona a Dobyvatel Kang mají společnou minulost. Obávaný Kang je v Říši vlastně uvězněn, ale zvětšovací a zmenšovací technologie Hmyzí rodiny by mu mohly pomoct s vysvobozením, a tak začíná hon.

Svižné akční scény jsou doplněny hezkými efekty a skvěle padnoucí hudbou. To je ale základní stavební kámen komiksových filmů a Marvel si v tomto ohledu své fanoušky už poněkud rozmazlil, takže i precizně odvedená práce působí jen jako lehce nadprůměrná podívaná. Každý nový svět, včetně Quantumanie, má své výhody a nevýhody. Jeho tvůrci se rozhodují, co jako diváci potřebujeme vědět, a také určují, co je a není možné, tudíž si lze obhájit vlastně cokoli. I tady vítězí hezká podívaná nad logikou.

Ant-Man a Wasp v Quantumanii je dějově těžce průměrný film oblečený do hezkého grafického kabátku, ke kterému hraje hezká hudba. A to je asi tak všechno.

Ani po skriptové stránce nás tvůrci bohužel nejsou schopni nikterak více překvapit. Děj je vcelku snadno předvídatelný a opakuje se, co jsme už tuhle nebo támhle viděli. K odlehčení napětí a těžší chvíle hrdinů občas zaslechneme vtipnou glosu nebo krátký dialog, což je pro tento druh filmu také jedním z klasických prvků. Nicméně scénář dle mého názoru obsahuje pár dialogů, které by mohly dávat větší smysl nebo by mohly být ve filmu nahrazeny těmi, jež prozradí víc o postavách, vztazích nebo souvislostech v ději.

Závěrečná akční scéna boje superhrdiny s antihrdinou je vyvrcholením děje, kde se k Ant-Manovi a Wasp připojuje i dcera Cassie. Heslo jako by znělo: všichni proti Kangovi. Ukazuje se, že Dobyvatel Kang je opravdu mocný nepřítel a hrdinové budou muset vynaložit všechny svoje síly a spojit se, aby ho porazili. I to už jsme u snímků od Marvelu viděli. Nevyhneme se dokonce ani už takřka klasickému napravenému vedlejšímu záporákovi, který se v poslední chvíli přidá na stranu dobra, aby mohl zahynout hrdinskou smrtí.

Paul Rudd as Scott Lang/Ant-Man in Marvel Studios‘ ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA. Photo courtesy of Marvel Studios. © 2022 MARVEL.

Určitě bych nechtěl tvrdit, že je chyba na straně herců. Ti hrají, co umí, a jejich schopnosti před zeleným plátnem ztrácí jen vlivem špatně napsaného filmu. Ant-Man a Wasp v Quantumanii je dějově těžce průměrný film oblečený do hezkého grafického kabátku, ke kterému hraje hezká hudba. A to je asi tak všechno.

50 %

Ant-Man a Wasp: Quantumania

Jack Kirby

Peyton Reed

Jeff Loveness

Bill Pope

Adam Gerstel, Laura Jennings

Christophe Beck

Paul Rudd, Evangeline Lilly, Jonathan Majors, Kathryn Newton, Michael Douglas, Michelle Pfeiffer, Bill Murray, William Jackson Harper, David Dastmalchian, Corey Stoll, Randall Park, Katy M. O’Brian, Ruben Rabasa, Tom Hiddleston, Owen Wilson